(NEW 21.10) JESIEŃ SENSORYCZNIE

Szukasz pomysłu na podsumowanie jesiennego (i nie tylko!) materiału? Mam dla Ciebie propozycję! 🙂

Przygotuj wyjątkową lekcję, podczas której omówicie jesień sensorycznie! Zaraz dowiesz się, jakie dokładnie aktywności możesz podczas takiej lekcji zaproponować dzieciom. Najpierw jednak zastanówmy się, jak to wszystko spiąć ze sobą.

POMYSŁ 1.

Przygotuj kolorowe torby tematyczne, do których przyczepisz symbole poszczególnych zmysłów. Do środka toreb schowaj wszystkie materiały i przedmioty, które będą do nich nawiązywać. Podczas zajęć wspólnie rozpakowujcie torby i bawcie się z wykorzystaniem przygotowanych przez Ciebie rzeczy.

POMYSŁ 2.

Jeżeli torby już gościły na Twoich zajęciach, wybierz inny sposób: przygotuj 6 pomarańczowych balonów – na każdym z nich napisz jedną literę ze słowa AUTUMN. Następnie do balonów wrzuć sensoryczne jesienne zadania, poczynając od literki U – będziesz mieć dokładnie 5 balonów do zagospodarowania.

Do balona z literką A wrzuć zadanie, które pomoże Twoim uczniom przypomnieć (poznać) nazwy wszystkich zmysłów. Możesz tutaj wykorzystać np. piosenkę z kanały The Kiboomers“Five Senses”.

Nadmuchaj balony i ułóż w odpowiedniej kolejności. Zadaniem dzieci będzie przebijanie balonów i wykonywanie ukrytych w nich zadań.

POMYSŁ 3.

Obawiasz się, że balony mogą narobić za dużo zamieszania? Wymień je na kolorowe koperty, lub pudełeczka! Plus tych ostatnich będzie taki, że od razu możesz pochować do nich nie tylko same zadania, ale także materiały i przedmioty, które będą potrzebne do ich wykonania.

Ok, mamy to!

To teraz czas na zadania, które możesz dopasować do poszczególnych zmysłów. Oczywiście nie musisz przygotować wszystkich! Wybierz te, które wydają Ci się najlepsze dla grup, z którymi planujesz przeprowadzić lekcję.

TIP: Niektóre zadania mogą zająć więcej czasu, dlatego dobrze wcześniej to sobie dokładnie rozpisać i zastanowić się, czy przeprowadzisz tylko jedną, czy może dwie takie lekcje powtórkowe.

Co ważne, warto tutaj wykorzystać to, co już wcześniej wykorzystywałaś_eś na swoich jesiennych lekcjach. Do niektórych zadań możesz dodać nowe materiały, żeby zaskoczyć i zaangażować dzieci na nowo! 🙂

SIGHT

Pasują tutaj świetnie wszelkie aktywności związane z kolorami i jesiennymi wzorami!

PROPOZYCJA 1. (Lepsza dla młodszych dzieci)

Przygotuj karty z wiewiórkami. Zaprezentuj dzieciom pierwszą kartę (grey squirrel) i zapytaj, w jakim wiewiórka jest kolorze. Następnie pokaż, że masz jeszcze 3. Poproś dzieci, by spróbowały odgadnąć, co to za kolory. Możesz połączyć to też z fajną, prostą rymowanką:

Little Squirrel, Little Squirrel,

What colour can it be?

Little Squirrel, Little Squirrel,

What colour can you SEE? [W tym momencie pokaż dzieciom kartę]

Następnie naucz dzieci piosenki. Moje karty przygotowałam do “Grey Squirrel” w wykonaniu Kathy Reid-Naiman – piosenkę znajdziesz ją na Spotify. Będzie to dobry sposób na rozruch!

Możesz też zainspirować się tym, jak pokazują to dziewczyny z JBrary:

PROPOZYCJA 2. (Super dla starszych uczniów)

Zorganizuj Pumpkin Hunt, czyli poszukiwanie dyń, które ukryjesz w sali. Możesz wykorzystać do tego moje dynie – wybierz te, które najbardziej Ci się podobają. Jeżeli nie przerabiacie tematu Halloween, zrezygnuj z dyni z duszkiem, czy nawiedzonym domem. Kiedy uda się je wszystkie odnaleźć, wspólnie się im przyjrzyjcie. Zwróć uwagę dzieci na to, że muszą użyć zmysłu wzroku, by cieszyć się wyglądem nietypowych dyń. Zbierz dzieci na dywanie i powiedz: Ok, it’s time to prepare your eyes, 1, 2, 3. LOOK! What pumpkin can you SEE? [It’s…]

TIP: Jeżeli nie masz możliwości wcześniejszego ukrycia dyń, możesz też zawinąć każdą z kart w folię aluminiową. Podczas zajęć, razem z dziećmi rozwijajcie tak przygotowane “pakunki”. Za każdym razem pytaj dzieci o to, co WIDZĄ.

Dynie mają różne wzory i kolory – przy okazji nauczysz dzieci, jak tworzyć połączenia, które nadają słowom dodatkowe znaczenie, np. RAINBOW PUMPKIN = tęczowa dynia, UNICORN PUMPKIN = jednorożcowa dynia itd.

TIP: Jeżeli zdecydujesz się na wykorzystanie wszystkich dyń, na koniec zostaw “a pumpkin with a bat” i “a pumpkin with a cat”, które fajnie się rymują :).

TOUCH

Najlepszym, co tutaj możesz wykorzystać będą jesienne realia! Przygotuj kasztany, żołędzie, liście, a nawet dynie – spokojnie, wystarczą takie małe, dekoracyjne :).

Ukryj każdą wszystkie dary jesieni w nieprzezroczystych, miękkich torbach. Podczas zajęć pozwól dzieciom dotknąć każdej z nich. Ich zadaniem będzie próba odgadnięcia co znajduje się w środku.

Zastanawiasz się nad nieco trudniejszym wariantem? Wykorzystaj mój pomysł na sensoryczne woreczki!

Przygotuj kilka małych materiałowych woreczków, do których środka, poza wybranymi przedmiotami, włożysz coś, czym je dodatkowo wypełnisz, np. folię aluminiową, papier, bibułę itp.

Każdy z woreczków wyściel kawałkiem wybranego materiału w taki sposób, by otulił on schowany do woreczka przedmiot.

TIP: Jeżeli wiesz, że nie będziesz zmieniać zawartości woreczków, bo np. zajęcia prowadzisz tylko w jednej grupie, możesz po prostu każdy z przedmiotów owinąć kawałkiem wybranego materiału i dopiero schować do woreczka.

Chodzi o to, by dzieci mogły dotknąć przedmiotu nie tylko przez jedną warstwę materiału, z którego zrobiony jest woreczek, ale także przez dodatkowe warstwy tego, co włożysz do środka. Różne faktury sprawią, że ciężej będzie odgadnąć co dokładnie znajduje się w środku.

Do aktywności związanych z dotykiem możesz dodać rymowankę. Oto moje propozycje:

Prepare your fingers, 1, 2, 3,

Touch the bag,

What can it be? [What can you feel?]

lub

Inside the bag is something real.

Touch the bag!

What can you FEEL?

HEARING

Jak nawiązać do zmysłu słuchu? Wykorzystaj Autumn Jars!

Przygotuj kilka słoiczków, do których włożysz wybrane przedmioty – do jednego kasztany, do innego żołędzie, do jeszcze innego liście, jarzębinę, czy szyszkę. [Wybierz to, co pojawiało się na Twoich jesiennych lekcjach.] Słoiczki możesz dodatkowo owinąć aluminiową folią, by zwrócić uwagę dzieci na to, że tym razem chodzi o wykorzystanie zmysły SŁUCHU: Look, you can’t SEE what’s in the jar, but you can HEAR it. 1, 2, 3, what can it be?

SMELL & TASTE

Na koniec zapach i smak! Jeżeli tylko masz taką możliwość, koniecznie wykorzystaj tutaj prawdziwe jesienne przysmaki, które dzieci będą mogły wąchać i… zjadać!

Możesz dać im za zadanie próbę odgadnięcia zarówno po smaku, jak i zapachu różnych jesiennych owoców.

Rymowanki, które mogą się tutaj przydać:

  • Prepare your nose, 1, 2, 3, What’s that smell? You tell me!
  • Prepare your tongue, 1, 2, 3, What’s that taste? You tell me!

Fajnie też sprawdzi się tutaj rymowanka o dyni:

Pumpkin, pumpkin, good to eat,

It’s a yummy autumn treat.

Pumpkin soup and pumpkin pie

TASTE so good, you should try!

TASTE (BONUS IDEA)

Wiem, jak bywa… Możesz nie mieć możliwości przygotowania dla dzieci przekąski w postaci jesiennych pyszności. Dlatego przygotowałam też propozycję alternatywną!

Przy zmyśle smaku możesz wykorzystać stworzone przeze mnie materiały, dzięki którym powtórzycie spory zakres jesiennego słownictwa w nietypowej odsłonie!

Na zajęcia przygotuj karty przedstawiające niekoniecznie typowe jesienne przysmaki i znaczki dla dzieci, które znajdziesz na ostatniej stronie poniższego pliku. Każde dziecko powinno otrzymać swój zestaw: zielony kciuk w górę i czerwony kciuk w dół.

TIP: Znaczki można przyczepić do patyczków laryngologicznych.

Podczas zajęć prezentuj dzieciom karty, ustalcie wspólnie co na nich widać, a następnie, jak myślą – jak mogłoby to smakować. Zadaniem dzieci będzie udzielanie odpowiedzi poprzez unoszenie wybranego znaczka do góry.

TIP: Jeżeli Twoi uczniowie znają już zabawę YES/ NO, możecie się tutaj pobawić ruchowo!

O zabawie YES/ NO przeczytasz w zakładce “Bank aktywności”, TUTAJ.