4 kroki do lepszego zarządzania grupą

1. JASNE OCZEKIWANIA

Możesz mieć przygotowane najbardziej atrakcyjne i sprawdzone aktywności, które jednak bez odpowiedniego skupienia ze strony dzieci, nie przyniosą pożądanych oczekiwań.

Zatem, jeżeli widzisz, że z Twoją grupą nie pracuje się tak, jakbyś tego chciał_a, zastanów się, czy uczniowie wiedzą, czego od nich oczekujesz.

Czy pracę z ta grupą rozpoczęłaś od przedstawienia/ przypomnienia zasad?

Czy jasno wynika z nich, jak mają zachowywać się podczas lekcji: jak mają siedzieć, czy mogą ze sobą rozmawiać, czy może powinni zachować ciszę – a może to zależy od tego, co w danym momencie robicie?

Czy te zasady umieściłaś/eś w widocznym miejscu i w każdej chwili możesz do nich nawiązać?

O co warto zadbać?

Nie wprowadzaj zbyt wiele i zbyt skomplikowanych zasad na raz.

Najlepiej przygotować 4-5 głównych zasad w formie obrazkowej.

Zastanów się gdzie leży problem i znajdź dla niego rozwiązanie.

Nie każdy problem związany z dyscypliną będzie złożony. Być może Twoi uczniowie chętnie słuchają, ale podczas lekcji wielokrotnie trzeba prosić, by usiedli w taki sposób, być był_a w stanie prowadzić zajęcia. Podpowiedz im jak powinni siedzieć.

A może całkiem nieźle organizują się w kole, ale cały czas ze sobą gadają? Porozmawiaj z nimi o tym, co z tego wynika (= ciężko prowadzi się zajęcia, kiedy cały czas trzeba kogoś przekrzykiwać, może to przeszkadzać innym dzieciom itp.) i zaproponuj sposób, w który będziesz sygnalizować, że coś trzeba zmienić.

Propozycje konkretnych rozwiązań znajdziesz w webinarach:

2. KLASOWA RUTYNA

Dzieci, szczególnie w wieku przedszkolnym, doceniają powtarzalność i przewidywalność czyichś działań, ponieważ daje im to poczucie bezpieczeństwa. Stałe elementy zajęć z jednej strony są “znakami” na to, czego się od nich w danym momencie oczekuje, z drugiej – uporządkują to, co dzieje się podczas lekcji.

Jeżeli czujesz, że na Twoich zajęciach panuje (co najmniej lekki) chaos, zastanów się, czy nie możesz w jakiś prosty sposób pomóc uczniom zrozumieć co będzie się działo i z czym to się wiąże.

O co warto zadbać?

Każde zajęcia staraj się zaczynać w podobny sposób, tym samym dając dzieciom sygnał, że to już czas, by “przełączyły się” na pracę z Tobą, np. mówienie tylko po angielsku, przejście na dywan itp.

W pracy z przedszkolakami bardzo dobrze działają wszelkie proste piosenki i rymowanki.

Chcesz zorganizować dzieci w kole? Zaproponuj im piosenkę lub rymowankę, np.:

Let’s make a circle, round as it can be,

Let’s make a circle, just for you and me!

Potrzebujesz ciszy na zajęciach? Zaśpiewaj na melodię “Panie Janie”:

Finger, finger, finger, finger,

[Unieś do góry palec wskazujący.]

On your lips, on your lips,

[Dwukrotnie przyłóż palec do ust.]

Put your little finger, put your little finger,

Just like this, just like this! (Shhh)

[Przyłóż palec do ust na znak “ciszy”.]

Chcesz przeczytać dzieciom książkę? Daj im o tym znać:

Listen, listen,

Look, look, look,

It is time to read a book!

Dzieci muszą przesiąść się z dywanu na stoliki? Zaprezentuj, jak to zrobić:

Stand up, stand up, stand up, stand up,

1, 2, 3, 1, 2, 3,

Let’s go to the tables, let’s go to the tables,

Come with me, come with me!

3. OTWARTOŚĆ NA POTRZEBY DRUGIEJ STRONY

Obserwuj swoich uczniów i staraj się dojść do tego, czego potrzebują. Jeżeli uważasz, że wprowadzone przez Ciebie zasady są wystarczająco jasne, zastanów się, czy nie zmienić czegoś w samym sposobie prowadzenia zajęć.

Może jest podczas nich za mało, albo wręcz przeciwnie – za dużo ruchu?

Przyjrzyj się, jak działają na grupę wszelkie aktywności ruchowe i statyczne.

Może uczniowie chcieliby być częściej angażowani i/lub więcej robić samodzielnie?

Proponuj im pracę w parach lub małych grupkach!

Zrezygnuj z aktywności, w których za długo trzeba czekać na swoją kolej na rzecz takich, które angażują wszystkich jednocześnie.

A może przychodzisz o takiej porze, o której są już bardzo zmęczeni i zwyczajnie ciężko im się skupić?

Proponuj więcej piosenek, zamiast aktywności “gadanych”. Piosenki mogą być ruchowe, ale na spokojne melodie. W młodszych grupach sprawdź koniecznie:

Chcesz poznać więcej takich piosenek?

Czytaj dzieciom więcej książek! Dzięki nim dzieci nie tylko się relaksują, ale także rozwijają swoje umiejętności. Dowiedz się więcej, eksplorując zakładkę “Książkowe inspiracje!” 🙂

Pamiętaj:

Mądre zarządzanie grupą, w którym jest miejsce na zaadresowanie potrzeb każdej ze stron, pozytywnie wpłynie na Wasze relacje i zagwarantuje owocną współpracę.

4. WSPÓŁPRACA i WSPARCIE

Twoja praca polega na prowadzeniu samych zajęć? Pojawiasz się w placówce, robisz swoje i lecisz dalej? Koniecznie podejmij współpracę z innymi nauczycielkami i nauczycielami, w szczególności – wychowawczyniami grup! Kto lepiej zna przedszkolne zachowania dzieci, jak nie osoby, które pracują z nimi na co dzień?

O co warto zadbać?

Wykaż inicjatywę.

Mów, kiedy coś Cię niepokoi.

Pytaj, kiedy czegoś nie jesteś pewna/pewien.

Proś o propozycje potencjalnych rozwiązań dla danych problemów.