Easter

PROPOZYCJE ZABAW Z WYKORZYSTANIEM POWYŻSZYCH MATERIAŁÓW:

  • Easter Egg Hunt – WERSJA I (prostsza)

Przygotowanie: wydrukuj kolorowe jajka (format dowolny), zalaminuj, każde z nich przetnij na pół. Kolorowe połówki ukryj przed zajęciami w sali (o ile masz możliwość zrobić to wcześniej) lub np. w wiosenno-wielkanocnym sensory bin wypełnionym barwionym ryżem.

Przebieg zabawy: w zależności od tego, na którą opcję postawisz, zachęć dzieci do odszukiwania (w sali) lub odkopywania (spod ryżu) połówek pisanek. Następnie zadaniem dzieci jest łączenie ich w pary i nazywanie kolorów.

  • Easter Egg Hunt – WERSJA II (trudniejsza)

Przygotowanie: wydrukuj kolorowe jajka w formacie min A5. Po drugiej stronie każdego z jajek przyklej obrazek przedstawiający jakieś słowo, które chcesz z uczniami utrwalić. To mogą być, ale nie muszą, słówka związane z Wielkanocą. Każdą z pisanek przetnij na pół. Kolorowe połówki ukryj przed zajęciami w sali (jeżeli masz taką możliwość) lub po prostu schowaj w koszyczku/ pudełku /torbie.

Przebieg zabawy: podczas zajęć zachęć uczniów do odszukiwania w sali lub losowania z koszyczka połówek pisanek. Ich zadanie będzie polegało na dopasowywaniu połówek jaj do siebie, nazywaniu ich kolorów, a następnie sprawdzaniu co ukryło się w której pisance – uczniowie odwracają kolorowe jaka i sprawdzają, jakie obrazki zostały umieszczone po drugiej stroni, po czym także te słowa nazywają.

TIP: Jeżeli zdecydujesz się na wprowadzenie tej wersji zabawy, nie kończcie na odkryciu “zawartości” pisanek. Możesz wykorzystać je w kolejnej zabawie podczas tych samych, lub następnych zajęć. Poproś uczniów, by starali się zapamiętać co ukryło się w którym z jaj (łączenie słów z kolorami). Następnie odwróć wszystkie pisanki tak, by nie było widać obrazków po drugiej stronie i zadawaj pytanie “Where is…?”. Zadaniem dzieci będzie odpowiadać wskazując dany kolor.

  • Prześwietlanie kolorowych jaj

Przygotowanie: W drugim pliku przygotowałam kolorowe pisanki do wycięcia i jajka z czarno-białymi jajkami w środku, które należy podkleić pod spód pisanek. UWAGA, ważne: kolorowe pisanki powinnaś wydrukować na papierze o większej gramaturze, polecam (160g/m2). Czarno-białe jajka mogą być wydrukowane na zwykłym papierze (80 g/m2). Już sklejone ze sobą wycięte pisanki można zalaminować. Poza tak przygotowanymi jajkami, do zabawy potrzebny będzie dostęp do mocnego (np. zza okna) światła lub latarka (może być ta dostępna w telefonie).

Przebieg zabawy: dzieci losują z wielkanocnego koszyczka kolorowe jajka. Nazywają kolory, a następnie wspólnie sprawdzacie co znalazło się w środku każdej z pisanek. Ustawiaj kolorowe jajka pod światło lub podświetlaj je za pomocą latarki od spodu. Oczom dzieci ukażą się wówczas podklejone pod kolorowe pisanki obrazki. Zadaniem uczniów będzie nazywanie tego, co się wyłoni.

TIP: Podobnie, jak w zabawie z poszukiwaniem jajek, możesz poprosić uczniów, by starali się zapamiętać co ukryło się w którym z kolorowych jaj i zadawać jedno z wybranych pytań: “Where is…?” lub “What’s inside the yellow/ blue/ red etc. egg?”, w zależności od tego, na utrwaleniu którego słownictwa (czy kolorów, czy wielkanocnych słówek) będzie Ci bardziej w danym momencie zależało.

  • Drużynowe prześwietlanie

Przygotowanie: przygotuj kilka zestawów kolorowych jaj (w zależności od wielkości grupy/ grup, które uczysz). W każdym z zestawów pisanki podklej wielkanocnymi obrazkami w dowolnej konfiguracji* – niech raz wielkanocny koszyczek znajdzie się w niebieskiej pisance, innym razem w zielonej, a jeszcze innym w żółtej itd. Poza tym, do każdego z zestawów przygotuj powyższą kartę pracy, a uczniów poproś o przyniesienie na dane zajęcia latarek.

Przebieg zabawy: Podziel uczniów na drużyny (to, ile ich będzie zależy od wielkości Twojej grupy – dobrze, by każda z drużyn nie liczyła więcej, niż 6 uczniów; moim zdaniem, optymalnie, gdy będą liczyły 3). Każdej z drużyn rozdaj po jednym zestawie kolorowych pisanek (6 kolorów) oraz po jednej karcie pracy oraz kredkę/ ołówek. Poproś dzieci, by przygotowały przyniesione z domu latarki – powinna być minimum jedna na drużynę, ale najbezpieczniej będzie, gdy każde dziecko będzie miało jedną dla siebie.

Zadaniem dzieci w obrębie drużyn będzie prześwietlanie kolorowych jajek, a następnie uzupełnienie karty pracy – połączenie w pary pisanek ze słowami, które zostały w nich ukryte (kolor-obrazek). UWAGA! Sama znasz swoich uczniów najlepiej, więc zdecyduj, czy nie będzie dobrym pomysłem wcześniejsze ustalenie kto w każdej z drużyn będzie za to odpowiedzialny (jedna osoba może pełnić rolę uzupełniającego kartę zgodnie z podpowiedziami pozostałych). Na zakończenie zabawy zachęć każdą z drużyn do przedstawienia wyników ich pracy (prezentację karty i opowiedzenie o tym, co znalazło się w jajku którego koloru – schemat według, którego będą opowiadać powinien być przez Ciebie wcześniej zaprezentowany).

Przykładowe schematy:

Blue Easter egg – a chick, Green Easter egg – an Easter bunny. Etc.

There is a chick in the blue Easter egg. There is an Easter bunny in the green Easter egg. Etc.

TIP: Będzie to świetna aktywność na podsumowanie tematu “Easter”. Bierz pod uwagę, że zapewne zajmie więcej czasu, niż zazwyczaj wykorzystywane podczas zajęć aktywności. Oceń, czy masz na to jego wystarczającą ilość. W moim odczuciu taka zabawa najlepiej sprawdzi się w grupach 5-6-latków lub starszych uczniów.

TIP 2: Jeżeli uczysz malutkie grupki w szkole językowej, każde dziecko z grupy może takie zadanie wykonywać samodzielnie. UWAGA! *Uczniowie mogą również przygotować pisanki do prześwietlania dla siebie nawzajem!