Jak utrwalać słownictwo okazjonalne? (3 pomysły)

Czy zastanawiałaś_eś się kiedyś, jak sprawić, by słownictwo, które wprowadzamy przy okazji różnych świąt itp. nie uleciało raz na zawsze z głów Twoich uczniów, jak tylko zakończysz lekcje związane z danym tematem?

Mam dla Ciebie 3 propozycje, co możesz zrobić, by (przynajmniej raz na jakiś czas) wracało na Twoich lekcjach!

Pomysł 1. Song draw

Przy okazji nauki nowego słownictwa wprowadzasz tematyczne piosenki, zgadza się? Niektóre wyjątkowo szybko wchodzą dzieciom do głowy – widać, że dzieci je lubią i chętnie śpiewają.

Obserwuj swoje grupy, zapisuj piosenki, które wyjątkowo przypadły im do gustu i… stwórz kolekcję ich ulubionych utworów!

Możesz ją tworzyć, rozbudowywać, lub zmieniać w trakcie roku, a także postawić na piosenki, które NIE SĄ związane z tematami całorocznymi, a tymi, które tak często nie powracają na Twoich zajęciach.

Gdy zbierze się ich co najmniej kilka, przygotuj np. patyczki laryngologiczne, na których zapiszesz ich tytuły. Moja rada: połącz je z obrazkami/ grafikami nawiązującymi do wybranych tytułów – tak, by dzieci same mogły identyfikować, o jaką piosenkę chodzi.

JAK SIĘ BAWIĆ?

Tak przygotowane pomoce wrzuć np. do kubeczka i pozwól dzieciom losować w ramach rozgrzewki, lub gdy potrzebujesz rozruchu w trakcie lekcji.

Pomysł 2. The power of AI

Korzystaj z możliwości, jakie daje nam dziś sztuczna inteligencja! Łącz ze sobą tematy, np. święta!

Wielkanocą będziecie rozmawiać o pisankach? Co stoi na przeszkodzie, by były udekorowane w nietypowy sposób? 🙂 Zobacz, jak mogą wyglądać Mikołaj, czy renifer w wielkanocnej odsłonie:

*Te zdjęcia wygenerowałam w programie Midjourney. Kolekcja nietypowych pisanek pojawiła się na Planecie już w zeszłym roku szkolnym i znajdziesz ją w zakładce “Popularne tematy” > “Easter”. W tym na pewno się powiększy! Materiałów wielkanocnych spodziewaj się pod koniec lutego 2024 :).

Pomysł 2. Action cards

Action cards to karty, na których pojawiają się tematyczne obrazki i przypisane do nich akcje. To, co się na nich znajdzie zależy tak naprawdę od pomysłowości, wyobraźni i chęci autora :).

Zobacz stworzone przeze mnie przykładowe karty:

Przygotuj kolekcję takich kart, którą będziesz rozbudowywać w trakcie roku – umieść na nich (lub skorzystaj z gotowych*) słownictwo nawiązujące do tych tematów, które nie przewijają się stale na Twoich lekcjach – niech będzie typowo sezonowe :).

Nie fiksuj się jednak na tym, że muszą pojawić się na nich WSZYSTKIE np. świąteczne słowa. Trzeźwo oceń sytuację! 🙂 Pomyśl, słowa takie, jak “bell,” czy “star” mają szansę pojawić się na Twoich zajęciach także w innym kontekście, niż typowo świąteczny. Nieco inaczej będzie z Mikołajem, czy świątecznym drzewkiem.

Karty (nawet, jeżeli będą różne tematycznie) twórz zawsze w takim samym formacie, a jeżeli drukujesz dwustronnie – z takim samym tłem.

JAK SIĘ BAWIĆ?

Opcja nr 1.

Skorzystaj z zestawu kart w ramach rozgrzewki, lub gdy Twoi uczniowie potrzebują rozruchu w trakcie lekcji.

Rozłóż karty na podłodze, obrazkami do dołu. Pozwól uczniom losować, a następnie zachęcaj ich do wykonywania zawartych na nich poleceń.

Opcja nr 2.

Action cards połącz z kartami obrazkowymi (ważne: muszą mieć taki sam format), podczas przerabiania dowolnego tematu. Wmieszaj action cards pomiędzy karty obrazkowe. Następnie całą talię skieruj w stronę dzieci, tak by widziały pierwszą kartę obrazkową.

Poproś, by nazwały to, co widzą, po czym przejdź do następnej karty. Zadaniem dzieci będzie powtarzanie słownictwa i reagowanie na polecenia zawarte na action cards – za każdym razem, gdy taką zobaczą! 🙂 Na początku (kiedy dzieci poznają dane słownictwo i przypisane do każdego ze słów zadania) to Ty odczytuj im polecenia, potem proś, żeby dzieci robiły to samodzielnie.

Moja rada:

Wprowadzaj zabawy z kartami systematycznie. Zacznij od zabaw z kilkoma, a skończ pod koniec roku –

z kilkunastoma, czy nawet kilkunastoma! Dzięki temu dzieci przyzwyczają się do pracy z nimi i będą regularnie utrwalać słownictwo. UWAGA! Nie zmieniaj kart. Wykorzystywanie tych samych sprawi, że po jakimś czasie dzieci będą już w stanie samodzielnie wydawać umieszczone na nich polecenia.

Pobierz przygotowane przeze mnie Action Cards jesienno-zimowe:

error: Content is protected !!