Kolory podstawowe i wtórne

Wskazówka na początek: Poniższą lekcję przeprowadź w momencie, gdy Twoje dzieci poznały już koncept połączenia kolorów z konkretnymi emocjami :).

Możesz zacząć od tego pomysłu:

Temat: Moody Colours – colour mixing

Utrwalenie kolorów i emocji, wprowadzenie podziału na kolory podstawowe (primary colours) i wtórne (secondary colours).

Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

CELE OPERACYJNE

Dzieci:

  • Udzielają odpowiedzi na pytanie o samopoczucie: How are you? How is he?
  • Znają i nazywają wybrane emocje w języku angielskim
  • Potrafią połączyć je z wybranymi kolorami (według poznanego wcześniej klucza)
  • Są świadome istnienia barw podstawowych i wtórnych
  • Wiedzą, że niektóre kolory w połączeniu z innymi tworzą inne kolory

DO PRZYGOTOWANIA:

  • Głośnik
  • Piosenki na przywitanie i pożegnanie
  • Wybrana piosenka na rozgrzewkę
  • Waciki kosmetyczne, na których narysujesz wybrane emocje: happy, sad, angry, sleepy, scared
  • woda zabarwiona za pomocą kolorowej bibuły na poszczególne kolory: yellow, blue, red – najlepiej przygotuj to razem z dziećmi, na wcześniejszej lekcji
  • pipetki
  • karty z kolorowymi robotami w różnych nastrojach (znajdziesz je TUTAJ)

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Powitanie [3 min.] – wybrana Hello song! + Wasza tradycyjna hello routine

2. Warm up  [3 min.] np. piosenka “How are you?” + szybka rundka pytań i odpowiedzi – zapytaj wybrane dzieci jak się mają.

TIP: W ramach rozgrzewki możesz też wykorzystać inną piosenkę – ruchową, jeżeli na powitanie śpiewacie piosenkę, w której pojawia się pytanie How are you? Wówczas rundkę pytań i odpowiedzi zorganizuj od razu po przywitaniu.

3. How is the robot? [4 min.]

Przygotuj karty z kolorowymi robotami, ale nie pokazuj ich dzieciom. Na samym początku zaprezentuj kanciaste ruchy (jak robot) i zapytaj swoje przedszkolaki, kim jesteś. Powiedz: Look at me! Who am I? a gdy zgadną: Yes, a robot!

Następnie powiedz dzieciom, że trzymasz w ręku karty, na których są różne roboty [Nie pokazuj ich dzieciom!], a ich zadaniem będzie odgadnąć, jak się mają: Look, I have (got) some cards. Can you see? There’s a robot! How is he? The robot is yellow. How is he? – dzieci zgadują wszystkie nastroje robotów na podstawie kolorów.

4. Piosenka „If you’re happy” [3 min.]

5. Moody Colours + colour mixing [do 15 min.]

Po piosence na rozruch zaprezentuj dzieciom przygotowane wcześniej waciki, na których widnieją różne miny. Zapytaj dzieci o to, w jakich nastrojach są powstałe „buźki”. Następnie pokaż im tę uśmiechniętą i zapytaj w jakim jest kolorze. Jeżeli dzieci odpowiedzą, że w żółtym, zwróć ich uwagę na to, że powinna być żółta, ale nie jest: Yes, it should be yellow. But it’s not… Jeżeli odpowiedzą, że w białym, zapytaj w jakim kolorze być powinna: Yes, you’re right. It’s white. And it should be…? Następnie powiedz: What can we do about this? i pokaż gest obrazujący zastanawianie się. Nagle powiedz: I know! I wyciągnij słoiczki z kolorową wodą oraz pipetkę.

Pokaż dzieciom, że za pomocą pipetki i kolorowej wody możecie nadać wacikom kolory. Zacznijcie od buziek, które powinny być w kolorze żółtym, niebieskim i czerwonym.

Przeprowadź tę aktywność z całą grupą. Proś wybrane dzieci, by podchodziły bliżej i skraplały poszczególne buźki wodą w odpowiednim kolorze. Zatrzymajcie się przy przestraszonej, lub śpiącej buźce. Powiedz: Ooh, there’s no purple/ green, and this one should be purple/ green. What can we do about this? Do you know?

TIP: W starszych grupach pozwól dzieciom znaleźć rozwiązanie! Zapewne słyszały już o mieszaniu barw. Jeżeli nie pamiętają które kolory tworzą które barwy, pozwól im popróbować różnych opcji! Młodszym dzieciom zaprezentuj, jak mieszają się barwy.

Na koniec wskaż słoiczki z wodą w odpowiednich kolorach i powiedz: Look, red, yellow and blue – these are PRIMARY COLOURS, purple, green – these are SECONDARY COLOURS. Powtórz kilka razy i poproś dzieci, by dołączyły.

WSKAZÓWKA: Czerwona bibuła może nie zabarwić wody na intensywny czerwony. Z początku robi się pomarańczowy, więc dodajcie jej do wody więcej. Niebieskiego też warto dodać sporo, by kolor był intensywny. Natomiast tworząc fioletowy, musisz zadbać o odpowiednie proporcje. Najlepiej przetestuj je jeszcze w domu. Ale nawet, jeżeli kolor, który uzyskacie nie będzie fioletowy, a po prostu ciemny, to też OK! Możesz nawiązać do książki “The Colour Monster”, gdzie strach jest właśnie taki ciemny :).

DODATKOWY POMYSŁ: (do wprowadzenia opcjonalnie, jeżeli prowadzisz dłuższe, niż 30-minutowe zajęcia, lub chcesz zaangażować większą grupę) Przygotuj więcej buziek i pipetek, podziel dzieci na mniejsze grupki i zachęć każdego do “pokolorowania” swojego wacika.

6. Piosenka na pożegnanie [2 min.]