Z tego artykułu dowiesz się:
Kolorowe, atrakcyjne karty obrazkowe uważam za podstawę zajęć językowych (zresztą nie ja jedyna). Dlaczego? Interesujące bodźce wzrokowe nie tylko przykują uwagę Twoich uczniów, ale także ułatwią im kojarzenie i zapamiętywanie nowego słownictwa. Uwielbiam estetyczne karty i zauważam, że dla dzieci ich wygląd także ma znaczenie. Trzeba jednak zaznaczyć, że nauka z wykorzystaniem flashcards nie powinna być monotonnym „wkuwaniem” słówek. Karty mogą być podstawą najróżniejszych zabaw, dzięki którym przedszkolaki nawet nie zauważą, że się uczą :).
Myślę, że zgodzisz się ze mną, że piosenki to kolejny niezbędny element zajęć językowych dla dzieci. Zdecydowanie ułatwiają i umilają naszym małym uczniom naukę języka. W dzisiejszych czasach YouTube oferuje tak wiele przeróżnych muzycznych materiałów na każdy temat, że znalezienie czegoś ciekawego na zajęcia nie jest wielkim wysiłkiem dla nauczyciela.
Na Planecie Inspiracji znajdziesz linki do rozmaitych przygotowanych przeze mnie playlist.
Era płyt CD, a nawet muzyki z pendrive’ów już za nami, dziś większość z nas odpala muzykę po prostu z telefonu. Chcąc jednak korzystać z tej możliwości, nie możesz zapomnieć o tak ważnym sprzęcie, jak głośnik!
Muzyka puszczana z telefonu w większości przypadków jest zbyt cicha i łatwo znika w momencie, kiedy grupa dzieci śpiewa piosenkę. Przedszkola zwykle są wyposażone w różnego rodzaju głośniki, dlatego warto zapytać o możliwość pożyczenia jednego na czas zajęć. Jeśli jednak zastanawiasz się na zakupem jakiegoś fajnego sprzętu, z czystym sumieniem mogę polecieć któryś z tych:
SUPER JAKOŚĆ DŹWIĘKU i DOBRA GŁOŚNOŚĆ NAWET DLA WIĘKSZYCH GRUP, a DO TEGO ATRAKCYJNY (dla niektórych nawet aż nadto – w jednej z moich grup wywoływał tak duże zainteresowanie, że ciężko było przejść do prowadzenia zajęć) WYGLĄD: radio z głośnikiem bluetooth Vintage Radio.
MAŁY, PORĘCZNY, WYSTARCZAJĄCO GŁOŚNY DLA GRUP PRZEDSZKOLNYCH: głośnik JBL GO.
Realia to prawdziwe przedmioty z życia codziennego, za pomocą których możesz omówić wybrany temat. Może to być cokolwiek, co jest znajome przedszkolakom i wpasowuje się w temat danej lekcji, np. prawdziwe dekoracje świąteczne na zajęciach o Bożym Narodzeniu. Realia fantastycznie skupiają uwagę dzieci, które z ogromnym zainteresowaniem podchodzą do tego typu przedmiotów i na pewno będą chciały się im bliżej przyjrzeć i z Tobą o nich porozmawiać :).
P.S. Poza realiami, które mają za zadanie zastąpić flashcards – to za ich pomocą wprowadzamy i utrwalamy słownictwo, Twoje regularne zajęcia mogą uatrakcyjnić także różne przedmioty codziennego użytku, które połączysz z kartami obrazkowymi, czy właśnie realiami. Jak wykorzystać packi na muchy, papierowe kubeczki czy talerzyki? Podpowiadam w nagraniu webinaru, które znajdziesz u dołu strony!
Nie wiem, czy już wiesz, ale jestem wielką fanką literatury dla dzieci! Zbieram i analizuję anglojęzyczne książeczki obrazkowe już od ponad dekady, opracowałam swoją metodę pracy pod hasłem “Booktelling”, a w 2022 roku wydałam także własny utwór – “Rabbit Roo”.
Uważam, że różnego rodzaju, pięknie i przejrzyście zilustrowane, opowiadania to nieoceniona pomoc na zajęcia językowe, która daje masę możliwości! Dzięki nim przedszkolaki opanowują nie tylko słówka, ale także całe struktury językowe i rozwijają umiejętność rozumienia z kontekstu. Oczywiście należy pamiętać, by książeczki dobierać pod kątem możliwości uczniów – tak, aby ich zaciekawić, ale nie przytłoczyć zbyt skomplikowaną treścią, ani nie rozproszyć
Więcej na temat tego nie tylko jak dobierać, ale także jak pracować z książeczkami na zajęciach z dziećmi opowiadam podczas szkolenia “Booktelling for Teachers”, do udziału w którym serdecznie Cię zapraszam. O terminach samego szkolenia oraz zapisów będę informować w naszej planetarnej grupie. Pamiętaj, że jako Mieszkanka_Mieszkaniec Planety masz na nie dodatkową zniżkę! 🙂
Jednak już teraz, z Planety Inspiracji możesz zaczerpnąć pierwsze książkowe inspiracje!
Jak sama nazwa wskazuje są to takie materiały, których samemu nie trzeba kupować, a wystarczy dobrze się zorganizować, by odpowiednio wcześnie je zdobyć (ewentualnie uzbierać). Na wzmiankę szczególnie zasługują tutaj wszelkiego rodzaju torebki i pudełka. To dzięki nim dodasz nutkę tajemniczości do swoich zajęć i tym samym sprawisz, że wcześniej wybrane pomoce takie jak flashcards czy realia staną się jeszcze bardziej atrakcyjne dla przedszkolaków! Poprzez ukrycie ich w torbie/ pudełku, które same w sobie są atrakcyjne (kolorowe, duże, możesz je czymś ozdobić) gwarantujesz sobie możliwość zaintrygowania swoich uczniów. Wystarczy, że potrząśniesz torbą, czy pudełkiem, a schowane w środku przedmioty wydadzą dźwięk i już wzbudzasz ciekawość: co takiego zostało tam ukryte?
TIP: Odkrywanie zawartości pudełka możesz połączyć ze świetną piosenką Mystery Box z kanału Super Simple Songs!
Wyżej wymienione to takie faktyczne MUST-HAVE, bez których ciężko byłoby Ci przeprowadzić najprostszą lekcję z dziećmi.
Jeżeli jednak szukasz dodatkowych podpowiedzi na to, co może znaleźć się w nauczycielskiej torbie i urozmaicić Twoje zajęcia, obejrzyj archiwalne nagranie mojego webinaru: