Kolory

Wskazówka na początek: Bardzo ważne jest, zwłaszcza przy dużej grupie, by zajęcia miały odpowiednią dynamikę. Powinnaś_powinieneś płynnie przechodzić od jednej aktywności do drugiej, dlatego przygotuj sobie wszystko odpowiednio wcześniej – tak, by sprawy organizacyjne nie zaburzyły pracy dzieci. Warto też przemyśleć sobie całą lekcję, przećwiczyć słowa piosenek, odpowiednie gesty itd.

CELE OPERACYJNE

Dzieci:

  • Witają się i żegnają po angielsku
  • Rozpoznają i rozróżniają nazwy kolorów w języku angielskim
  • Znają dobrze znaczenie słów YES oraz NO
  • Podążają za słowami piosenki “The Rainbow Colors Song”

Temat: Colours PART I

Wprowadzenie i przećwiczenie nazw wybranych kolorów (oraz przeciwieństw YES-NO).

Wprowadzenie piosenki “The Rainbow Colors Song”.

Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

PIOSENKI:

  1. Super Simple Songs: Hello! https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

DO PRZYGOTOWANIA:

  • Głośnik
  • Kolorowe kartki z bloku technicznego
  • Obrazek tęczy

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rozpoczęcie zajęć [1 min.] – Poproś dzieci, by usiadły na podłodze, wspólnie tworząc koło. By skupić ich uwagę, warto wykorzystać rymowankę (powtarzana na każdych zajęciach: 1. przyczyni się do utrwalenia słownictwa, 2. stanie się swego rodzaju znakiem ze strony nauczyciela, że zajęcia się już rozpoczynają, 3. może stanowić element oznaczający przejście z języka polskiego na angielski.):

1, 2, 3 all eyes on me

3, 2, 1 let’s have some fun! Everybody say hello Ready, steady, go!

Rymowanka powinna być wspierana gestami lub wystukiwaniem rytmu np. o kolana.

2. Powitanie [2 min.] – Od razu po wypowiedzeniu ostatnich słów rymowanki, włącz wybraną piosenkę powitalną, np. Hello! (SSS) – podczas śpiewania piosenka musi być wspierana odpowiednimi gestami.

3. Rozgrzewka [3 min.] – Wybrana piosenka ruchowa

4. Wprowadzenie kolorów [5 min.] – Przed zajęciami przygotuj  kartki z kolorowego bloku technicznego: red, orange, yellow, green, blue, purple, pink. [Warto je zalaminować.] Podczas zajęć prezentuj kolory uczniom. Najpierw pokazuj kartkę danego koloru, następnie wymawia jego nazwę: BLUE. This is BLUE. BLUE, BLUE, BLUE. itd. Proś uczniów o rytmiczne powtarzanie wszystkich nazw na różne sposoby – głośno, cicho, szybko, wolno, cienkim głosem, grubym głosem, jak robot itp.

5. Wprowadzenie piosenki “The Rainbow Colors Song” [3 min.] – Rozłóż kolorowe kartki na podłodze głośno wymawiając ich nazwy w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence. Następnie włącz piosenkę, w trakcie której będziesz pokazywać poszczególne kolory.  Za każdym razem, gdy w piosence padają słowa It’s a rainbow…, pokaż obrazek tęczy. Powtórz, zachęcając dzieci do dołączenia i prób powtórzenia nazw kolorów.

TIP: W młodszych grupach możesz śpiewać a capella, zmniejszając tempo, choć generalnie piosenka jest raczej z tych spokojnych :).

6. Zabawa YES/NO [5 min.] – Na samym początku zaprezentuj słowa YES oraz NO (chyba, że wiesz, że dzieci już je znają). Kilkakrotnie powtórz najpierw słowo YES, unosząc kciuk do góry i kiwając potakująco głową. Powtórz ze słowem NO, z tym że kciuk unieś do dołu, a głową ruszaj na boki w geście zaprzeczenia*. Następnie weź do ręki wszystkie kolorowe kartki i za ich pomocą prezentuj poszczególne kolory. Jednocześnie wymawiaj nazwy kolorów po angielsku – zgodnie z tym, co trzymasz w ręku, lub nie. Jeżeli podany kolor to nazwa tego, w którym jest uniesiona do góry kartka, dzieci wstają, co oznacza potwierdzenie (YES), jeżeli nie – siedzą = zaprzeczenie (NO). W momencie, w którym uniesiony do góry kolor nie zgadza się z tym, co mówisz, poświęć chwilę na ustalenie prawidłowej wersji. Najlepiej zachęć uczniów do prawidłowego nazwania go, lub co najmniej powtórzenia prawidłowej nazwy za Tobą.

