Założenia: Wprowadzenie nazw 4 pór roku + wstęp do tematu „This is Autumn!”; taka lekcja będzie idealna do przeprowadzenia w momencie, gdy widać już wyraźnie oznaki jesieni, łatwo zdobyć też realia takie, jak kasztany, żołędzie i kolorowe liście.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w zakładkach: “Do druku” >> “POGODA i PORY ROKU” oraz “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.
Do tańca przygotuj kolorowe wstążki z bibuły w kolorach jesieni. Schowaj je do nieprześwitującej torby, na której nakleisz obrazek Pani jesieni. Podczas zajęć pokaż torbę dzieciom, dając im jednocześnie znać, że coś znajduje się w środku. Pozwól im podjąć próbę odgadnięcia co to takiego. Następnie rozdaj każdemu po kolorowej wstążce i zatańczcie wspólnie do piosenki „Hokey Pokey”.
Proponowana przeze mnie wersja: Hokey Pokey The Wiggles
Przygotuj talerzyki ponumerowane 1-4 + karty obrazkowe przedstawiające różne pory roku. Ukryj je pod talerzykami w odpowiedniej kolejności – zaczynając albo od pierwszej pory roku w roku szkolnym, albo – w kalendarzowym.
Wybrane dzieci (ochotnicy) odkrywają co znalazło się pod talerzykami. Zaprezentuj całej grupie karty i nazwy każdej z pór roku. Zachęć dzieci do powtórzenia każdej z nazw kilka razy.
Rozdaj każdemu dziecku patyczek laryngologiczny z naklejonym na niego symbolem wybranej pory roku. Karty obrazkowe z porami roku ułóż na podłodze w rzędzie, a następnie wypowiedz poniższe słowa, wskazując po kolei każdą z kart. Na koniec podnieś jedną z kart do góry, np. jesień.
There are 4, 4, 4 seasons, 1, 2, 3, 4,
4, 4, 4 seasons, 1, 2, 3, 4… (What’s the season?/ What season is it?)
Zadaniem dzieci trzymających patyczki z odpowiednimi symbolami (w tym wypadku jesiennymi) podnoszą swoje patyczki/ podchodzą do Ciebie i „przybijają” nimi 5-kę Pani Jesieni. Powtórz z pozostałymi porami roku, niekoniecznie w kolejności, w jakiej karty leżą na podłodze. Szczególnie starszych uczniów warto zaskoczyć wyborem! 😊
TIP: Za każdym razem zachęcaj dzieci do powtarzania nazw pór roku, lub nawet całej struktury: This is (Autumn)!
Przygotuj karty obrazkowe + woreczek/ pudełko, do którego wrzucisz kasztany, żołędzie i liście. Zaprezentuj te słowa z wykorzystaniem kart obrazkowych, zachęć dzieci do powtórzenia wszystkich słów na różne sposoby, a następnie pozwól każdemu wylosować coś z woreczka. Zadaniem dzieci będzie dopasowywanie realiów do kart obrazkowych i nazywanie tego, co wylosowały.
TIP: W grupach starszych dzieci, posługując się realiami, możesz wprowadzić słowa w l. pojedynczej i mnogiej.
Coloured leaves all around,
acorns, conkers on the ground,
What’s the season? 1, 2, 3,
This is Autumn, this is she!
Założenia: Utrwalanie + rozszerzenie jesiennego słownictwa, wprowadzenie piosenki/ rymowanki jesiennej, która potem może służyć jako jesienny rozruch.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.
PRZED ZAJĘCIAMI:
Zawiń słoiczki w formie aluminiową, tak by nie było widać co znajduje się w środku.
Zabawa do sparafrazowanej piosenki Let’s take a walk around the farm (ELF Kids Videos)
Na środku dywanu połóż kartę obrazkową ze zdjęciem parku, a dookoła niej ułóż karty z wprowadzanym słownictwem: acrons, conkers, leaves. Karty ułóż obrazkami do dołu.
TIP: Dla starszych dzieci mogą to być karty przedstawiające słownictwo w liczbie pojedynczej i mnogiej. W zabawie z młodszymi możesz wykorzystać karty z liśćmi w różnych kolorach.
W zależności od grupy wiekowej:
Np. z pomocą grabek i kasztana – dziecko/ dzieci dostają do ręki grabki; zadaniem jest przesunięcie kasztana na wybraną kartę obrazkową.
Młodsze dzieci: Niech robią to, podążając za Twoimi wskazówkami.
Starsze: Mogą samodzielnie wybrać, gdzie chcą umieścić kasztana. Następnie odpowiadają na pytanie What’s this?/ What are these?
Rozłóż na podłodze karty przedstawiające: liście (leaves), grabie (rake) i kupkę liści (pile).
Podejdź do każdej z kart i pokaż, jakie gesty będziecie wykonywać, gdy dane słowo padnie w piosence.
Alternatywnie, dla młodszych dzieci: Zamiast piosenki, możesz wprowadzić moją autorską rymowankę „Autumn Leaf” – przygotuj do niej po jednym liściu dla każdego dziecka. Liście powinny być pomarańczowe, żółte i brązowe. Mogą to być listki na patyczkach laryngologicznych.
