Konspekty zajęć letnich

Konspekt letnich zajęć nr 1

Założenia: Zajęcia wprowadzające, dotyczące okresu letniego. Ponieważ początek lata przypada na drugą połowę czerwca, a rok szkolny chyli się wtedy ku końcowi, można śmiało zaplanować je wcześniej – gdy tylko aura za oknem zrobi się letnia .

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Znają nazwy pór roku i słownictwo związane z pogodą
  • Odpowiadają na pytanie o ulubioną porę roku/ pogodę
  • Poznają nazwy sezonowych owoców oraz wybrane słowa związane z latem
  • Co najmniej podejmują próby nazywania poznanych słów, reagując na prezentowane przez nauczycielkę_la ilustracje

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Plakat przedstawiający 4 pory roku (załącznik do tego konspektu)
  • Kalendarz do uzupełnienia odpowiednią nazwą pory roku oraz rodzajem pogody (do znalezienia np. na www.twinkl.co.uk)
  • Karty obrazkowe z wprowadzanym słownictwem* + obrazki uzupełniające*
  • (Opcjonalnie) karty obrazkowe z pogodą*
  • Spryskiwacz do kwiatków
  • Karty do drylowania słownictwa*
  • Tzw. rhymetime cards* do wprowadzanej rymowanki

*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.

PRZED ZAJĘCIAMI:

Wytnij obrazki z termometrem, chmurami i leżakiem.

Napełnij spryskiwacz wodą.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] – Wasze tradycyjne powitanie, np. z wykorzystaniem Hello song!
  • WPROWADZENIE DO TEMATU: Weather + season [3 min.] – utrwalenie nazw wszystkich pór roku przy pomocy plakatu + uzupełnianie kalendarza; rozmowa na temat obowiązującej, lub zbliżającej się pory roku w nawiązaniu do aury za oknem.

TIP: Jeżeli masz wystarczającą ilość czasu, zachęć dzieci do udzielania odpowiedzi na pytania: „What’s your favourite season?”, „What season do you like?”. Rekomendowane szczególnie w grupach starszych (4+), gdzie warto regularnie utrwalać mówienie o swoich preferencjach.

  • WPROWADZENIE SŁOWNICTWA i SŁÓW RYMOWANKI – zabawa z kartami obrazkowymi [5 min.] – Przygotuj karty obrazkowe – na początek: kartę przedstawiającą lato (drzewo z owocami), kartę przedstawiającą słońce oraz dodatkowe obrazki: termometr wskazujący wysoką temperaturę, chmurę, leżak, a także pozostałe karty przedstawiające słowa pojawiające się w poniższej rymowance.

Zacznij prezentację kolejnych wersów z wykorzystaniem kart obrazkowych.

It is summer [TIP: Możesz zmienić na: It’s almost summer – ułóż na podłodze kartę prezentującą tę porę roku.], summer hot [Dołóż do niej termometr i zilustruj znaczenie słowa „hot” za pomocą gestu.]

Sometimes sunny [Połóż obok kartę ze słońcem.], sometimes not [Zakryj ją obrazkiem chmurki.].

Zwróć uwagę uczniów na rymy. Zachęć do powtarzania całych wersów, a następnie kontynuuj:

Time for: ice cream [Zaprezentuj kartę z lodami.], cold and sweet,

Ice cream, ice cream good to eat!

Time for jummy, juicy cherries, [Zaprezentuj kolejno karty: przedstawiającą wiśnie…]

Watermelon […arbuza…] and strawberries [… I truskawki.]/ blueberries. […i jagody.]

Time to rest in the shade, [Dołóż obrazek z leżakiem do karty z drzewem – „postaw” go pod nim.] drinking icy lemonade! [Zaprezentuj kartę z lemoniadą.]

ALTERNATYWNIE:

Time for yummy, blue blueberries,

Watermelon and strawberries.

INFO: Wybierz tę wersję rymowanki, do której łatwiej będzie zdobyć prawdziwe owoce na lekcję nr 2.

  • (Na ciepły/ upalny dzień) It’s raining! – zabawa ze spryskiwaczem [3 min.] Powtórz z uczniami znane im rodzaje pogody i gesty, które z nimi zazwyczaj łączycie.