TIP:  Jak wytłumaczyć zasady tej zabawy? Po prostu weź w niej udział razem z dziećmi! Wstawaj lub siadaj w odpowiednim momencie. Gdy mówisz nieprawdę, dodaj pytanie, np. Is it? Is it blue? I jasno zaakcentuj odpowiedź w formie słowa NO, pokazując jednocześnie, że siedzisz na dywanie/ podłodze. W razie konieczności powtórz kilka razy na sucho, czyli jeszcze zanim zaangażujesz dzieci. Na kolejnych lekcjach, kiedy dzieci już lepiej będą radziły sobie z identyfikowaniem kolorów, możesz pozostać już tylko w roli prowadzące_ego.

*Jeżeli to dla Twoich uczniów coś zupełnie nowego, może przydać się tu piosenka Super Simple Songs “Uh-huh”:  https://www.youtube.com/watch?v=dVkPWDixDhs

7. Układanie tęczy [6 min.] – Poproś wybranych uczniów, by pomogli Ci ułożyć tęczę  [Let’s make a rainbow! – pokaż obrazek tęczy.],  wydając polecenia, np. Marta, find red.  Put it here [Wskaż odpowiednie miejsce – karta musi leżeć tak, by pod nią zmieściły się pozostałe kolory.], Wojtek, find orange… itd. Gdy kolory są ułożone w odpowiedniej kolejności, włącz ponownie piosenkę, mówiąc: Let’s sing The Rainbow colors song. W trakcie trwania utworu, zachęcaj dzieci do (co najmniej podejmowania prób) śpiewania. 

8. Wspólne sprzątanie [3 min.] – Po zakończonej zabawie, zaproś dzieci do sprzątania. Wybierz kolejne kilkoro dzieci z grupy i wydawaj im polecenia: Zosia, can you find blue? Fantastic, give it to me, please. Thank you. Tomek, can you find green? etc.

9. Zakończenie [2 min.] – Włącz wybraną piosenkę na pożegnanie, następnie podziękuj dzieciom za wspólną zabawę. 

Temat: Colours PART II

Utrwalenie nazw wybranych kolorów oraz przeciwieństw YES-NO. Praca plastyczna w grupach.

Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Czas trwania zajęć: ok. 30 min.

PIOSENKI:

  1. Super Simple Songs: Hello! https://www.youtube.com/watch?v=tVlcKp3bWH8

DO PRZYGOTOWANIA:

  • Głośnik
  • Kolorowe kartki z bloku technicznego
  • Wycięte z grubszego papieru, lub wydrukowane, białe baloniki (po 1 dla 3-4 osobowej grupy, liczba zależna od danej grupy)
  • Kolorowe kartki (w kolorach tęczy, pojawiających się w piosence) i dziurkacze, np. kółko, gwiazdka itp. lub wycięte wcześniej małe, kolorowe kształty (ewentualnie krepina, z której dzieci będą robiły kulki), kleje

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rozpoczęcie zajęć [1 min.] – Poproś dzieci, by usiadły na podłodze, wspólnie tworząc koło. By skupić ich uwagę warto wykorzystać rymowankę (powtarzana na każdych zajęciach 1. Przyczyni się do utrwalenia słownictwa, 2. Stanie się swego rodzaju znakiem ze strony nauczyciela, że zajęcia się już rozpoczynają, 3. Może stanowić element oznaczający przejście z języka polskiego na angielski):

1, 2, 3 all eyes on me

3, 2, 1 let’s have some fun! Everybody say hello Ready, steady, go!

Rymowanka powinna być wspierana gestami lub wystukiwaniem rytmu np. o kolana.

