Konspekty zajęć jesiennych

Konspekt jesiennych zajęć nr 1

Założenia: Wprowadzenie nazw 4 pór roku + wstęp do tematu „This is Autumn!”; taka lekcja będzie idealna do przeprowadzenia w momencie, gdy widać już wyraźnie oznaki jesieni, łatwo zdobyć też realia takie, jak kasztany, żołędzie i kolorowe liście.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Rozumieją nazwy 4 pór roku, potrafią wskazać która z nich to autumn
  • (Opcjonalnie) Potrafią połączyć je z wybranymi kolorami
  • Rozumieją słowa nawiązujące do tej pory roku: acorns, conkers, leaves i co najmniej podejmują próby ich nazwania
  • (Opcjonalnie) Zauważają różnice w brzmieniu tych słów w liczbie pojedynczej i mnogiej
  • Rozumieją tekst jesiennej rymowanki i potrafią uzupełnić go o poznane słowa (na podstawie prezentowanych kart obrazkowych)

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Kolorowa torba na materiały + obrazek Pani Jesieni*
  • Paski bibuły w kolorach jesieni – tyle, ilu uczniów w grupie
  • Talerzyki papierowe ponumerowane 1-4 + karty obrazkowe z 4 porami roku*
  • Symbole pór roku* na patyczkach laryngologicznych – tyle, ilu uczniów w grupie + dla prowadzącej_go
  • Jesienne karty obrazkowe* + prawdziwe kasztany, żołędzie i liście

*Te materiały znajdziesz w zakładkach: “Do druku” >> “POGODA i PORY ROKU” oraz “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] – Wasze tradycyjne powitanie, np. z wykorzystaniem Hello song!
  • Warm up: Autumn Hokey Pokey [3-4 min.]

Do tańca przygotuj kolorowe wstążki z bibuły w kolorach jesieni. Schowaj je do nieprześwitującej torby, na której nakleisz obrazek Pani jesieni. Podczas zajęć pokaż torbę dzieciom, dając im jednocześnie znać, że coś znajduje się w środku. Pozwól im podjąć próbę odgadnięcia co to takiego. Następnie rozdaj każdemu po kolorowej wstążce i zatańczcie wspólnie do piosenki „Hokey Pokey”.

Proponowana przeze mnie wersja: Hokey Pokey The Wiggles

  • 4 SEASONS – wprowadzenie [3 min.]

Przygotuj talerzyki ponumerowane 1-4 + karty obrazkowe przedstawiające różne pory roku. Ukryj je pod talerzykami w odpowiedniej kolejności – zaczynając albo od pierwszej pory roku w roku szkolnym, albo – w kalendarzowym.

Wybrane dzieci (ochotnicy) odkrywają co znalazło się pod talerzykami. Zaprezentuj całej grupie karty i nazwy każdej z pór roku. Zachęć dzieci do powtórzenia każdej z nazw kilka razy.

  • 4 SEASONS – zabawa utrwalająca nazwy pór roku [5-6 min.]

Rozdaj każdemu dziecku patyczek laryngologiczny z naklejonym na niego symbolem wybranej pory roku. Karty obrazkowe z porami roku ułóż na podłodze w rzędzie, a następnie wypowiedz poniższe słowa, wskazując po kolei każdą z kart. Na koniec podnieś jedną z kart do góry, np. jesień.

There are 4, 4, 4 seasons, 1, 2, 3, 4,

4, 4, 4 seasons, 1, 2, 3, 4… (What’s the season?/ What season is it?)

Zadaniem dzieci trzymających patyczki z odpowiednimi symbolami (w tym wypadku jesiennymi) podnoszą swoje patyczki/ podchodzą do Ciebie i „przybijają” nimi 5-kę Pani Jesieni. Powtórz z pozostałymi porami roku, niekoniecznie w kolejności, w jakiej karty leżą na podłodze. Szczególnie starszych uczniów warto zaskoczyć wyborem! 😊

TIP: Za każdym razem zachęcaj dzieci do powtarzania nazw pór roku, lub nawet całej struktury: This is (Autumn)!

  • Symbole jesieni – wprowadzenie i drylowanie słownictwa [5 min.]

Przygotuj karty obrazkowe + woreczek/ pudełko, do którego wrzucisz kasztany, żołędzie i liście. Zaprezentuj te słowa z wykorzystaniem kart obrazkowych, zachęć dzieci do powtórzenia wszystkich słów na różne sposoby, a następnie pozwól każdemu wylosować coś z woreczka. Zadaniem dzieci będzie dopasowywanie realiów do kart obrazkowych i nazywanie tego, co wylosowały.

TIP: W grupach starszych dzieci, posługując się realiami, możesz wprowadzić słowa w l. pojedynczej i mnogiej.

  • This is Autumn! – wprowadzenie pierwszej części rymowanki z wykorzystaniem kart obrazkowych i gestów [2 min.]

Coloured leaves all around,

acorns, conkers on the ground,

What’s the season? 1, 2, 3,

This is Autumn, this is she!

  • Wspólne sprzątanie [2 min.] – podsumowanie
  • Pożegnanie

Konspekt jesiennych zajęć nr 2

Założenia: Utrwalanie + rozszerzenie jesiennego słownictwa, wprowadzenie piosenki/ rymowanki jesiennej, która potem może służyć jako jesienny rozruch.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Potrafią uzupełnić kalendarz nazwą bieżącej pory roku
  • Nazywają jesienne słowa: acorns, conkers, leaves, (rake, pile/ autumn colours)
  • Rozumieją treść jesiennej piosenki „Autumn Leaves” (The Learning Station)/ rymowanki „Autumn Leaf”) i potrafią odegrać ją za pomocą ustalonych gestów

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Jesienne karty obrazkowe* + karta z parkiem (możesz pobrać ją stąd)
  • (Opcjonalnie) pacynka/ pluszak
  • Grabki i kasztan
  • Karty do piosenki „Autumn Leaves”* lub kolorowe listki do rymowanki „Autumn Leaf”*
  • Słoiki z ukrytymi w nich darami jesieni + folia aluminiowa
  • Pudełko-piesek + miniaturki kart obrazkowych (małe obrazki wycięte np. z plansz do gry w BINGO)* lub zalaminowane kostki + marker suchościeralny

*Te materiały znajdziesz w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.

PRZED ZAJĘCIAMI:

Zawiń słoiczki w formie aluminiową, tak by nie było widać co znajduje się w środku.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] + kalendarz (pory roku + pogoda) [1 min.]
  • Warm up: Let’s take a walk around the park [3-4 min.]

Zabawa do sparafrazowanej piosenki Let’s take a walk around the farm (ELF Kids Videos)

Na środku dywanu połóż kartę obrazkową ze zdjęciem parku, a dookoła niej ułóż karty z wprowadzanym słownictwem: acrons, conkers, leaves. Karty ułóż obrazkami do dołu.

TIP: Dla starszych dzieci mogą to być karty przedstawiające słownictwo w liczbie pojedynczej i mnogiej. W zabawie z młodszymi możesz wykorzystać karty z liśćmi w różnych kolorach.

W zależności od grupy wiekowej:

  1. [Wariant lepszy dla starszych dzieci.] Zachęć dzieci do wstania i poruszania się dookoła ułożonych przez Ciebie kart w rytm podśpiewywanej przez Ciebie piosenki: Let’s take a walk around the park (…) What do you see? – na te słowa zatrzymajcie się, a Ty wybierz dziecko, które odkryje wybraną przez siebie kartę. Zachęć dzieci do nazwania tego, co na niej widać.
  2. [Wariant lepszy dla młodszych.] Weź pacynkę, lub pluszaka i udawaj, że przechadza się dookoła parku w rytm piosenki. Po słowach What do you see? połóż pluszaka przy jednej z kart, a następnie poproś wybrane dziecko o jej odsłonięcie. Wspólnie nazwijcie to, co widać na karcie.
  • Utrwalanie słownictwa [5 min.]

Np. z pomocą grabek i kasztana – dziecko/ dzieci dostają do ręki grabki; zadaniem jest przesunięcie kasztana na wybraną kartę obrazkową.

Młodsze dzieci: Niech robią to, podążając za Twoimi wskazówkami.

Starsze: Mogą samodzielnie wybrać, gdzie chcą umieścić kasztana. Następnie odpowiadają na pytanie What’s this?/ What are these?

  • Autumn Leaves (The Learning Station) – wprowadzenie do piosenki [3 min.]

Rozłóż na podłodze karty przedstawiające: liście (leaves), grabie (rake) i kupkę liści (pile).

Podejdź do każdej z kart i pokaż, jakie gesty będziecie wykonywać, gdy dane słowo padnie w piosence.

Alternatywnie, dla młodszych dzieci: Zamiast piosenki, możesz wprowadzić moją autorską rymowankę „Autumn Leaf” – przygotuj do niej po jednym liściu dla każdego dziecka. Liście powinny być pomarańczowe, żółte i brązowe. Mogą to być listki na patyczkach laryngologicznych.

  • Autumn Jars [5-6 min.] – sprawdzanie co ukryło się w jesiennych słoiczkach –utrwalanie słownictwa, zabawa z realiami.
  • What did doggy eat? [2 min.] – zabawa na podsumowanie

W pudełku-piesku ukryj np. dwie małe karty obrazkowe, albo (dla starszych) dwie kostki, na których zapiszesz dwa spośród wszystkich słów, które pojawiły się na lekcji. Zadaniem dzieci jest odgadnąć co takiego zjadł piesek.

  • Pożegnanie [2 min.]

Konspekt jesiennych zajęć nr 3

Założenia: Dalsze rozbudowywanie bazy leksykalnej – słownictwo związane z jesienią; wprowadzenie drugiej części jesiennej rymowanki.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Odgrywają jesienną piosenkę/ rymowankę
  • Potrafią nazwać słowa związane z bieżącą porą roku: acorns, conkers, leaves
  • Co najmniej powtarzają za prowadzącą_ym nowe słowa: wellies, hot tea, apples,

pears, plums

  • (Opcjonalnie) Udzielają odpowiedzi na pytanie o upodobania
  • Rozumieją tekst rymowanki „This is Autumn!” i potrafią uzupełnić go właściwymi słowami.

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Materiały do zabawy „What did doggy eat?”*
  • Jesienne karty obrazkowe*
  • Jesienne karty do drylowania słownictwa*
  • Karty z napisami YES i NO
  • (Opcjonalnie) jesienne realia: 2 gruszki, 2 jabłka, 2 śliwki, torebkę herbaty (lub zaparzoną herbatę w butelce).

*Te materiały znajdziesz w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] + kalendarz (pory roku + pogoda) [1 min.]
  • Warm up: Autumn Leaves (piosenka)/ Autumn Leaf (rymowanka)[3 min.]
  • What did doggy eat? – prześwietlanki [5 min.] – utrwalanie słownictwa wprowadzanego na poprzednich zajęciach (Proś dzieci, by nazywały samodzielnie to, co widzą w brzuszku pieska, w odpowiedzi na pytanie What did doggy eat?) oraz wprowadzenie nowego słownictwa (W trakcie zabawy dołóż nowe słowa.)
  • Karty do drylowania – odczytywanie „kodów” z kart [3 min.]

Dzieci wypowiadają słowa zamieszczone na kartach według klucza: obrazek w małym kółeczku – mówimy po cichu, obrazek w dużym kółeczku – mówimy głośno.

TIP: Możesz przygotować karty ze wszystkimi słowami, które pojawiły się do tej pory, albo skupić się głównie na tych które pojawiły się jako nowe.

  • YES/ NO [5-6 min.] – zabawa ruchowa na utrwalanie słownictwa [Opcja dla starszych.]

