How’s the weather, Penguin? Copy

Poznaj moją propozycję lekcji z wykorzystaniem tych materiałów!

Założenia: powtórka słownictwa związanego z pogodą, przy okazji wprowadzenie/ utrwalenie nazw wybranych elementów garderoby i dodatków.

Temat: How’s the weather, Penguin?

  • Powitanie [2+ min.]

Wasze tradycyjne powitanie; piosenka (+ pozostałe elementy Hello routine – jeżeli masz takie, ten etap może trwać dłużej, niż 2 minuty.)

  • „The Penguin Dance” – piosenka [2 min.]

Piosenka na rozgrzewkę (Jeżeli Twoi uczniowie jej jeszcze nie znają, poświęć chwilę na jej wprowadzenie – przydatne materiały znajdziesz w zakładce “Zima”.)

TIP: Jeżeli masz wystarczającą ilość czasu i wiesz, że taka szybka powtórka może przydać się Twoim uczniom, jeszcze PRZED ZAŚPIEWANIEM piosenki, możesz wykorzystać taką kartę pracy z pingwinem:

Przebieg zabawy: pokazujemy dzieciom kartę z pingwinem, zachęcamy do przywitania się z nim. Następnie wyjmujemy karty wyrazowe i rozkładamy na dywanie (mogą leżeć napisami do dołu). Dzieci losują karty, Ty odczytujesz wyrazy. Zadaniem uczniów jest “otagowanie” pingwina = ułożenie/ przyklejenie podpisów w odpowiednich miejscach na karcie.

  • Kalendarz pogodowy „How’s the weather?” [1 min.]

Być może to jeden z elementów Wasze klasowej rutyny, jeżeli jednak nie, możesz go wprowadzić – to świetna okazja do regularnego ćwiczenia mówienia o pogodzie. Jeżeli to nowość w Twojej klasie, przy okazji tej prostej aktywności możesz sprawdzić, jak uczniowie radzą sobie z pogodowym słownictwem.

Jak może wyglądać taki kalendarz? Może przyjąć bardzo różne formy, jedną z moich ulubionych jest takie koło, na który zaznaczamy strzałką pogodę panującą za oknem w danym momencie.

  • Przypomnienie słownictwa związanego z pogodą [4 min.]

Możesz tutaj wykorzystać swoją ulubioną zabawę z kartami obrazkowymi, lub pomysły z zakładki “Pogoda”, lub scenariuszy Kasi (zajrzyj tutaj).

TIP: Pamiętaj, że jeżeli, zgodnie z założeniami, wracacie do tematu “Pogoda” po jakimś czasie od jego wprowadzenia, warto przedrylować z uczniami zarówno samo pytanie How’s the weather?, jak i całe struktury związane z określaniem pogody

  • Zabawa z parasolką [3 min.] – zabawa ruchowa

Przebieg zabawy: Przypomnij uczniom gesty, które określają każdy z rodzajów pogody, np. sunny – „wkręcamy żarówki”, windy – wyciągamy ręce do góry i machamy nimi na boki itp. Podczas zajęć, stań na środku sali z parasolką w ręku i wypowiadaj zdania określające różne stany pogodowe: It’s sunny. It’s cloudy. itp. Ustal z dziećmi, że hasłem “funkcyjnym” będzie It’s raining! [rainy] Za każdym razem, gdy wypowiesz te słowa, rozłóż parasolkę. W trakcie zabawy dzieci swobodnie chodzą po sali, słuchając tego, co mówisz. Dla każdego, poza deszczem, rodzaju pogody wykonują ustalone wcześniej gesty/ ruchy. Kiedy usłyszą hasło It’s raining/ rainy! ich zadaniem jest schowanie się pod rozłożoną przez Ciebie parasolką.

TIP: Jeżeli Twoi uczniowie dobrze znają już tę zabawę i wyrażenia określające pogodę, zachęć ich do bardziej “rozbudowanego” uczestnictwa w zabawie. Niech to wybrane dzieci podają rodzaje pogody. [Możecie ustalić jakąś kolejność – zabawa powinna przebiegać dynamicznie, więc zmienianie ochotnika po jednym wypowiedzianym zdaniu nie wchodzi w grę. Możecie także umówić się, że dzieci zmieniają się co 3-4 wypowiedziane zdania.] Ten wariant jest także atrakcyjniejszy z punktu widzenia nauczyciela, który nigdy nie wie, czy już rozkładać parasol, czy jeszcze nie :).

  • “How’s the weather?” – karty z pingwinem [5 min.]

Przebieg zabawy: Wyjmij małe (załączone do pliku, który znajdziesz u góry strony) okrągłe karty z symbolami pogodowymi. Zaprezentuj je uczniom. Następnie wyciągnij karty z pingwinami. Pokazując pierwszą z nich, powiedz: Look at the penguin! How’s the weather? – pozwól uczniom przeanalizować i dopasować odpowiedni obrazek do karty. Powtórz z pozostałymi, za każdym razem zachęcając uczniów do formułowania pełnych zdań (It’s sunny. It’s rainy/ raining. etc.)

TIP: Jeżeli masz jeszcze czas, zwróć uwagę dzieci na to, co decyduje o tym, jak określamy pogodę na każdym z obrazków. Zachęć uczniów do nazwania tych elementów garderoby, które znają. Wprowadź pozostałe słowa. Jeżeli cienko stoisz z czasem, zostaw to na następną lekcję! 🙂

  • Żarłoczny pingwin [5 min.]

Małe obrazki z pogodą i (opcjonalnie, jeżeli zdążyłaś_eś przeprowadzić rozbudowaną wersję powyższej aktywności) elementami garderoby przyczep do patyczków laryngologicznych. Poza tym przygotuj Żarłocznego Pingwina, do którego wszystko (prezentację zabawy znajdziesz w każdy z dwóch podlinkowanych tam webinarów) znajdziesz w zakładce “Zima”.

Przebieg zabawy: prezentuj dzieciom kolejne obrazki “wyłaniające” się z brzucha pingwina. Podsumujecie w ten sposób i przećwiczycie całe pojawiające się na zajęciach słownictwo i wyrażenia. Za każdym razem, gdy z brzucha Pingwina wyłoni się obrazek z pogodą, zachęć uczniów, by odpowiedzieli na pytanie How’s the weather? Gdy zobaczą inny obrazek, odpowiadają po prostu na pytanie What’s this?.

  • Pożegnanie [2 min.]

Dodatkowe materiały: