Czy zastanawiałaś_eś się kiedyś, jak sprawić, by słownictwo, które wprowadzamy przy okazji różnych świąt itp. nie uleciało raz na zawsze z głów Twoich uczniów, jak tylko zakończysz lekcje związane z danym tematem?
Mam dla Ciebie 3 propozycje, co możesz zrobić, by (przynajmniej raz na jakiś czas) wracało na Twoich lekcjach!
Przy okazji nauki nowego słownictwa wprowadzasz tematyczne piosenki, zgadza się? Niektóre wyjątkowo szybko wchodzą dzieciom do głowy – widać, że dzieci je lubią i chętnie śpiewają.
Obserwuj swoje grupy, zapisuj piosenki, które wyjątkowo przypadły im do gustu i… stwórz kolekcję ich ulubionych utworów!
Możesz ją tworzyć, rozbudowywać, lub zmieniać w trakcie roku, a także postawić na piosenki, które NIE SĄ związane z tematami całorocznymi, a tymi, które tak często nie powracają na Twoich zajęciach.
Gdy zbierze się ich co najmniej kilka, przygotuj np. patyczki laryngologiczne, na których zapiszesz ich tytuły. Moja rada: połącz je z obrazkami/ grafikami nawiązującymi do wybranych tytułów – tak, by dzieci same mogły identyfikować, o jaką piosenkę chodzi.
JAK SIĘ BAWIĆ?
Tak przygotowane pomoce wrzuć np. do kubeczka i pozwól dzieciom losować w ramach rozgrzewki, lub gdy potrzebujesz rozruchu w trakcie lekcji.
Korzystaj z możliwości, jakie daje nam dziś sztuczna inteligencja! Łącz ze sobą tematy, np. święta!
Wielkanocą będziecie rozmawiać o pisankach? Co stoi na przeszkodzie, by były udekorowane w nietypowy sposób? 🙂 Zobacz, jak mogą wyglądać Mikołaj, czy renifer w wielkanocnej odsłonie:
*Te zdjęcia wygenerowałam w programie Midjourney. Kolekcja nietypowych pisanek pojawiła się na Planecie już w zeszłym roku szkolnym i znajdziesz ją w zakładce “Popularne tematy” > “Easter”. W tym na pewno się powiększy! Materiałów wielkanocnych spodziewaj się pod koniec lutego 2024 :).
Action cards to karty, na których pojawiają się tematyczne obrazki i przypisane do nich akcje. To, co się na nich znajdzie zależy tak naprawdę od pomysłowości, wyobraźni i chęci autora :).
Zobacz stworzone przeze mnie przykładowe karty:
Przygotuj kolekcję takich kart, którą będziesz rozbudowywać w trakcie roku – umieść na nich (lub skorzystaj z gotowych*) słownictwo nawiązujące do tych tematów, które nie przewijają się stale na Twoich lekcjach – niech będzie typowo sezonowe :).
Nie fiksuj się jednak na tym, że muszą pojawić się na nich WSZYSTKIE np. świąteczne słowa. Trzeźwo oceń sytuację! 🙂 Pomyśl, słowa takie, jak “bell,” czy “star” mają szansę pojawić się na Twoich zajęciach także w innym kontekście, niż typowo świąteczny. Nieco inaczej będzie z Mikołajem, czy świątecznym drzewkiem.
Karty (nawet, jeżeli będą różne tematycznie) twórz zawsze w takim samym formacie, a jeżeli drukujesz dwustronnie – z takim samym tłem.
JAK SIĘ BAWIĆ?
Opcja nr 1.
Skorzystaj z zestawu kart w ramach rozgrzewki, lub gdy Twoi uczniowie potrzebują rozruchu w trakcie lekcji.
Rozłóż karty na podłodze, obrazkami do dołu. Pozwól uczniom losować, a następnie zachęcaj ich do wykonywania zawartych na nich poleceń.
Opcja nr 2.
Action cards połącz z kartami obrazkowymi (ważne: muszą mieć taki sam format), podczas przerabiania dowolnego tematu. Wmieszaj action cards pomiędzy karty obrazkowe. Następnie całą talię skieruj w stronę dzieci, tak by widziały pierwszą kartę obrazkową.
Poproś, by nazwały to, co widzą, po czym przejdź do następnej karty. Zadaniem dzieci będzie powtarzanie słownictwa i reagowanie na polecenia zawarte na action cards – za każdym razem, gdy taką zobaczą! 🙂 Na początku (kiedy dzieci poznają dane słownictwo i przypisane do każdego ze słów zadania) to Ty odczytuj im polecenia, potem proś, żeby dzieci robiły to samodzielnie.
Moja rada:
Wprowadzaj zabawy z kartami systematycznie. Zacznij od zabaw z kilkoma, a skończ pod koniec roku –
z kilkunastoma, czy nawet kilkunastoma! Dzięki temu dzieci przyzwyczają się do pracy z nimi i będą regularnie utrwalać słownictwo. UWAGA! Nie zmieniaj kart. Wykorzystywanie tych samych sprawi, że po jakimś czasie dzieci będą już w stanie samodzielnie wydawać umieszczone na nich polecenia.
Pobierz przygotowane przeze mnie Action Cards jesienno-zimowe: