Emocje

Karty obrazkowe z robotami:

W zakładce “Scenariusze zajęć” znajdziesz dwie rozpisane krok po kroku lekcje o tematyce “Emotions” z wykorzystaniem powyższych materiałów, a poniżej dodatkowe karty pracy i propozycje zabaw.

W CO SIĘ BAWIĆ NA ZAJĘCIACH O EMOCJACH?

  • Spider and flies + emocje

Przebieg zabawy: Tak jak w podstawowej wersji zabawy w pająka i muchy, jedna osoba zostaje pająkiem, reszta to muszki. W trakcie padają dokładnie takie same hasła Flies are flying! (dzieci swobodnie poruszają się po sali) oraz Spider’s coming. Jednak po wypowiedzeniu przez prowadzącego_ącą tego drugiego zdania nic się jeszcze nie dzieje, jest to bowiem dopiero zapowiedź tego, co zaraz nastąpi i daje dzieciom znak, że muszą się przygotować. Jako drugą część hasła nauczyciel ustanawia wyrażenie Everyone is…, które kończy, uzupełniając nazwą wybranej emocji, np. Everyone is happy! Wówczas zadaniem dzieci jest zastygnąć bez ruchu, jednocześnie wyrażając mimiką lub nawet całym ciałem daną emocję.

TIP: Proponuję, by ten wariant zabawy nie wiązał się w ogóle z odpadaniem z gry. Najlepiej, gdy akcja przebiega dość dynamicznie – po „zastygnięciu” nauczyciel natychmiast zachęca dzieci do „latania” po sali, wypowiadając słowa Flies are flying!. Nie jest bowiem łatwo nie poruszać się i utrzymać jakąkolwiek pozę wyrażającą emocję przez dłuższy czas, szczególnie jeżeli jest to smutek, a my przecież dobrze się bawimy! 🙂

Korzyści płynące z zabawy: zaangażowanie całej grupy w aktywność ruchową polegającą na poruszaniu się po sali oraz ćwiczenie koncentracji, utrwalanie słownictwa związanego z emocjami na poziomie jego rozumienia ze słuchu oraz dopasowywania odpowiednich gestów/ operowania mimiką adekwatnie do prezentowanych emocji.

  • Hi, hi, hey, hey, how are you today?

Do przygotowania: po jednej karcie prezentującej jakiś rodzaj emocji dla każdego z uczniów; wystarczą małe czarno-białe obrazki.

Zabawa opiera się na schemacie znanej i lubianej zabawy w poszukiwanie “podkradzionego” ciasteczka (Who took the cookie?).

Przebieg zabawy: Rozdaj każdemu z dzieci po jednym obrazku tak, by nie było widać co dokładnie otrzymało (choć podglądanie może ośmielić dzieci do mówienia, a jednocześnie nie zepsuje tej zabawy). Następnie zachęć uczniów do chóralnego wypowiedzenia słów prostej rymowanki:

Hi, hi, hey, hey,

How are you today, X?

W miejscu “X” wstaw imię wybranego dziecka, lub pozwól uczniom zdecydować do kogo kierowane jest pytanie. Dana osoba odkrywa swoją kartę i mówi reszcie jak się miewa, zgodnie z tym co widnieje na obrazku.

Korzyści płynące z zabawy: nauka udzielania odpowiedzi na pytanie o samopoczucie na podstawie posiadanych “danych” – w tej zabawie to nie uczeń decyduje, co dokładnie powie, a los. Dzięki temu każdy ma szansę przećwiczyć więcej dostępnych opcji! [Niektóre dzieci często wybierają w kółko te same nazwy emocji, bo mają do nich szczególny stosunek :).]

W poniższym pliku znajdziesz dodatkowe materiały na Twoje zajęcia o emocjach:

  • Dopasujcie kolory do wybranych emocji
  • Zbudujcie emocjonalną wieżę (opis zabawy na grafikach poniżej)
  • Mix and match – niech uczniowie stworzą swoje wersje emocjonalnego robota
  • Sprawdź, czy Twoi uczniowie zapamiętali, w jakich nastrojach lub kolorach były dane roboty

DODATKOWE MATERIAŁY

O ich wykorzystaniu możesz posłuchać w nagraniu LIVE’a pt. “Zachęć ich do mówienia!”

ANIMAL EMOTIONS

EMOCJE z rekinami w roli głównej

Karty, które widzisz poniżej zostały przeze mnie przygotowane wykorzystaniem grafik Inkley Studio.

Poniżej znajdziesz propozycje dwóch zabaw ruchowych z wykorzystaniem motywu rekina, dzięki którym możecie z uczniami utrwalić emocjonalne (i nie tylko!) słownictwo.

BEWARE OF THE HUNGRY SHARK

Przebieg zabawy: na dywanie/podłodze rozkładamy wszystkie karty obrazkami do dołu (warunek: uczniowie muszą znać już to słownictwo, więc wybieraj karty przedstawiające te emocje, które zostały wprowadzone). Dzieci, siedząc w kole, po kolei odkrywają karty. Nazywają każdą z emocji (możesz zachęcać je do tego, by robiły to wspólnie, głośno powtarzając za osobą, która odkryła kartę/nauczycielem), chyba że po drugiej stronie ujrzą głodnego rekina – wówczas ich zadaniem jest uciekać.

Zabawa może być bardzo ekscytująca, pod warunkiem, że dobrze wytłumaczysz jej zasady. Jak tłumaczyć zasady zabaw bez wykorzystania języka polskiego? Dowiesz się już 15.09 podczas LIVE w naszej planetarnej grupie na Fb!

TIP: Żeby dzieci nie rozbiegały się bez sensu po sali, ustalcie że każdy musi dotknąć czegoś w wybranym kolorze, by być bezpiecznym.

SHARK, SHARK, HOW ARE YOU TODAY?

Do zabawy potrzebna będzie opaska z cieniem rekina (znajdziesz go na ostatniej karcie). Gdy będziecie bawić się kilka pierwszych razy, dobrze żebyś to Ty została_został rekinem, więc dopasuj ją do swojego obwodu głowy.

Przebieg zabawy: Dzieci wraz z prowadzącą_cym ustawiają się w kole i trzymają za ręce. Osoba prowadząca zakłada na głowę opaskę. Pozostali uczestnicy zabawy kierują do tej osoby pytanie: “Shark, shark, how are you today?”.

Shark miewa różne nastroje, którymi chętnie dzieli się z uczestnikami zabawy, mówiąc “I’m happy / sad / sleepy / angry”. Na te hasła nic się nie dzieje, zabawa toczy się dalej, jednak kiedy z jego ust dzieci usłyszą słowa “I’m hungry!”, muszą uciekać. Analogicznie, jak w zabawie opisanej powyżej – jedynym ratunkiem jest złapanie czegoś w ustalonym wcześniej kolorze.