2. Powitanie [2 min.] – Od razu po wypowiedzeniu ostatnich słów rymowanki, nauczyciel włącza wybraną piosenkę powitalną, np. Hello! (SSS) – piosenka musi być wspierana odpowiednimi gestami.

3. Rozgrzewka [2 min.] – Piosenka Uh-huh Super Simple Songs – śpiew z odpowiednią gestykulacją – kiwanie lub kręcenie głową w trakcie trwania wersów “uh-huh” + na słowa yes, yes, yes – unoszenie kciuka do góry, na słowa no, no, no – opuszczanie w dół.

4. Powtórzenie kolorów [5 min.] – Przed zajęciami przygotuj kartki z kolorowego bloku technicznego: red, orange, yellow, green, blue, purple, pink. [Warto je zalaminować.] Podczas zajęć pokazuje je uczniom, jednocześnie zadając pytanie: What colour is it? i zachęcaj dzieci do udzielania odpowiedzi. [Mogą to robić nawet po polsku.] Jeżeli dzieci mówią poprawnie, daj znak kciukiem, unosząc go do góry i mówiąc YES! This is blue itp. [Najlepiej robić to bardzo entuzjastycznie, reakcja powinna być nawet nieco „przerysowana” = bardzo ekspresyjna. W ten sposób zwrócisz uwagę dzieci, a jednocześnie zachęcisz do udzielania dalszych odpowiedzi.] Powtórzcie nazwę każdego koloru kilkakrotnie. [Wydawaj różne polecenia, np: Let’s say that three times! Blue, blue, blue! Let’s say that quietly/ slowly! itp.]

5. Zabawa YES/NO [3 min.] – Zaproponuj zabawę YES/NO, mówiąc Let’s play YES/NO! I pokrótce przypomnij zasady zabawy, prezentując je za pomocą gestów i przykładów. Następnie rozpocznij zabawę – unoś kartki i jednocześnie nazywaj kolory. Jeżeli podany kolor zgadza się z tym, który został uniesiony do góry, dzieci wstają (YES), jeżeli nie – siedzą (NO).

TIP: Jeżeli zauważysz, że jest taka potrzeba (dzieci jeszcze nie do końca „czują” zabawę), baw się razem z nimi, wstając lub siadając w odpowiednim momencie.

6. Kolorowe baloniki [12 min.] – Podziel dzieci na 3-4-osobowe grupy. Każdej rozdaj wycięty wcześniej biały balonik (format ok. A4), kleje, kartki w jednym, wybranym kolorze oraz ozdobne dziurkacze.

TIP: Jeżeli takie rzeczy, jak dziurkacze nie znajdują się na terenie placówki w odpowiedniej liczbie, przygotuj wcześniej wycięte małe, kolorowe kształty [najlepiej posegregowane kolorami, w woreczkach lub kopertach] i rozdaj je dzieciom – jeden kolor dla jednej grupy.

Zadaniem dzieci jest wyklejenie baloników przy pomocy wyciętych z kolorowego papieru kształtów.

7. “The Rainbow Colors Song” [3 min.] – Po zakończonej pracy zaproś dzieci na dywan z ich kolorowymi balonikami. Poproś, by ułożyły je [Najlepiej by zostali do tego wyznaczeni przedstawiciele każdej z grup.] w takiej kolejności, jaką wypowiesz: red, orange, yellow, blue, purple, pink. Następnie włącz piosenkę “The Rainbow Colors Song” i zachęć dzieci do śpiewania.