Rozłóż napisy YES i NO po dwóch przeciwległych stronach sali. Weź do ręki karty obrazkowe. Poproś dzieci, by ustawiły się naprzeciwko Ciebie. Następnie zadawaj im pytanie: Do you like…? i pokazuj kartę, np. Do you like plums?

Dzieci odpowiadają poprzez ustawienie się po stronie właściwiej karty. Wykorzystaj ten moment, by zachęcić uczniów do drylowania słów, albo całych struktur: I like plums!/ I don’t like plums!

Alternatywnie, dla młodszych dzieci: zabawa z realiami (apples, pears, plums, tea)

Schowaj realia do torby, mniejsze przedmioty możesz zawinąć dodatkowo w folię aluminiową. Pozwól dzieciom zgadywać co znajduje się w torbie/ pod folią. Przy okazji powtórzcie nazwy wszystkich słów. Zachęcaj dzieci co najmniej do powtarzania za Tobą.

  • PODSUMOWANIE: This is Autumn! – rymowanka [2 min.]

Coloured leaves all around,

acorns, conkers on the ground.

Apples, pears and juicy plums,

Rainy weather often comes.

Time for wellies and hot tea,

This is Autumn, this is she!

  • Pożegnanie [2 min.]

Konspekt jesiennych zajęć nr 4

Założenia: Utrwalanie słownictwa wprowadzonego na poprzednich lekcjach, powtórka jesiennych kolorów, wprowadzenie dodatkowego słowa i (opcjonalnie) powtórka emocji.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Co najmniej podejmują próby samodzielnego nazywania poznanych jesiennych słów
  • Znają (i nazywają) jesienne kolory
  • Reagują na proste polecenia w języku angielskim
  • Tańczą do piosenki „Scarecrow Song”
  • Odpowiadają na pytanie „How is (the pumpkin)?”

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Talerzyki + przyczepione do ich spodów obrazki 4 pór roku*
  • Jesienne karty obrazkowe*
  • Karty obrazkowe z jesiennymi kolorami*
  • Dynia dekoracyjna
  • (Opcjonalnie) materiały do zabawy „How is the pumpkin?” (BONUSowe materiały)
  • (Opcjonalnie) pudełko-piesek

*Te materiały znajdziesz w zakładkach: “Do druku” >> “POGODA i PORY ROKU” oraz “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] + kalendarz (pory roku + pogoda) [1 min.]
  • Warm up: Who took the acorns? z porami roku[5 min.]

Jak wprowadzić zabawę? Wykorzystaj Autumn Jars. Zaprezentuj je dzieciom w odpowiedniej kolejności – słoiczek z liśćmi w środku, słoiczek z kasztanami, a na koniec zostaw pusty słoiczek. Nie pokazuj jednak dzieciom od razu, że jest pusty. Postaraj się je tym zaskoczyć.

Gdy dzieci się zorientują, że ostatni słoiczek jest pusty, powiedz: Who took the acorns from the Autumn Jar?

Następnie zagrajcie w grę, parafrazując „Who took the cookie?” (Zastąp słowo cookie słowem acorns.) z wykorzystaniem talerzyków z przyczepionymi na nich obrazkami przedstawiającymi pory roku. Pod jednym z nich ukryj kartę z żołędziami, pod innymi inne karty z omawianym słownictwem. Zachęć dzieci do odgadnięcia, gdzie znajdują się żołędzie.

TIP: Zabawę możecie powtórzyć na kolejnych lekcjach w innej formie (gra z kartami), lub

z wykorzystaniem większej liczby talerzyków, dzięki czemu możecie utrwalać więcej słownictwa.

  • Autumn colours – powtórka kolorów [5 min.]z wykorzystaniem kart obrazkowych + dopasowywanie do nich kart z wprowadzonym na poprzednich zajęciach słownictwem

TIP: na koniec zostaw kartę z kolorem pomarańczowym, do którego nie będzie pasującej karty! To okazja do wprowadzenia nowego słowa – pumpkin.

  • Zabawa z dynią [3 min.]