W pudełku-piesku ukryj np. dwie małe karty obrazkowe, albo (dla starszych) dwie kostki, na których zapiszesz dwa spośród wszystkich słów, które pojawiły się na lekcji. Zadaniem dzieci jest odgadnąć co takiego zjadł piesek.
Założenia: Dalsze rozbudowywanie bazy leksykalnej – słownictwo związane z jesienią; wprowadzenie drugiej części jesiennej rymowanki.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
pears, plums
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.
Dzieci wypowiadają słowa zamieszczone na kartach według klucza: obrazek w małym kółeczku – mówimy po cichu, obrazek w dużym kółeczku – mówimy głośno.
TIP: Możesz przygotować karty ze wszystkimi słowami, które pojawiły się do tej pory, albo skupić się głównie na tych które pojawiły się jako nowe.
Rozłóż napisy YES i NO po dwóch przeciwległych stronach sali. Weź do ręki karty obrazkowe. Poproś dzieci, by ustawiły się naprzeciwko Ciebie. Następnie zadawaj im pytanie: Do you like…? i pokazuj kartę, np. Do you like plums?
Dzieci odpowiadają poprzez ustawienie się po stronie właściwiej karty. Wykorzystaj ten moment, by zachęcić uczniów do drylowania słów, albo całych struktur: I like plums!/ I don’t like plums!
Alternatywnie, dla młodszych dzieci: zabawa z realiami (apples, pears, plums, tea)
Schowaj realia do torby, mniejsze przedmioty możesz zawinąć dodatkowo w folię aluminiową. Pozwól dzieciom zgadywać co znajduje się w torbie/ pod folią. Przy okazji powtórzcie nazwy wszystkich słów. Zachęcaj dzieci co najmniej do powtarzania za Tobą.
Coloured leaves all around,
acorns, conkers on the ground.
Apples, pears and juicy plums,
Rainy weather often comes.
Time for wellies and hot tea,
This is Autumn, this is she!
Założenia: Utrwalanie słownictwa wprowadzonego na poprzednich lekcjach, powtórka jesiennych kolorów, wprowadzenie dodatkowego słowa i (opcjonalnie) powtórka emocji.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w zakładkach: “Do druku” >> “POGODA i PORY ROKU” oraz “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.
Jak wprowadzić zabawę? Wykorzystaj Autumn Jars. Zaprezentuj je dzieciom w odpowiedniej kolejności – słoiczek z liśćmi w środku, słoiczek z kasztanami, a na koniec zostaw pusty słoiczek. Nie pokazuj jednak dzieciom od razu, że jest pusty. Postaraj się je tym zaskoczyć.
Gdy dzieci się zorientują, że ostatni słoiczek jest pusty, powiedz: Who took the acorns from the Autumn Jar?
Następnie zagrajcie w grę, parafrazując „Who took the cookie?” (Zastąp słowo cookie słowem acorns.) z wykorzystaniem talerzyków z przyczepionymi na nich obrazkami przedstawiającymi pory roku. Pod jednym z nich ukryj kartę z żołędziami, pod innymi inne karty z omawianym słownictwem. Zachęć dzieci do odgadnięcia, gdzie znajdują się żołędzie.
TIP: Zabawę możecie powtórzyć na kolejnych lekcjach w innej formie (gra z kartami), lub
z wykorzystaniem większej liczby talerzyków, dzięki czemu możecie utrwalać więcej słownictwa.
TIP: na koniec zostaw kartę z kolorem pomarańczowym, do którego nie będzie pasującej karty! To okazja do wprowadzenia nowego słowa – pumpkin.
Przygotuj dynię dekoracyjną, którą zaprezentujesz dzieciom. Poproś, by podawały sobie ją z rak do rąk, gdy siedzą w kole. Włącz muzykę. Co jakiś czas włączaj pauzę. Dziecko, u którego dynia się zatrzyma, dostaje do wykonania zadanie ruchowe – wykorzystaj jedno z tych pojawiających się z piosence „Scarecrow Song”.
How is the pumpkin, how is the pumpkin,
Can you see, can you see?
How is the pumpkin, how is the pumpkin,
You tell me!
Założenia: Podsumowanie tematu „This is Autumn!”.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.
Zachęć dzieci do wspólnej zabawy w gotowanie – pokaż jak to robić i daj im znać, że ich zadaniem jest do Ciebie dołączyć/ naśladować Twoje ruchy. Wcześniej możesz rozłożyć wszystkie karty przygotowane do tej zabawy na podłodze, a w trakcie gotowania wskazywać o czym mowa. Nie jest to jednak niezbędne; możesz potraktować tę zabawę jako nietypowy rozruch i nawiązanie do jesiennego tematu, a przyszłości wykorzystać to np. jako rozgrzewkę.
Sprawdź „przepis” w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.
Po sali rozłóż wszystkie wykorzystywane w trakcie jesiennych zajęć karty obrazkowe zawarte w Autumn Pack. Dodatkowo przygotuj odpowiednią liczbę dyń/ żołędzi, którymi zakryjesz obrazki. Poproś dzieci o odnalezienie w sali wszystkich dyń/ żołędzi. Wspólnie je policzcie i sprawdźcie, co zostało pod nimi ukryte. To dzieci nazywają wszystko, co widzą na kartach.