8. Zakończenie [2 min.] – Włącz wybraną piosenkę na pożegnanie, następnie podziękuj dzieciom za wspólną zabawę.

Temat: The Rainbow Dance

Założenia: powtórka kolorów, wprowadzenie klasycznej anglojęzycznej piosenki – “Hokey Pokey”

Sugerowana grupa wiekowa: 4+

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

CELE OPERACYJNE

Dzieci:

  • Rozumieją znaczenie słów piosenki “Hokey Pokey”
  • Potrafią zatańczyć taniec do tej piosenki
  • Rozumieją pytanie “What colour is it?”
  • Nazywają kolory w języku angielskim

DO PRZYGOTOWANIA:

  • głośnik
  • piosenki na przywitanie i pożegnanie
  • obręcz gimnastyczna, hula hop, okrągła miska lub jakikolwiek inny przedmiot z terenu przedszkola, do którego możesz swobodnie wejść i z niego wyjść 🙂
  • nagranie piosenki “Hokey Pokey” (w dowolnie wybranej wersji; moja propozycja: https://www.youtube.com/watch?v=Zh2PalZFs0g)
  • różnokolorowe paski bibuły (w kolorach tęczy z piosenki) – tyle ilu uczniów w grupie
  • nagranie piosenki “The Rainbow Colors Song” (https://www.youtube.com/watch?v=tRNy2i75tCc)

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rozpoczęcie zajęć [3 min.] – Poproś dzieci, by usiadły na podłodze, wspólnie tworząc koło. Zacznij od rymowanki: 1, 2, 3 all eyes on me! 3, 2, 1 let’s have some fun! Everybody say hello Ready, steady, go! po czym włącz Waszą piosenkę na przywitanie.

2. Rozgrzewka [2 min.] – Piosenka na rozruch:

2. Wprowadzenie piosenki “Hokey Pokey” [5 min.] – przygotuj sobie np. obręcz gimnastyczną, hula hop lub większą okrągłą miskę. Pokaż przygotowany przedmiot dzieciom, ustaw na środku. Wstań i pokaż jak wchodzisz do środka. Powiedz: I’m IN. Następnie wyjdź i powiedz: I’m OUT. Powtórz kilka razy, zwracając uwagę dzieci na słowa in oraz out.

Poproś o wstanie np. dziewczynki (lub kilkoro wybranych dzieci), niech podejdą bliżej, tworząc z Tobą nieco mniejsze koło na dywanie, i powiedz: Show me your foot, jednocześnie unosząc swoją stopę do góry. Put your foot IN – zachęć dzieci do włożenia jednej stopy do środka obręczy/ koła/ miski. Powtórz z poleceniem Put your foot OUT.

Gdy dziewczynki wykonają swoje zadanie, wracają na miejsca, a do środka koła zaproś chłopców (lub kolejnych kilkoro dzieci). Zróbcie to samo, co przed chwilą z poprzednią grupą, tym razem jednak wykorzystując ręce. [Show me your hand. Put your hand IN. Put your hand OUT.]

Na koniec poproś wszystkie dzieci o ustawienie się w kole i przejdźcie do piosenki!

3. Piosenka “Hokey Pokey” [4 min.] – taniec do piosenki:

You put your one hand in/ out – jedną rękę wyciągamy w przód, następnie za siebie.

You put your two hands in/ out – dwie ręce w przód i za siebie.

You put your one foot in/ out – jedną stopę przed, następnie za siebie.

[SIADAMY]

You put your one foot in/ out – uginamy kolana, stopy łączymy, po czym wysuwamy do przodu, następnie wracamy do tyłu, do poprzedniej pozycji.

[WSTAJEMY]

You put two elbow in/ out – uginamy jeden łokieć, który wysuwamy do przodu, po czym cofamy.

You put your head in/ out – lekko się schylamy i wysuwamy głowę do przodu, następnie podnosimy.

You put your whole body in/out – wskakujemy i wyskakujemy z koła.

Na słowa “Whoooa, the Hokey Pokey” – swobodnie tańczymy w rytm muzyki.

4. Utrwalenie kolorów [2 min.] – Przed zajęciami schowaj do torby przygotowane kolorowe paski bibuły. Podczas lekcji zaprezentuj dzieciom torbę i zapytaj, czy pamiętają nazwy kolorów. Wyciągaj z torby kolorowe paski i proś dzieci, by to one nazywały je po angielsku w odpowiedzi na zadawane przez Ciebie pytanie: What colour is it? [W razie potrzeby oczywiście pomagaj, jeżeli jednak kontynuujecie naukę, lub jest to kolejna lekcja z zakresu tego tematu, dzieci na pewno będą sobie z tym już nieźle radzić! Nie wyręczaj ich na zapas :).]