Przygotuj dynię dekoracyjną, którą zaprezentujesz dzieciom. Poproś, by podawały sobie ją z rak do rąk, gdy siedzą w kole. Włącz muzykę. Co jakiś czas włączaj pauzę. Dziecko, u którego dynia się zatrzyma, dostaje do wykonania zadanie ruchowe – wykorzystaj jedno z tych pojawiających się z piosence „Scarecrow Song”.

  • (Opcjonalnie) How is the pumpkin? na melodię Panie Janie [4 min.]

How is the pumpkin, how is the pumpkin,

Can you see, can you see?

How is the pumpkin, how is the pumpkin,

You tell me!

  • Podsumowanie: wspólne sprzątanie lub What did doggy eat? [2 min.]
  • Pożegnanie [2 min.]

Konspekt jesiennych zajęć nr 5

Założenia: Podsumowanie tematu „This is Autumn!”.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Tańczą do piosenki Scarecrow Song
  • Wykonują proste polecenia w języku angielskim
  • Znają jesienne słownictwo wprowadzane podczas zajęć, potrafią samodzielnie nazywać słowa co najmniej na podstawie prezentowanych im ilustracji
  • (Opcjonalnie) Rozumieją wybrane słowa związane z gotowaniem

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Jesienne action cards ze strachem na wróble*
  • Jesienne karty obrazkowe*
  • (Opcjonalnie) Karty obrazkowe do zabawy w gotowanie dyniowej zupy*
  • Zalaminowane dynie/ żołędzie + masa mocująca

*Te materiały znajdziesz w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] + kalendarz (pory roku + pogoda) [1 min.]
  • Warm up: Scarecow Song (The Learning Station) [3-4 min.]
  • Scarecrow Gym [3 min.] – zabawa utrwalająca słownictwo z wykorzystaniem dodatkowych kart ze strachami na wróble i prostymi poleceniami po angielsku.
  • Autumn Soup [do 10 min.] – gotowanie dyniowej zupy w ramach powtórki/ rozszerzenia tematu; wybierz opcję najlepszą dla Twojej grupy:
  1. [Wersja dla starszych dzieci] Pumpkin soup wg mojego przepisu, (opcjonalnie) z wykorzystaniem kart obrazkowych + wprowadzenie nowego użytkowego słownictwa związanego z gotowaniem.

Zachęć dzieci do wspólnej zabawy w gotowanie – pokaż jak to robić i daj im znać, że ich zadaniem jest do Ciebie dołączyć/ naśladować Twoje ruchy. Wcześniej możesz rozłożyć wszystkie karty przygotowane do tej zabawy na podłodze, a w trakcie gotowania wskazywać o czym mowa. Nie jest to jednak niezbędne; możesz potraktować tę zabawę jako nietypowy rozruch i nawiązanie do jesiennego tematu, a przyszłości wykorzystać to np. jako rozgrzewkę.

Sprawdź „przepis” w zakładce “Populare tematy” >> “JESIEŃ”.

  • [Wersja dla młodszych dzieci] Autumn soup z wykorzystaniem darów jesieni – ponownie przynieś na zajęcia żołędzie, kasztany, liście, a może także małe dynie + większy garnek i łyżkę/ chochelkę; powiedz dzieciom, że ugotujecie jesienną zupę; podyktuj im wszystkie składniki, które będą potrzebne, a następnie poproś o wrzucenie odpowiedniej liczby przedmiotów.
  • Pumpkin/ Acorn Hunt – wielka powtórka [5 min.]

Po sali rozłóż wszystkie wykorzystywane w trakcie jesiennych zajęć karty obrazkowe zawarte w Autumn Pack. Dodatkowo przygotuj odpowiednią liczbę dyń/ żołędzi, którymi zakryjesz obrazki. Poproś dzieci o odnalezienie w sali wszystkich dyń/ żołędzi. Wspólnie je policzcie i sprawdźcie, co zostało pod nimi ukryte. To dzieci nazywają wszystko, co widzą na kartach.

  • Pożegnanie [2 min.]
error: Content is protected !!