(NEW 30.10) Części ciała

Jak wprowadzić “Body parts” na zajęciach?

Zanim przejdziemy do konkretnych pomysłów, musze Cię zapytać, czy myślałaś_eś kiedyś o tym temacie jako o temacie całorocznym? 🙂 A co to takiego? To takie tematy, które w pewien sposób przerabiamy przez cały rok, nie musimy (a wręcz nie powinniśmy!) ograniczać ich do kilku lekcji im poświęconych.

Pomyśl teraz o swojej ulubionej piosence ruchowej. Czy przypadkiem nie pojawiają się z niej części ciała? A teraz zajrzyj do zakładki z propozycjami zabaw na rozgrzewkę. Zauważyłaś_eś, że w wielu z moich propozycji pojawia się słownictwo związane właśnie z tym tematem?

Tak! Ja mam ciało, Ty masz ciało, nasi uczniowie mają ciało i dlatego tak łatwo, i jednocześnie naturalnie, przychodzi nam angażowanie go w przebieg zajęć. Wykorzystajmy to na dłuższą metę :).

NAUKA MIMOCHODEM

JEDNYM ze sposobów nauki części ciała jest regularne “przywoływanie” ich w trakcie różnych aktywności. Dość naturalnie wychodzi to właśnie na etapie warm up. Możesz np. stale proponować dzieciom szybką zabawę ruchową, czy piosenkę, w której pojawiać się będą nazwy części ciała.

Zrób test: przez miesiąc proponuj swoim uczniom śpiewanie jednej i tej samej piosenki w ramach rozgrzewki. U mnie była to ta propozycja z kanału The Kiboomers, a testowałam ją w październiku 2023 w grupie 2,5-4-latków. Wyglądało to dokładnie tak, że na KAŻDEJ LEKCJI na powitanie śpiewaliśmy dwie piosenki – naszą hello song i od razu po niej tę wybraną piosenkę na rozgrzewkę, po czym lekcja toczyła się dalej, swoim trybem, tak jak miałam to zaplanowane.

Po miesiącu (już bez śpiewania piosenki) sprawdź, jak dzieci radzą sobie z poznanymi w taki sposób częściami ciała. Skieruj do dzieci (może być wybranych) proste polecenia, np. Clap your hands/ Show me your hands/ Pat your knees/ Show me your knees/ Blink your eyes/ Show me your eyes itd. Jak sobie poradzą? Moje przedszkolaki “zdały” śpiewająco! 😉

Co dalej? Wybierz kolejną piosenkę, w której pojawiają się dodatkowe, lub nowe części ciała!

TIP: Nie musisz dokładnie tak działać przez okrągły rok. Po prostu miej z tyłu głowy, by REGULARNIE odświeżać ten temat w taki naturalny sposób, a zobaczysz, że efekty będą naprawdę satysfakcjonujące!

Starsi bardziej wymagający

Być może pomyślisz teraz, że OK, to ma szansę powodzenia w młodszych grupach, ale żeby tak ze starszymi? Przecież po 3 razach zaczną mówić, że nuda… I tak, zgodzę się z Tobą, że o tyle, o ile młodsze dzieci naprawdę lubią powtarzalność, tak ze starszymi bywa różnie i… wiele też zależy od konkretów!

Dlatego możesz to rozegrać na dwa sposoby: albo znaleźć zabawę/ piosenkę, która szczególnie im się spodoba (moje doświadczenia podpowiadają mi np. tę propozycję), albo po prostu miksować aktywności!

Często śpiewajcie piosenki, lub proponuj szybkie zabawy ruchowe, które nawet niekoniecznie związane będą z tematem danej lekcji, ale stanowią fajny przerywnik ruchowy. Wszyscy ich potrzebujemy! 🙂

PROPOZYCJE IDEALNE NA ROZRUCH Z CZĘŚCIAMI CIAŁA W TLE:

Put it on…

Przygotuj: kolorowe zakrętki, lub np. klocki

Przebieg zabawy: Rozdaj lub pozwól każdemu dziecku wylosować zakrętkę/ klocek Jedną sztukę zachowaj dla siebie. Pokaż swoją zakrętkę/ klocek uczniom, a następnie wydaj polecenie, np. Put it on your head. Połóż przedmiot na głowie, jednocześnie zachęcając do tego samego uczniów. Gdy widzisz, że wszystkim się udało, wydaj kolejną komendę, np. Try to stand up. Kontynuuj zabawę, dodając polecenia, np. Put it on your arm (połóż zakrętkę na zgiętej w łokciu, uniesionej do góry ręce) and turn around. Gdy dzieci ułożą już zakrętki/klocki na odpowiednich częściach ciała, zachęcaj je do powtarzania tych nazw na głos. Mogą to robić, budując całe zdania: It’s on my head/ It’s on my arm. Zabawa kończy się, kiedy powtórzycie najważniejsze twoim zdaniem słowa lub gdy uznasz za stosowne.

Moje propozycje:

  • Put it on your nose and freeze.
  • Try to put it on your ear (przechyl głowę na bok)/back (pochyl się do przodu).
  • Put it in your hand and sit down.
  • Put it on your knee/foot/toes. (na siedząco)
  • Put it on your tummy. (na leżąco)

UWAGA! Tę prostą zabawę bez problemu dopasujesz do tematyki zajęć! Choć wszystko zaczęło się od zakrętek, możesz tutaj wykorzystać także: zalaminowane obrazki, wycięte z papieru czy pianki craftowej kształty (np. kwiatki, chmurki itp.) realia takie, jak kasztany, czy liście.

The Itsy Bitsy Spider

Przebieg zabawy: Stań w takim miejscu, by wszyscy uczniowie dobrze Cię widzieli. Następnie zaprezentuj im słowa rymowanki i dobrane do nich ruchy. Zachęć uczniów do dołączenia!