5. Kolorowy taniec “Hokey Pokey” [7 min.] – Rozdaj każdemu dziecku po jednym pasku bibuły. [W mniejszej grupie, dzieci mogą same wybierać kolory, nazywając je po angielsku.]. Następnie poproś dzieci o wstanie. Sam_a trzymając jeden pasek bibuły w rękach, zaprezentuj dzieciom taniec “Hokey Pokey” na sucho (bez muzyki), układając kolorową wstążkę na wybranych częściach ciała. Zachęć dzieci do naśladowania.

You put your one hand in/ out – trzymaj pasek bibuły w ręku, podczas gdy wykonujesz odpowiednie ruchy.

You put your two hands in/ out – złap kolorową wstążkę obiema rękami, przekładaj ją sobie nad głową.

You put your one foot in/ out – ułóż pasek bibuły na stopie i delikatnie poruszaj nią w przód i w tył, by pasek nie spadł.

You put your one foot in/ out – usiądź na podłodze i połóż kolorową wstążkę na dwóch stopach, którymi będziesz poruszać jednocześnie.

You put two elbow in/ out – ułóż pasek bibuły na zgiętym łokciu, poruszaj nim delikatnie w przód i w tył.

You put your head in/ out – połóż wstążkę na głowie.

You put your whole body in/ out – złap wstążkę obiema rękami, wskakuj i wyskakuj z koła.

6. It’s a rainbow! – układanie tęczy z kolorowych pasków [2 min.] – po zakończeniu kolorowego tańca, poproś dzieci, by ułożyły kolorowe paski bibuły na środku podłogi/ dywanu zgodnie z kolejnością kolorów pojawiają się w piosence “The Rainbow Colors Song”. W razie potrzeby, możesz pomóc im wymawiając nazwy tych kolorów. Powiedz np.: What colour is first? Re… RED, yes! Red, o….? Orange! That’s right itd.

7. Piosenka “The Rainbow Colors Song” [2 min.]

8. Wspólne sprzątanie i pożegnanie [3 min.]

WSKAZÓWKA: Chcesz przeprowadzić podoba lekcję w grupie 3-latków? Rozbij ją na dwie! Podczas jednej lekcji wprowadź samą piosenkę “Hokey Pokey” i przećwiczcie odpowiednie ruchy. Podczas drugiej skup się na powtórce kolorów i zatańczcie tęczowy Hokey Pokey Dance.

Temat: Moody Colours

Założenia: powtórka kolorów, wprowadzenie/ powtórka emocji i połączenie ze sobą tych dwóch tematów.

Sugerowana grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

CELE OPERACYJNE

Dzieci:

  • Rozumieją i odpowiadają na pytanie “What colour is it?”
  • Rozumieją pytanie “How is…?”
  • Rozumieją znaczenie słów happy, sad, angry, sleepy
  • Wiedzą, które kolory można przypisać wybranym emocjom (według ustalonego klucza)

DO PRZYGOTOWANIA:

  • głośnik
  • piosenki na przywitanie i pożegnanie
  • butelka z wodą
  • torba na materiały
  • porządne woreczki strunowe z narysowanymi na nich za pomocą markera buźkami: happy, sad, angry, sleepy
  • kolorowe paski bibuły

W zależności od tego, dla jakiej grupy (lub na jakim etapie poznawania słownictwa dotyczącego emocji jesteście), na lekcję przynieś: A) same woreczki i kolorowe paski bibuły schowane w torbie, B) woreczki, do których wcześniej włożysz już kolorową bibułę (schowane w torbie):

  • do woreczka z uśmiechniętą buzią – żółtą,
  • do woreczka ze smutną – niebieską,
  • do woreczka ze wściekłą – czerwoną,
  • do woreczka ze śpiącą – zieloną.
  • opcjonalnie: taca/ większa miska

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

1. Rozpoczęcie zajęć [3 min.] – Poproś dzieci, by usiadły na podłodze, wspólnie tworząc koło. Zacznij od rymowanki: 1, 2, 3 all eyes on me! 3, 2, 1 let’s have some fun! Everybody say hello Ready, steady, go! po czym włącz Waszą piosenkę na przywitanie.

2. Rozgrzewka [4 min.] – piosenka “Hokey Pokey”

3. What colour is it? – utrwalenie kolorów [2-5 min.]

Zapytaj dzieci, czy pamiętają z poprzednich zajęć, jak tańczyły tęczowy taniec do piosenki “Hokey Pokey” następnie:

A) wyciągnij torbę z kolorowymi paskami bibuły w środku, zapraszaj wybrane dzieci do losowania kolorów. Pytaj: What colour is it? TIP: Zachęcaj dzieci, szczególnie te starsze, do udzielania odpowiedzi pełnym zdaniem.

Następnie poproś, by dzieci ułożyły na dywanie tęczę – dzieci układają tyle pasków danego koloru, ile zostało wylosowanych w kolejności: red, yellow, green, blue, purple, pink. [W razie potrzeby, przypomnij im odpowiednią kolejność.]

B) przygotuj torbę z woreczkami z kolorową bibułą w środku, ale nie pokazuj ich wszystkich od razu. Wyjmuj poszczególne woreczki i pytaj dzieci o to, jakie kolory zostały w nich zamknięte: What colour is it? Zachęcaj dzieci do udzielania odpowiedzi po angielsku.

4. Moody colours – połączenie kolorów z emocjami [10-15 min.]

A) Wyciągnij woreczki z narysowanymi na nich buźkami i przygotuj butelkę z wodą. Wlej wodę do pierwszego (happy) woreczka i zapytaj dzieci: How is it?, zwracając ich uwagę na narysowaną na woreczku minę. Powiedz: Yes, it’s happy!

TIP: Jeżeli to pierwszy kontakt dzieci z tym słownictwem, powtórzcie kilka razy: happy, happy, happy. Połączcie to z odpowiednimi gestami. Jeżeli utrwalacie nazwy emocji, zachęcaj dzieci do udzielania odpowiedzi po angielsku, najlepiej pełnym zdaniem.

Następnie zapytaj: What colour is it? Jeżeli dzieci odpdowiedzą, że żółty, powiedz: No, it has no colour. But you’re right, it should be yellow! What can we do about this? Pozwól dzieciom zaproponować rozwiązanie. Zapewne szybko wpadną na to, że można “pokolorować” wodę za pomocą bibuły. Powtórzcie z pozostałymi emocjami. Dzieci mogą samodzielnie wlewać wodę do woreczków i wkładać do środka paski bibuły. TIP: Możesz zapraszać dzieci parami – jedno wlewa wodę, drugie dokłada bibułę. Jeżeli pasków w danym kolorze jest więcej, możesz zaangażować więcej dzieci. Utrwalcie całe zdania: Yellow is happy. Blue is sad. Red is angry. Green in sleepy.

B) Podnieś pierwszy woreczek (happy), ale w taki sposób, by dzieci widziały tylko kolor, a nie narysowaną na woreczku minę. Ponownie zapytaj o kolor, a następnie powiedz: Hey, I have a great idea! i podnieś butelkę z wodą. Wlej ją do woreczka – bibuła “pójdzie na dno”, dzięki czemu ukaże się uśmiechnięta buźka. Powiedz: Wow! Look! It’s happy. What colour is it? [Dzieci odpowiadają.] Yes! Yellow is happy. Powtórz z każdym z kolorów – łączcie zdania z ilustrowaniem ich gestami i mimiką.

TIP: Woreczki wypełnione kolorową wodą wzbudzą na pewno zainteresowanie dzieci. Pozwól im ich przez chwilę podotykać. Możesz zrobić rundkę dookoła koła i sam_a trzymać woreczek, by mieć pewność, że się nie otworzy, lub ułożyć woreczki np. na jakiejś większej tacy.

5. (Opcjonalnie, jeżeli zostanie Ci niezagospodarowany czas) Prezentacja kart z robotami [sprawdź TUTAJ] w różnych kolorach, dopasowywanie ich do przygotowanych wcześniej woreczków [do 5 min.]

6. Zakończenie zajęć [3 min.]

Zobacz, jak to będzie wyglądać:

error: Content is protected !!