[Możesz do tego wykorzystać karty obrazkowe z pogodą zawarte w Summer Pack:

https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack

Następnie zachęć uczniów do swobodnego poruszania się po sali i prezentowania, w zależności od tego, co powiesz, odpowiednich gestów ilustrujących stany pogodowe. Umówcie się, że na hasło „It’s raining!” zatrzymują się i formują z rąk „parasolki” nad swoimi głowami. Ty wypowiadaj pełne zdania, określające pogodę, np. „It’s sunny.”, „It’s cloudy.” itp., a za każdym razem na hasło „It’s raining!” wyciągaj spryskiwacz i spryskuj delikatnie dzieci wodą.

TIP: Możesz też tutaj przygotować jakiś muzyczny przerywnik na rozruch.

  • Drylowanie słownictwa [4 min.] – utrwalcie wszystkie słowa z wykorzystaniem kart do drylowania (zawarte w zestawie Summer Pack)
  • It is summer! – utrwalanie słów rymowanki z wykorzystaniem rhymetime cards [5 min.]

Układaj poszczególne wersy rymowanki na podłodze i zachęcaj dzieci do „odczytywania” słów pojawiających się w formie graficznej, a następnie powtarzania całych jej wersów.

  • Wspólne sprzątanie i Wasze tradycyjne pożegnanie [3 min.]

Konspekt letnich zajęć nr 2

Założenia: Zajęcia z efektem WOW – przed lekcją decydujemy, na co mamy zasoby i moce przerobowe – powtarzamy z uczniami większość słów za pomocą realiów (do przygotowania prawdziwe owoce), lub robimy powtórkę z wykorzystaniem kart obrazkowych, a następnie wspólnie przygotowujemy lemoniadę. [Warto – nie tylko dobra zabawa, ale też sporo użytkowego słownictwa gwarantowane!]

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • (Opcjonalnie) Rozpoznają owoce po ich zapachu i/lub smaku
  • Powtarzają (w razie potrzeby, za nauczycielem) treść letniej rymowanki i poznane, letnie słownictwo
  • Wiedzą, z czego robi się lemoniadę i uczestniczą w procesie jej przygotowywania/ w zabawie dramowej polegającej na zilustrowaniu prostego przepisu

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Flashcards z letnim słownictwem* + karty specjalne (załącznik do konspektu)
  • Tzw. rhymetime cards* do wprowadzanej rymowanki
  • Realia: owoce przygotowane w pojemnikach: jagody/ borówki lub wiśnie, truskawki, kawałki arbuza + lemoniada w przezroczystej butelce lub karty obrazkowe
  • Realia do przygotowania lemoniady: dzbanek, nóż, łyżka + cytryny, woda, cukier, lód,

(opcjonalnie) mięta lub karty obrazkowe przedstawiające: cytryny, wodę, cukier, lód, miętę*

*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.

PRZED ZAJĘCIAMI:

(Opcjonalnie) Umyj cytryny, nasyp trochę cukru do małego słoiczka, przygotuj zamrożone plastikowe kostki lodu.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] – Wasze tradycyjne powitanie, np. z wykorzystaniem Hello song!
  • Warm up: Zabawa ze spryskiwaczem, lub wybrana piosenka na rozruch [2 min.]
  • Drylowanie słownictwa – zabawa z flashcards + kartami specjalnymi [2 min.]
  • Utrwalenie słownictwa z wykorzystaniem realiów – owoce przygotowane w pojemnikach: jagody/ borówki lub wiśnie, truskawki, kawałki arbuza + lemoniada w przezroczystej butelce [5-6 min.] – zaprezentuj, daj dzieciom powąchać, a jeżeli to możliwe, także zjeść!

TIP: Jeżeli nie zdecydujesz się na wykorzystanie prawdziwych owoców, ten etap możesz pominąć i przejść od razu do przypomnienia z uczniami rymowanki, w jej trakcie utrwalając także wszystkie poznane słowa.

  • It is summer! [2 min.] – utrwalenie poznanej na poprzednich zajęciach rymowanki

(z wykorzystaniem rhymtime cards).

TIP: Jeżeli masz ze sobą realia, wykorzystaj je, „ustawiając” w odpowiednich miejscach w wersach.

  • Yummy, yummy lemonade! – Wspólne przygotowywanie lemoniady, lub zabawa dramowa z wykorzystaniem kart obrazkowych i realiów* [10 min.]

KROK I: Ustalcie co potrzebne jest do przygotowywania lemoniady. [Jeżeli nie masz możliwości przygotowania prawdziwych produktów, możesz tutaj wykorzystać karty dołączone do Summer Pack: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/.]

(Jug), water, (knife), lemons, sugar, (spoon), ice, mint.

KROK II: Przygotujcie lemoniadę, według poniższego przepisu:

Take a jug. Pour some water.

Take lemons. (1, 2, 3) Cut the lemons. Squeeze the lemons.

Add sugar. Stir. Stir fast, stir slow.

Add ice. (1, 2, 3… more?) Add 5 leaves of mint. (1, 2, 3, 4, 5)

*Najlepiej przygotować z dziećmi prawdziwą lemoniadę z wykorzystaniem wszystkich niezbędnych akcesoriów i produktów, ale jeżeli nie masz takiej możliwości, przygotuj przynajmniej kilka realiów: dzbanek, nóż, łyżkę dla uatrakcyjnienia zabawy dramowej z wykorzystaniem kart obrazkowych!

  • Wspólne sprzątanie i Wasze tradycyjne pożegnanie [3 min.]

Konspekt letnich zajęć nr 3

Założenia: Utrwalenie poznanych wcześniej słów związanych z latem, a także nazw wybranych owoców i warzyw; zabawy z lodami.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Nazywają poznane wcześniej słowa związane z letnim jedzeniem i napojami
  • Znają prostą lodową rymowankę, która wykorzystywana jest w zabawach
  • Nazywają kolory i potrafią odtworzyć zaprezentowane im wzory, układając lodowe kolorowe kulki w odpowiedniej kolejności
  • Nazywają lub zgadują wybrane nazwy lodowych smaków, tym samym powtarzając słownictwo związane z wybranymi owocami i warzywami.

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Plakat Summer Food & Drink*
  • (Opcjonalnie) karty obrazkowe przedstawiające letnie jedzenie i napoje*
  • Kolorowe kulki lodów** – po jednej dla każdego ucznia
  • Wzory z kolorowymi lodami (po 3 kulki) + karta z wafelkiem do uzupełniania**
  • Kolorowe lody w różnych smakach* + koszulki na dokumenty + białe kartki

*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.

**Te materiały znajdziesz w moim letnim Ice Cream Pack dostępnym w sklepie

na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/zestaw-materialow-ice-cream/

oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.

PRZED ZAJĘCIAMI:

Przygotuj kolorowe lody o różnych smakach w przezroczystych koszulkach, na których odrysujesz kontury lodów. Następnie włóż w koszulki białe kartki – tak, by zakryć kolorowe lody.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] – Wasze tradycyjne powitanie, np. z wykorzystaniem Hello song!
  • Warm up: wybrana piosenka na rozruch [3 min.]
  • Summer Food & Drinks – uzupełnianie plakatu [2-3 min.] – powtórka słów związanych z jedzeniem i napojami

TIP: Jeżeli Twoja grupa jest duża i plakat nie sprawdzi się przez wzgląd na to, że ilustracje na nim umieszczane będą za mało widoczne, wykorzystaj po prostu karty obrazkowe do powtórki poznanego słownictwa.

TIP 2: Na koniec zostaw kartę z lodami.

4.  Ice cream, ice cream… [3 min.] – wprowadzenie lodowej rymowanki

Po powtórce słownictwa z poprzedniego punktu, powiedz: „It’s ice cream time!”, a następnie zaprezentuj dzieciom poniższą rymowankę, jednocześnie wykładając przed każdym z dzieci jedną kolorową gałkę lodów.

Ice cream, ice crem, cold and sweet.

Ice cream, ice cream, good to eat!

I like ice cream, yes, I do!

A scoop for you*, and a scoop for you.

*Na potrzeby tej aktywności zmieniamy lekko podstawową treść rymowanki.

W trakcie rozdawania kolorowych pomocy, zachęcaj dzieci do powtarzania za Tobą rymowanki. Możesz też od razu pytać: What colour is your scoop? (Ale tylko, jeżeli grupa nie jest bardzo duża i nie zaburzy to przebiegu całej aktywności.)

