Założenia: Zajęcia wprowadzające, dotyczące okresu letniego. Ponieważ początek lata przypada na drugą połowę czerwca, a rok szkolny chyli się wtedy ku końcowi, można śmiało zaplanować je wcześniej – gdy tylko aura za oknem zrobi się letnia .
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZED ZAJĘCIAMI:
Wytnij obrazki z termometrem, chmurami i leżakiem.
Napełnij spryskiwacz wodą.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
TIP: Jeżeli masz wystarczającą ilość czasu, zachęć dzieci do udzielania odpowiedzi na pytania: „What’s your favourite season?”, „What season do you like?”. Rekomendowane szczególnie w grupach starszych (4+), gdzie warto regularnie utrwalać mówienie o swoich preferencjach.
Zacznij prezentację kolejnych wersów z wykorzystaniem kart obrazkowych.
It is summer [TIP: Możesz zmienić na: It’s almost summer – ułóż na podłodze kartę prezentującą tę porę roku.], summer hot [Dołóż do niej termometr i zilustruj znaczenie słowa „hot” za pomocą gestu.]
Sometimes sunny [Połóż obok kartę ze słońcem.], sometimes not [Zakryj ją obrazkiem chmurki.].
Zwróć uwagę uczniów na rymy. Zachęć do powtarzania całych wersów, a następnie kontynuuj:
Time for: ice cream [Zaprezentuj kartę z lodami.], cold and sweet,
Ice cream, ice cream good to eat!
Time for jummy, juicy cherries, [Zaprezentuj kolejno karty: przedstawiającą wiśnie…]
Watermelon […arbuza…] and strawberries [… I truskawki.]/ blueberries. […i jagody.]
Time to rest in the shade, [Dołóż obrazek z leżakiem do karty z drzewem – „postaw” go pod nim.] drinking icy lemonade! [Zaprezentuj kartę z lemoniadą.]
ALTERNATYWNIE:
Time for yummy, blue blueberries,
Watermelon and strawberries.
INFO: Wybierz tę wersję rymowanki, do której łatwiej będzie zdobyć prawdziwe owoce na lekcję nr 2.
[Możesz do tego wykorzystać karty obrazkowe z pogodą zawarte w Summer Pack:
https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack
Następnie zachęć uczniów do swobodnego poruszania się po sali i prezentowania, w zależności od tego, co powiesz, odpowiednich gestów ilustrujących stany pogodowe. Umówcie się, że na hasło „It’s raining!” zatrzymują się i formują z rąk „parasolki” nad swoimi głowami. Ty wypowiadaj pełne zdania, określające pogodę, np. „It’s sunny.”, „It’s cloudy.” itp., a za każdym razem na hasło „It’s raining!” wyciągaj spryskiwacz i spryskuj delikatnie dzieci wodą.
TIP: Możesz też tutaj przygotować jakiś muzyczny przerywnik na rozruch.
Układaj poszczególne wersy rymowanki na podłodze i zachęcaj dzieci do „odczytywania” słów pojawiających się w formie graficznej, a następnie powtarzania całych jej wersów.
Założenia: Zajęcia z efektem WOW – przed lekcją decydujemy, na co mamy zasoby i moce przerobowe – powtarzamy z uczniami większość słów za pomocą realiów (do przygotowania prawdziwe owoce), lub robimy powtórkę z wykorzystaniem kart obrazkowych, a następnie wspólnie przygotowujemy lemoniadę. [Warto – nie tylko dobra zabawa, ale też sporo użytkowego słownictwa gwarantowane!]
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
(opcjonalnie) mięta lub karty obrazkowe przedstawiające: cytryny, wodę, cukier, lód, miętę*
*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZED ZAJĘCIAMI:
(Opcjonalnie) Umyj cytryny, nasyp trochę cukru do małego słoiczka, przygotuj zamrożone plastikowe kostki lodu.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
TIP: Jeżeli nie zdecydujesz się na wykorzystanie prawdziwych owoców, ten etap możesz pominąć i przejść od razu do przypomnienia z uczniami rymowanki, w jej trakcie utrwalając także wszystkie poznane słowa.
(z wykorzystaniem rhymtime cards).
TIP: Jeżeli masz ze sobą realia, wykorzystaj je, „ustawiając” w odpowiednich miejscach w wersach.
KROK I: Ustalcie co potrzebne jest do przygotowywania lemoniady. [Jeżeli nie masz możliwości przygotowania prawdziwych produktów, możesz tutaj wykorzystać karty dołączone do Summer Pack: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/.]
(Jug), water, (knife), lemons, sugar, (spoon), ice, mint.
KROK II: Przygotujcie lemoniadę, według poniższego przepisu:
Take a jug. Pour some water.
Take lemons. (1, 2, 3) Cut the lemons. Squeeze the lemons.
Add sugar. Stir. Stir fast, stir slow.
Add ice. (1, 2, 3… more?) Add 5 leaves of mint. (1, 2, 3, 4, 5)
*Najlepiej przygotować z dziećmi prawdziwą lemoniadę z wykorzystaniem wszystkich niezbędnych akcesoriów i produktów, ale jeżeli nie masz takiej możliwości, przygotuj przynajmniej kilka realiów: dzbanek, nóż, łyżkę dla uatrakcyjnienia zabawy dramowej z wykorzystaniem kart obrazkowych!
Założenia: Utrwalenie poznanych wcześniej słów związanych z latem, a także nazw wybranych owoców i warzyw; zabawy z lodami.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
**Te materiały znajdziesz w moim letnim Ice Cream Pack dostępnym w sklepie
na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/zestaw-materialow-ice-cream/
oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZED ZAJĘCIAMI:
Przygotuj kolorowe lody o różnych smakach w przezroczystych koszulkach, na których odrysujesz kontury lodów. Następnie włóż w koszulki białe kartki – tak, by zakryć kolorowe lody.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
TIP: Jeżeli Twoja grupa jest duża i plakat nie sprawdzi się przez wzgląd na to, że ilustracje na nim umieszczane będą za mało widoczne, wykorzystaj po prostu karty obrazkowe do powtórki poznanego słownictwa.
TIP 2: Na koniec zostaw kartę z lodami.
4. Ice cream, ice cream… [3 min.] – wprowadzenie lodowej rymowanki
Po powtórce słownictwa z poprzedniego punktu, powiedz: „It’s ice cream time!”, a następnie zaprezentuj dzieciom poniższą rymowankę, jednocześnie wykładając przed każdym z dzieci jedną kolorową gałkę lodów.
Ice cream, ice crem, cold and sweet.
Ice cream, ice cream, good to eat!
I like ice cream, yes, I do!
A scoop for you*, and a scoop for you.
*Na potrzeby tej aktywności zmieniamy lekko podstawową treść rymowanki.
W trakcie rozdawania kolorowych pomocy, zachęcaj dzieci do powtarzania za Tobą rymowanki. Możesz też od razu pytać: What colour is your scoop? (Ale tylko, jeżeli grupa nie jest bardzo duża i nie zaburzy to przebiegu całej aktywności.)
Zaprezentuj dzieciom lody w koszulkach, na których widnieją ich kontury. Z koszulek wyciągaj białe kartki, tak by stopniowo odsłaniać przed uczniami kolorowe lody, nawiązując jednocześnie do poznanej wcześniej rymowanki. UWAGA! Tym razem, mów ją odrobinę inaczej (zobacz poniżej). Pytaj dzieci o to, jakie kolory i smaki lodów widzą.
Ice cream, ice crem, cold and sweet.
Ice cream, ice cream, good to eat!
I like ice cream, yes, I do!
A scoop for me [“What colour is my scoop?”, “What flavour is it?”], a scoop for you. [“What colour is my scoop?”, “What flavour is it?”]
TIP: Jeżeli będziesz odpowiednio wolno odsłaniać kolorowe lody, dzieci mogą zgadywać ich możliwe smaki na podstawie kolorów, które zobaczą.
8. Wasze tradycyjne pożegnanie [2 min.]
Założenia: Utrwalenie poznanych wcześniej słów związanych z latem, wprowadzenie nowego tematu – Sea Animals.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZED ZAJĘCIAMI:
Przygotuj karty do prześwietlania: karty z walizkami wydrukuj i włóż do przezroczystych koszulek na dokumenty, a następnie pod nie wsuń karty z ubraniami i akcesoriami (cienie).
W miarę możliwości, jeszcze przed zajęciami rozwieś w sali karty obrazkowe z poznanymi wcześniej owocami, tak by nie było widać co znajduje się na kartach. Dołóż kartę z morzem. Każdą z kart oznacz innym numerem od 1 do 6.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Rozwieś lub rozłóż w sali większe karty obrazkowe przedstawiające: T-shirt, shorts, sunglasses, flip-flops. Następnie zachęć dzieci do wstania i ustawienia się na środku,powiedz: „It’s time to pack your suitcase! Ready? Pack…” i wymieniaj kolejne części garderoby. Zadaniem dzieci jest podbieganie do odpowiednich obrazków.
TIP: W razie konieczności, jeżeli uczniowie nie znają jeszcze dobrze tych słów, poświęć chwilę na przedrylowanie każdego z nich.
Poproś dzieci, by ustawiły się w pociąg. Następnie przemieszczajcie się od jednej do drugiej stacji, sprawdzając co się na nich znajduje.
UWAGA! To ważne: pokaż dzieciom kartę obrazkową i zapytaj co widzą, np. blueberries.
Następnie powiedz: „Yes, blueberries. It’a BlueberrY Station.” [Dodatkowo możesz zapytać
o kolor: „What colour is the Blueberry Station?”] Powtórz z pozostałymi kartami, za każdym razem zwracając uwagę dzieci, na to w jaki sposób formułujemy nazwy stacji. Niech uczniowie próbują swoich sił samodzielnie, lub przynajmniej powtarzają pełne nazwy za Tobą.
TIP: Na koniec zostaw stację-kartę z morzem (Seaside Station).
Założenia: Utrwalenie piosenki „Down in the deep blue sea” i pojawiającego się w niej słownictwa. Zabawa z efektem WOW.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim letnim Summer Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/summer-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZED ZAJĘCIAMI:
Na słoikach odrysuj czarnym markerem zwierzęta morskie. Następnie do słoików nalej wodę, a na spodzie zakrętek umieść po trochę farby. Musi być gęsta, tak by po odwróceniu zakrętki nie spłynęła!
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Przygotuj karty ze zwierzętami do prześwietlania: wydrukuj kolorowe zwierzątka (można to zrobić na zwykłych kartkach, lub takich o większej gramaturze, np. 160g/m2), włóż je do koszulek na dokumenty. Następnie wsuń (tak, by te zakryły kolorowe zwierzątka) karty z czarno-białymi rysunkami (WAŻNE: muszą być wydrukowane na grubszym papierze).
Podczas zajęć zapytaj dzieci, czy wiedzą/ pamiętają, w jakich kolorach było które ze
zwierząt, a następnie prześwietlaj je, by sprawdzić czy odpowiedź dzieci była prawidłowa!
5. What colour is the crab? – zabawa z “magicznymi” słoikami [5-10 min.]
Zobacz jak przygotować tę aktywność tutaj:
TEN POMYSŁ POCHODZI Z MOJEGO E-BOOKA „Pomysłowe DIY na lato”, w którym znajdziesz jeszcze więcej pomysłów na zajęcia z efektem WOW!