Założenia: Zajęcia na przywitanie wiosny – taka lekcja będzie idealna do przeprowadzenia w okolicach 20/21 marca; dzieci poznają słownictwo nawiązujące do oznak tej pory roku; dzięki wprowadzanej rymowance oraz proponowanym aktywnościom, poznają liczbę mnogą w zestawieniu z liczbą pojedynczą wybranych słów.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim wiosennym Spring Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/spring-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZED ZAJĘCIAMI:
Przygotuj gadżety niezbędne do zabawy z rymowanką Butterfly in the sky (motylki na patyczkach laryngologicznych) lub zaplanuj samodzielne ich przygotowywanie przez uczniów.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
TIP: Jeżeli Twoi uczniowie nie mają jeszcze utrwalonego słownictwa pogodowego, taki kalendarz może stać się fajnym elementem klasowej rutyny.
Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high.
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my knee,
Butterflly, butterflly, fly so free!
CZ. I – Wyjmij przygotowane wcześniej Spring Box i pokaż je swoim uczniom. Możecie przez chwilę o nim porozmawiać, szczególnie jeżeli jest to pierwsza lekcja o wiosennej tematyce. Następnie zaprezentuj znajdujące się w nim karty. Wspólnie przedrylujcie wszystkie słowa. Odłóż wszystkie karty na bok.
CZ. II – Ułóżcie tekst rymowanki na przywitanie wiosny z wykorzystaniem przygotowanych wcześniej rhymetime cards:
Hello flowers, hello trees,
Hello birds and busy bees!
Hello pretty butterfly,
Hello sun in the sky!
[Goodbye winter, snow and ice,
Hello spring warn and nice!]
5. Sway like a tree! – zabawa ruchowa [5 min.]
CZ. I – Rozłóż na podłodze, obrazkami do dołu, kary obrazkowe przedstawiające liczbę mnogą wprowadzanych słów. Poproś wybranych uczniów o ich odkrywanie, a następnie mów: Look, a flower! ONE flower. What’s this? [poczekaj na odpowiedź uczniów] FLOWER.”
– zachęcaj dzieci, by powtarzały za tobą, kładąc szczególny nacisk na to, że dane słowo występuje tym razem w liczbie pojedynczej.
CZ. II – Gdy wszystkie karty zostaną już odkryte, połóż je jedna obok drugiej, a następnie zachęć uczniów, by wstali. Do każdej z kart dopasuj polecenie:
Flower – Stand still! [Stań na baczność.] Stand still like a flower!
Tree – Sway! [Unieś ręce do góry i kołysz się na boki.] Sway like a tree!
Bird – Tweet! [ Ćwierkaj jak ptaszek.] Tweet like a bird!
Bee – Buzz! [Zabzycz jak pszczoła i szybko poruszaj dłońmi.] Buzz like a bee!
Butterfly – Flutter! [Machaj rękami na boki.] Flutter like a butterfly!
What’s this? FLOWER.
What are these? FLOWERS.
Zachęć dzieci do rytmicznego powtarzania: FLOWER – FLOWERS x 3.
Powtórz z każdym słowem. Na sam koniec zostaw motylki .
Butterflies, butterflies, turn around,
Butterflies, butterflies, touch the ground!
Butterflies, butterflies, reach the sky,
Butterflies, butterflies, say Goodbye!
Założenia: Kontynuacja nauki liczby pojedynczej i mnogiej wybranych słów; powtórka wiosennego słownictwa w połączeniu z utrwaleniem emocji.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim wiosennym Spring Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/spring-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
**Ten plakat znajdziesz jako załącznik do BONUSowego scenariusza zajęć.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
TIP: Polecenia typu Sway like a tree! Możesz przeplatać także z podstawowymi poleceniami ruchowymi, które już znają twoi uczniowie, np. Turn around! – to będzie jednocześnie świetne wprowadzenie do kolejnej aktywności.
Three little bees flying in the sky,
The first one said: Stand up and stretch up high!
Three little bees flying up and down,
The second one said: Turn around and touch the ground!
Three little bees flying high and low,
The third one said: It’s time to say Hello!
4. Przypomnienie wiosennej rymowanki [2 min.]
Przygotuj plakat przedstawiający słowa rymowanki Hello Spring! Jeszcze przed zajęciami zaklej wszystkie zdjęcia za pomocą karteczek samoprzylepnych. Podczas zajęć odklej pierwszą i powiedz: Hello flowers! Następnie zapytaj uczniów, czy pamiętają co będzie dalej. Powtórz ze wszystkimi słowami, utrwalając z uczniami cały tekst.