The Itsy Bitsy Spider climbed up my shoulder once,

[Przebierając palcami, pokazuj, jak pajączek wspina się po Twojej ręce i siada na Twoim ramieniu.]

This is the reason I did my crazy dance!

[Udaj, że strącasz go w popłochu z ramienia, powtórz gest z drugim ramieniem.]

Left hand up, right hand up,

[Unieś najpierw lewą, potem prawą rękę.]

Hands together clap, clap, clap.

[Złącz ręce nad głową i klaśnij 3 razy.]

The Itsy Bitsy Spider climbed up my shoulder once,

This is the reason I did my crazy dance!

Left hand up, right hand up,

Hands together clap, clap, clap.

Left hand on your ear, right hand on your nose,

[Lewą rękę połóż na lewym uchu, prawą na nosie.]

Turn around and touch your toes!

[Obróć się wokół własnej osi i zrób skłon, dotykając czubków palców u stóp.]

he Itsy Bitsy Spider climbed up my shoulder once,

This is the reason I did my crazy dance!

Left hand up, right hand up,

Hands together clap, clap, clap.

Left hand on your ear, right hand on your nose,

Turn yourself around and touch your toes!

Left hand on your head, right hand on your eye,

[Lewą rękę połóż na głowie, prawą na prawym oku.]

Sit down on the floor and say, Goodbye!

[Usiądź na podłodze i pomachaj rękami w geście pożegnania.]

TIP: Chwila po wypowiedzeniu ostatniego wersu to idealny moment, by włączyć piosenkę na pożegnanie!

KIEDY ZACZĄĆ?

Ok, wiesz już, że ten temat możesz potraktować jako całoroczny. Moim zdaniem, można nawet całkiem darować sobie wprowadzanie go jako osobne zagadnienie. Praktykuję to już od jakiegoś czasu i naprawdę się sprawdza! 🙂

Ale kiedy w ogóle zacząć? Najlepiej na samym początku roku, i to właśnie na jego początku szczególnie zintensyfikować takie działania. Potem wracaj do tego typu aktywności co jakiś czas, np. wykorzystując sezonowe zabawy z częściami ciała w tle. Np:

Snowflakes

Potrzebne pomoce: śnieżynki, np. wycięte i zalaminowane śnieżynki przyklejone do patyczków laryngologicznych – po jednej dla każdego dziecka; śnieżynki znajdziesz w tematycznej zakładce “Zima”.

Przebieg zabawy: Rozdaj każdemu z uczniów po jednej śnieżynce. Naucz dzieci rymowanki i ruchów ilustrujących jej tekst.

Snowflakes, snowflakes in the air,

[Machaj śnieżynką w powietrzu,]

Snowflakes, snowflakes here and there!

[na prawo i na lewo.]

One fell on my nose, one fell on my toes,

[Przyłóż śnieżynkę do nosa, a następnie do palców u stóp.]

One fell from the sky just onto my eye!

[Unieś śnieżynkę do góry, a potem przyłóż ją do oka.]

Snowflakes spinning all around

[Obróć się dookoła własnej osi, trzymając śnieżynę w dłoni.]

Falling falling to the ground!

[Powoli opuść śnieżynkę, połóż ją przed sobą i usiądź na dywanie.]

WOLISZ KLASYCZNE PODEJŚCIE DO SPRAWY? 🙂

Oto kilka propozycji na wprowadzenie body parts:

  • Wprowadź części ciała za pomocą kart obrazkowych z robotami:

W co się bawić na zajęciach o robotach?

Ponieważ części ciała pojawią się bezpośrednio na zajęciach, tym razem wykorzystaj piosenkę ruchową, w której nie przywołujemy części ciała, ale jest za to motyw robota! 🙂

I am a robot

Przebieg zabawy: Jedna osoba (na początku możesz to być Ty) wchodzi do środka koła i mówi: I am robot, 1, 2, 3, I am a robot … like me! i podaje grupie proste polecenia do wykonania, w trakcie zabawy naśladując sposób poruszania się robota = kanciaste ruchy, nieco spowolnione tempo.

TIP: Pomysłów na zabawy z kartami obrazkowymi, szukaj w zakładce “ZABAWY – bank aktywności”.

  • Wprowadź części ciała w pierwszych miesiącach roku szkolnego, łącząc je z jesiennymi realiami!

Przygotuj kasztany, żołędzie, liście, szyszki. Zaprezentuj je dzieciom, poproś o ich nazwanie (oczywiście, o ile wcześniej zostały wprowadzone), a następnie zacznij układać z nich ludzika, nazywając poszczególne części ciała.

Jesienne realia będą też świetne do układania z nich twarzy i przećwiczenia słów: eyes, nose, mouth, ears, hair. Starsze dzieci możesz podzielić na drużyny i każdej z drużyn wręczyć “zestaw” jesiennych realiów. Każda drużyna dostaje za zadanie ułożenie swojej buźki, która dodatkowo może wyrażać wybraną emocję :).

Do wprowadzenia pierwszych części ciała w jesiennym klimacie możesz też wykorzystać przygotowane przeze mnie materiały:

  • A może z jesienną rymowanką? 🙂

Tutaj znajdziesz oryginał, który poznałam dzięki Marlenie (Fb: Nauczycielka Angielskiego), a poniżej moją lekko zmodyfikowaną wersję i materiały:

  • Naukę pierwszych słów związanych z częściami ciała możesz połączyć także ze zmysłami.

Po konkretne pomysły zajrzyj do zakładek “Zmysły” oraz “Jesień sensorycznie”.

Klasyczne karty z częściami ciała znajdziesz z kolei w zakładce: