Z okazji Dnia Mamy stworzyłam materiały, które zachęcą Twoich uczniów nie tylko do utrwalania słownictwa, które już znają, ale także rozwijania umiejętności komunikacyjnych!
Wciągnij dzieci w proste konwersacje na temat uczuć i emocji spowodowanych konkretnymi sytuacjami, idealnych prezentów dobieranych względem upodobań, czy po prostu tworzenia krótkich opisów na bazie podanych (w wersji obrazkowej) informacji.
W tym pliku znajdziesz:
PRZEBIEG ZABAWY: Podziel dzieci na pary, lub (w mniejszej grupie) przygotuj taką matę dla każdego. Rozdaj dzieciom plastelinę, a następnie poproś, by wylosowały jedną z kart wyrazowych. W zależności do tego, jakie słowo się na niej znajduje, dzieci dorabiają Mamie odpowiednią buzię.
W ten sposób możecie powtórzyć/ poćwiczyć słownictwo związane z emocjami w nietypowy sposób.
PRZEBIEG ZABAWY: Wytnij wszystkie obrazki, doklej do nich oraz do pustej planszy rzepy samoprzylepne. Podczas zajęć, po powtórzeniu nazw wszystkich emocji, zaproś dzieci do zabawy! Wylosuj opis pierwszej sytuacji – za pierwszym razem, lub w młodszych grupach, odczytaj co znalazło się na pasku i dobierz odpowiedni obrazek. Powiedz np. “Oh no! Mummy’s car broke down.” i pokaż obrazek z zepsutym samochodem. “How is Mummy? What do you think?” Zachęć dzieci do udzielenia odpowiedzi! Drylujcie pełne zdania, np. “Mummy is angry.”, w starszych grupach także z kontynuacja: [“Why?”] “Because her car broke down.”
Do każdego nastroju możecie dobrać po dwie różne sytuacje, lub wymyślić własne!
PRZEBIEG ZABAWY Z MATĄ: Przygotuj zalaminowaną matę z głową Mamy i marker sucho ścieralny. WERSJA I: Wydrukuj wszystkie obrazki przedstawiające różne sytuacje. Podczas zajęć pozwól je dzieciom losować. Porozmawiajcie o każdej (oczywiście po angielsku) – tak, by dzieci wiedziały co się wydarzyło. Następnie pytaj dzieci o nastrój mamy związany z daną sytuacją i proś wybrane dzieci o dorysowanie markerem odpowiedniego wyrazu twarzy.
WERSJA II: Sprawdzi się, kiedy Twoi uczniowie będą już rozumieli opisy wszystkich sytuacji. Możesz wykorzystać ją np. na kolejnych zajęciach, po wcześniejszych zabawach z wykorzystaniem obrazków. Wydrukuj opisy sytuacji. Pozwól losować je dzieciom. Odczytuj co znajduje się na paskach, a następnie pytaj dzieci o nastrój mamy związany z każdą z nich. Wybrane dzieci dorysowują Mamie odpowiedni wyraz twarzy.
W tym pliku znajdziesz:
PRZED ZABAWĄ: Na samym początku wprowadź nazwy wszystkich przedmiotów. Możesz wykorzystać do tego realia! Każdy przedmiot połącz z czynnością, której odpowiada, prezentując ją za pomocą gestów. Zachęć dzieci do powtarzania całych fraz, np. “I love cooking!” [“What do I need?”] “I need an apron!” Następny krok to zabawa z dobieraniem właściwych prezentów dla Mam.
PRZEBIEG ZABAWY: Rozłóż na podłodze obrazki wszystkich prezentów. Odczytuj z plansz co mówią Mamy. Zadaniem dzieci będzie dobieranie i przyczepianie do plansz (ponownie możesz wykorzystać tu rzepy) odpowiednich prezentów. W wersji trudniejszej możesz “opuścić” kolory i zachęcać dzieci do kojarzenia danych przedmiotów z opowiadającymi im czynnościami. Powiedz np. “This Mummy loves cooking. What does she need?/ What’s the perfect gift for her?”, a następnie zachęcić dzieci do dalszej rozmowy: “What colour is it?” [“Yellow”] i budowania całych wypowiedzi (które możecie także rytmicznie drylować):
“She loves cooking. Her favourite colour’s yellow. She needs an apron. The apron is yellow!”
“She loves swimming. Her favourite colour’s pink. She needs a swimming suit. The swimming suit is pink!”
TIP: Te same materiały możesz wykorzystać także, odwracając kolejność! Ta zabawa sprawdzi się na kolejnych zajęciach, kiedy będziecie wracać do tego, co było ćwiczone za pierwszym razem.
PRZEBIEG ZABAWY: Pozwól dzieciom losować obrazki przedmiotów, np. an apron. A następnie mów: “It’s a yellow apron. It’s a perfect gift for Mummy, who…” i zachęcaj dzieci do dokończenia – możecie wspólnie drylować odpowiedzi: “…loves cooking, and her favourite colour is yellow!”
W tym pliku znajdziesz:
To materiały, dzięki którym możesz zachęcić dzieci do budowania prostych wypowiedzi po angielsku na podstawie informacji, które zostały im podane w formie obrazkowej.
Wypowiedz mogą brzmieć np. tak: “This Mummy’s favourite colour is orange. She loves pizza. Her favoutite pet is a cat.”
Warto podać dzieciom pewien schemat, który będą miały za zadanie odwzorować. Dzięki temu będzie im łatwiej tworzyć wypowiedzi samodzielnie, włączając w nie zmienne elementy, ale nie musząc skupiać się na tym, jak sformułować pełne zdania. Przy okazji tej zabawy wprowadzisz też pojęcia takie, jak “blond hair (Mum)”, “red hair (Mummy)” etc.
TIP: Te karty mogą stać się też punktem wyjściowym do rozmów o upodobaniach Twoich uczniów! 🙂
PRZEBIEG ZABAWY: Tę zabawę zaproponuj dzieciom jako kontynuację, by sprawdzić na ile zapamiętały co lubią poszczególne mamy. Wytnij obrazki w kółeczkach i rozłóż na dywanie obrazkami do dołu. Następnie poproś, by wybrane dzieci losowały kółeczka. Sprawdzajcie, jakie obrazki się na nich znajdują. Pytaj dzieci: Who likes orange?, “Whose favourite animal is a hippo?” – proś dzieci, by udzielały odpowiedzi, najlepiej pełnymi zdaniami! 🙂