  • Lodowe kodowanie – powtórka kolorów [5 min.] – gdy wszystkie dzieci otrzymają już swoje gałki, wyciągnij karty z lodowymi wzorami + kartę z wafelkiem. Zaprezentuj pierwszy wzór i zapytaj o kolory, które dzieci widzą, a następnie o to, kto ma gałki w tych kolorach przed sobą. Wybierz dzieci, których zadaniem będzie odwzorowanie tego, co widnieje na karcie-wzorze. Powtórz z pozostałymi.
  • Ice Cream Song Super Simple Songs [3 min.]
  • Ice cream, ice cream… – lodowa rymowanka + zgadywanie smaków [5 min.] –

Zaprezentuj dzieciom lody w koszulkach, na których widnieją ich kontury. Z koszulek wyciągaj białe kartki, tak by stopniowo odsłaniać przed uczniami kolorowe lody, nawiązując jednocześnie do poznanej wcześniej rymowanki. UWAGA! Tym razem, mów ją odrobinę inaczej (zobacz poniżej). Pytaj dzieci o to, jakie kolory i smaki lodów widzą.

Ice cream, ice crem, cold and sweet.

Ice cream, ice cream, good to eat!

I like ice cream, yes, I do!

A scoop for me [“What colour is my scoop?”, “What flavour is it?”], a scoop for you. [“What colour is my scoop?”, “What flavour is it?”]

TIP: Jeżeli będziesz odpowiednio wolno odsłaniać kolorowe lody, dzieci mogą zgadywać ich możliwe smaki na podstawie kolorów, które zobaczą.

8.  Wasze tradycyjne pożegnanie [2 min.]

Konspekt letnich zajęć nr 4

Założenia: Utrwalenie poznanych wcześniej słów związanych z latem, wprowadzenie nowego tematu – Sea Animals.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Co najmniej rozumieją słowa określające letnie części garderoby
  • Nazywają poznane wcześniej owoce sezonowe
  • Zauważają zasadę tworzenia przymiotników odrzeczownikowych, np. blueberries > blueberry…, strawberries > strawberry… itp.
  • Rozpoznają wybrane zwierzęta morskie i potrafią zaprezentować je za pomocą gestów
  • Odgrywają piosenkę „Down in the deep blue see”, śledząc gesty nauczycielki_la

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Karty z walizkami + ubraniami do prześwietlania (załącznik do tego konspektu)
  • (Opcjonalnie) latarka
  • Karty obrazkowe z ubraniami i akcesoriami*
  • Karty obrazkowe z owocami: strawberries, blueberries, lemons, oranges, watermelon* + karta przedstawiająca morze (załącznik do konspektu)
  • Karty obrazkowe ze zwierzętami morskimi* + niebieski worek na śmieci

*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.

PRZED ZAJĘCIAMI:

Przygotuj karty do prześwietlania: karty z walizkami wydrukuj i włóż do przezroczystych koszulek na dokumenty, a następnie pod nie wsuń karty z ubraniami i akcesoriami (cienie).

W miarę możliwości, jeszcze przed zajęciami rozwieś w sali karty obrazkowe z poznanymi wcześniej owocami, tak by nie było widać co znajduje się na kartach. Dołóż kartę z morzem. Każdą z kart oznacz innym numerem od 1 do 6.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] – Wasze tradycyjne powitanie, np. z wykorzystaniem Hello song!
  • A quick warm up: We’re going on a trip! [1 min.] – zachęć dzieci do rozruszania wybranych części ciała – oczu, uszu, rąk, nóg… – Ruszamy na wycieczkę!
  • What’s inside…? – powtórka nazw ubrań i akcesoriów [2 min.] – prześwietlanie walizek
  • Pack your suitcase! – zabawa ruchowa [2 min.]

Rozwieś lub rozłóż w sali większe karty obrazkowe przedstawiające: T-shirt, shorts, sunglasses, flip-flops. Następnie zachęć dzieci do wstania i ustawienia się na środku,powiedz: „It’s time to pack your suitcase! Ready? Pack…” i wymieniaj kolejne części garderoby. Zadaniem dzieci jest podbieganie do odpowiednich obrazków.

TIP: W razie konieczności, jeżeli uczniowie nie znają jeszcze dobrze tych słów, poświęć chwilę na przedrylowanie każdego z nich.

  • Choo, choo train Patty Shukla [2 min.] – piosenka
  • Choo choo train – owocowe stacje [4 min.] – powtórka nazw owoców [i kolorów]

Poproś dzieci, by ustawiły się w pociąg. Następnie przemieszczajcie się od jednej do drugiej stacji, sprawdzając co się na nich znajduje.

UWAGA! To ważne: pokaż dzieciom kartę obrazkową i zapytaj co widzą, np. blueberries.

Następnie powiedz: „Yes, blueberries. It’a BlueberrY Station.” [Dodatkowo możesz zapytać

o kolor: „What colour is the Blueberry Station?”] Powtórz z pozostałymi kartami, za każdym razem zwracając uwagę dzieci, na to w jaki sposób formułujemy nazwy stacji. Niech uczniowie próbują swoich sił samodzielnie, lub przynajmniej powtarzają pełne nazwy za Tobą.

TIP: Na koniec zostaw stację-kartę z morzem (Seaside Station).

  • Down in the deep blue sea – wprowadzenie słownictwa do piosenki [4 min.]
  • Down in the deep blue sea Super Simple Songs – piosenka [2 min.]
  • (Opcjonalnie) karta pracy [3 min.]
  1. Wasze tradycyjne pożegnanie [2 min.]

Konspekt letnich zajęć nr 5

Założenia: Utrwalenie piosenki „Down in the deep blue sea” i pojawiającego się w niej słownictwa. Zabawa z efektem WOW.

Czas trwania zajęć: ok 30 min.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Co najmniej odgrywają (w razie potrzeby, z pomocą nauczyciela) piosenkę „Down in the deep blue sea”
  • Nazywają poznane zwierzęta morskie
  • Znają i nazywają kolory po angielsku, łączą je z poznanym wcześniej morskim słownictwem

Do przygotowania:

  • Głośnik
  • Torba na materiały
  • Karty obrazkowe z letnim słownictwem* + karty specjalne (załącznik do konspektu 2.)
  • Karty ze zwierzętami morskimi przygotowane do prześwietlania – zwierzę w kolorze i czarno-białe*
  • Latarka
  • Przezroczyste słoiki + marker
  • Morskie zwierzątka do odrysowania (załącznik do tego konspektu)
  • Kolorowe (gęste!) farby, np. tempera odpowiadające kolorom zwierzątek morskich

*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.

PRZED ZAJĘCIAMI:

Na słoikach odrysuj czarnym markerem zwierzęta morskie. Następnie do słoików nalej wodę, a na spodzie zakrętek umieść po trochę farby. Musi być gęsta, tak by po odwróceniu zakrętki nie spłynęła!

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie [2 min.] – Wasze tradycyjne powitanie, np. z wykorzystaniem Hello song!
  • Drylowanie słownictwa z piosenki “Down in the deep blue sea” – karty obrazkowe + karty specjalne [2 min.]
  • Down in the deep blue sea – piosenka [2 min.]
  • What colour is…, do you remember? – utrwalenie słownictwa + powtórka kolorów [4 min.] – zabawa z latarką

Przygotuj karty ze zwierzętami do prześwietlania: wydrukuj kolorowe zwierzątka (można to zrobić na zwykłych kartkach, lub takich o większej gramaturze, np. 160g/m2), włóż je do koszulek na dokumenty. Następnie wsuń (tak, by te zakryły kolorowe zwierzątka) karty z czarno-białymi rysunkami (WAŻNE: muszą być wydrukowane na grubszym papierze).

Podczas zajęć zapytaj dzieci, czy wiedzą/ pamiętają, w jakich kolorach było które ze

zwierząt, a następnie prześwietlaj je, by sprawdzić czy odpowiedź dzieci była prawidłowa!

5.  What colour is the crab? – zabawa z “magicznymi” słoikami [5-10 min.]

Zobacz jak przygotować tę aktywność tutaj:

TEN POMYSŁ POCHODZI Z MOJEGO E-BOOKA „Pomysłowe DIY na lato”, w którym znajdziesz jeszcze więcej pomysłów na zajęcia z efektem WOW!

  • (Opcjonalnie) karta pracy [3 min.]
  • Wasze tradycyjne pożegnanie [2 min.]
error: Content is protected !!