CZ. I – Przygotuj karty obrazkowe przedstawiające liczbę pojedynczą wybranych słów
CZ. II – Zaproś dzieci do budowania wieży, zaczynając od kubeczka. Wybrane dziecko bierze kubeczek, zagląda na jego spód, po czym nazywa to (emocję), co się tam znajduje. Ustawia na środku podłogi obrazkiem do góry. Następnie kolejne dziecko odkrywa kartę obrazkową i również nazywa to, co się na niej znajduje. W tym momencie zachęć uczniów do zilustrowania za pomocą gestów powstałego połączenia, np. happy bee. Powtórzcie z pozostałymi słowami.
TIP: Jeżeli wieżę budujesz ze starszymi (5+ uczniami), lub wyjątkowo dobrze radzącymi sobie grupami, możecie przy każdym nowym połączeniu próbować powtórzyć wszystkie pozostałe wcześniej = od początku budowania wieży. To wymaga sporego skupienia na tym zadaniu, również ze strony nauczyciela .
TIP: Jeżeli uznasz taką aktywność za zbyt trudną dla swoich uczniów, w ramach podsumowania lekcji, poproś po prostu o samodzielne utworzenie i nazywanie par liczba pojedyncza-mnoga.
TIP 2: Jeżeli zostanie Ci trochę czasu, jeszcze przed pożegnaniem, możecie powtórzyć rymowankę Butterfly in the sky, która zostanie potem zestawiona z rymowanką o motylach w liczbie mnogiej.
Butterflies, butterflies, turn around,
Butterflies, butterflies, touch the ground!
Butterflies, butterflies, reach the sky,
Butterflies, butterflies, say Goodbye!
Założenia: Nawiązanie do aktywności z poprzednich lekcji; kontynuacja nauki liczby pojedynczej i mnogiej wybranych słów, tym razem w połączeniu z formułowaniem pełnych zdań.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim wiosennym Spring Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/spring-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Rymowanka Three Little Bees [2 min.]
Three little bees flying in the sky,
The first one said: Stand up and stretch up high!
Three little bees flying up and down,
The second one said: Turn around and touch the ground!
Three little bees flying high and low,
The third one said: It’s time to say Hello!
TIP: Z wykorzystaniem przygotowanych już do tego zadania kart-pasków możecie zagrać także w BINGO .
CZ. I – Przygotuj wiosenne flashcards + dopasowane do nich (formatem) karty z emocjami. Rozłóż na podłodze karty przedstawiające wiosenne słownictwo. Od razu zachęcaj uczniów do nazywania tego, co się na nich znajduje. Następnie połóż nad lub pod nimi karty z emocjami (uczniowie nazywają), po czym zwracaj się do wybranych uczniów/ ochotników: Can you find a bee? The bee is happy. Proś dzieci, by układały odpowiednie karty z emocjami na wiosennych flashcards oraz ilustrowały powstałe połączenia w odpowiedzi na pytanie: How is…? Np. How is the bee? The bee is happy!
CZ. II – Kiedy wszystkie karty zostaną już zakryte, zadaj kolejnym ochotnikom/ wybranym dzieciom pytanie Who is…? i sprawdź na ile udało im się zapamiętać jakie słowa znajdują się pod kartami z wybranymi emocjami.
Rymowanka na rozruch i wyciszenie, z wykorzystaniem patyczków:
It’s a little happy bee,
Buzzing gently next to me,
Buzzing UP, buzzing DOWN,
Buzzing round, and ROUND and ROUND,
Buzzing HIGH, buzzing LOW,
Buzzing FAST and buzzing SLOW.
TIP: Jako ostatnią możesz „ukryć” w talii action card z poleceniem Wag your tail!
przyda się więcej muzyki, której podczas zajęć ostatnio nieco mniej .
Pokazuj im kolejne karty, formułując proste zdania, np. It’s a flower. Jeżeli to, co mówisz zgadza się z tym, co widnieje na karcie (= pokazujesz kartę z jednym kwiatkiem) dzieci przebiegają/ przeskakują na stronę z napisem YES. W tym momencie zachęć je do powtórzenia pełnego zdania: It’s a flower. Jeżeli nie mówisz prawdy (=pokazałaś_eś kartę z trzema kwiatkami), dzieci przebiegają/ przeskakują na stronę z napisem NO. Zachęć je wówczas do udzielenia i powtórzenia odpowiedzi na pytanie: What are these? They are flowers! Powtórz ze wszystkimi słowami.
Butterflies, butterflies, turn around,
Butterflies, butterflies, touch the ground!
Butterflies, butterflies, reach the sky,
Butterflies, butterflies, say Goodbye!
Założenia: Zajęcia „przejściowe”, które mają za zadanie spiąć ze sobą dwa tematy: Spring + Easter; wprowadzenie motywów wielkanocnych – koszyczek, pisanki, jednak nadal w wiosennym kontekście; podsumowanie poprzednich lekcji; ostateczne pożegnanie zimy .
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim wiosennym Spring Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/spring-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
**Te materiały znajdziesz w zestawie Magic Eggs dostępnym w moim sklepie na www.fullofideas.pl.
Przed zajęciami: Przygotuj magiczne jajka i ukryj je w koszyczku wielkanocnym.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Goodbye snowman, round and fat, Goodbye mittens, scarf and hat.
Goodbye winter, snow and ice,
Hello spring, warm and nice!
Hello flowers and green trees,
Hello birds and busy bees.
Hello pretty butterfly,
Hello sun in the sky.
Hello spider with eight legs,
Hello basket full of eggs!
TIP: Jeżeli zauważysz, że Twoi uczniowie jeszcze nie do końca dobrze opanowali wszystkie słowa, wprowadź dodatkową zabawę z kartami obrazowymi.
CZ. I – Zaprezentuj uczniom wielkanocny koszyczek i zasugeruj, że coś znajduje się w środku. Możesz poświęcić chwilę na to, by uczniowie spróbowali odgadnąć jego zawartość. Następnie wprowadź rymowankę. Warto wspomóc się, wystukując rytm o kolana i klaszcząc na przemiennie. Tak rytmicznie wypowiadana rymowanka szybko zapada w pamięć:
Easter basket, Easter basket, what’s inside?
Easter basket, Easter basket, let’s find out!
CZ. II – Po wypowiedzeniu słów rymowanki, wyciągnij po kolei wszystkie znajdujące się w koszyku jajka. Zachęć uczniów do policzenia ich i nazwania kolorów. Następnie pokaż im latarkę i przejdź do prześwietlania jajek. Pierwsze jajko możesz prześwietlić od razu, by nakierować uczniów na to, co znajduje się w środku.
TIP: Sugeruję umieścić w jajkach wszystkie wprowadzane wcześniej słowa – raz w liczbie pojedynczej, raz mnogiej.
Kiedy dzieci zorientują się już, że w środku jajek znajdują się wiosenne słowa, zachęć je do odgadywania co znalazło się w każdym kolejnym. Jeżeli w jajku umieściłaś_eś słowo w liczbie pojedynczej, a dzieci mówią np. floweR, naprowadź je na właściwą odpowiedź: More than one. / Not one. Two…
Butterflies, butterflies, turn around,
Butterflies, butterflies, touch the ground!
Butterflies, butterflies, reach the sky,
Butterflies, butterflies, say Goodbye!
Założenia: Pierwsza lekcja wielkanocna; wprowadzenie wybranego wielkanocnego słownictwa.
Czas trwania zajęć: ok 30 min.
Cele operacyjne:
UCZNIOWIE:
Do przygotowania:
*Te materiały znajdziesz w moim wiosennym Easter Pack dostępnym w sklepie na www.fullofideas.pl: https://www.fullofideas.pl/produkt/easter-pack/ oraz na Planecie Inspiracji PREMIUM: https://planet.fullofideas.pl/.
Przed zajęciami:
Za pomocą karteczek samoprzylepnych zakryj obrazki na kartach z koszyczkami.
Przygotuj prawdziwy koszyczek wielkanocny, w którym zmieścisz różne wielkanocne gadżety, które przedstawiają wprowadzane słownictwo.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
Easter basket, Easter basket, what’s inside? Easter basket, Easter basket, let’s find out!
Następnie odklejaj karteczki i prezentuj dzieciom poszczególne słowa. Zachęć do kilkakrotnego powtórzenia każdego z nich.
Teacher has an Easter lamb, Easter lamb, Easter lamb, Teachers has an Easter lamb, its fleece is white as snow. (White, white, white, white…)
Teachers has an Easter egg, Easter egg, Easter egg,
Teachers has an Easter egg, its shell is very hard.
(Hard, hard, hard, hard…)
Teachers has an Easter chick, Easter chick, Easter chick, Teacher has an Easter Chick, its beak is very small. (Small, small, small, small…)
Teachers has an Easter bunny, Easter bunny, Easter bunny, Teachers has en Easter bunny, its ears are very long. (Long, long, long, long…)
Pozwól dzieciom zapoznać się z przygotowanymi gadżetami, a następnie do utrwalenia ich nazw w rytmie piosenki Teacher has…
TIP: Nie przywiązuj się do konkretnych słów. Po prostu zobacz, jakie przedmioty uda Ci się zdobyć i co szczególnie podoba się w nich Twoim uczniom – pokaż im, że uczą się języka który służy do mówienia o różnych rzeczach i że tym razem nie muszą uczyć się piosenki na pamięć. Daj się ponieść swojej twórczości .
*Możecie zaśpiewać np. Teacher has an Easter chick… and it’s very soft/ cute. Teacher has an Easter lamb and it’s very big/ round itp. (w zależności od tego, jakie gadżety przyniesiesz na zajęcia).
Przykładowo:
[Następna karta]
Potem zamieńcie się rolami.
TIP: Starszych uczniów zachęcaj do formułowania pełnych pytań z użyciem konstrukcji: Is it…?
Pożegnanie piosenką/ rymowanką [2 min.]