Przygotuj:
Po przywitaniu pokaż dzieciom kartę przedstawiającą supermarket i powiedz: “Today, we are going to the supermarket! I already was there. Look!” i pokaż swoją torbę z zakupami. UWAGA! Nie rozpakowuj jej od razu. Na początek zaprezentuj dzieciom pozostałe karty związane z supermarketem i wprowadź znajdujące się na nich słownictwo.
Możecie ułożyć je w kolejności odpowiadającej temu, jak robimy zakupy – najpierw koszyk, do którego wkładamy zakupy > potem idziemy do kasy > płacimy, a na koniec pakujemy zakupy do torby.
TIP: Warto poświęcić chwilę na to, by porozmawiać z dziećmi jaką torbę lepiej wybrać – papierową czy plastikową (karty z obydwiema znajdziesz w pliku poniżej).
Następnie pokaż dzieciom torbę i powiedz: What’s inside my paper bag? Let’s find out! Zaprezentuj dzieciom przygotowane realia :).
TIP: Prawdziwe produkty to zawsze szał na zajęciach! Możesz nie przynosić ich bardzo dużo, ale zdecydowanie polecam Ci tę opcję na początek.
Więcej/ dodatkowe nazwy produktów możesz wprowadzić później za pomocą kart obrazkowych.
Wydrukuj duże karty przedstawiające produkty (z pliku “What’s in the basket”), który postanowiłaś_eś przynieść na zajęcia. Najpierw dopasujcie je do wszystkich produktów. Następnie zbierz je i rozmieść po sali w widocznych miejscach. Powiedz: It’s time to go shopping! Let’s go to the supermarket!
Poproś dzieci, by wstały i ustawiły się na środku sali. Z tego miejsca dyktuj, co powinny kupić i zachęć je, by podbiegały do odpowiednich obrazków. Przy każdym z nich zatrzymuj ich przez chwilę i zachęcaj do drylowania – słów, lub całych zdań.
Poniższe karty wydrukuj, szczególnie tę z koszykiem, na papierze o większej gramaturze. Następnie kartę z koszykiem włóż do koszulki na dokumenty. Na zajęcia przygotuj także latarkę. Pod kartę z koszykiem podkładaj karty z różnymi produktami i prześwietlajcie je, by sprawdzić co znalazło się w koszyku!
Możesz tutaj wykorzystać rymowankę:
Shopping basket, shopping basket,
What’s inside?
Shopping basket, shopping basket,
Let’s find out!
Następnie wyciągnij karty wyrazowe i pozwól dzieciom losować. Odczytuj co się na nich znajduje i proś wybrane dzieci o dopasowywanie ich do właściwych kart obrazkowych.
WERSJA I (klasyczna):
Zagrajcie w tradycyjne BINGO, łącząc karty obrazkowe z pliku “Supermarket_food” z poniższymi planszami.
Jeżeli nie wiesz, jak grać w BINGO na angielskim, zajrzyj TUTAJ.
WERSJA II: Odwrócone BINGO
(nowy sposób na grę w parach!)
JAK GRAĆ?
Połącz dzieci w pary. Każdemu dziecku z pary rozdaj listę zakupów (z pliku poniżej). UWAGA! Jeszcze przed zajęciami ułóż sobie listy parami – tak, by odpowiadały planszom do BINGO. Następnie każdemu rozdaj po 3 zakrętki. Poproś, by dzieci z każdej pary ułożyły listy i nakrętki przed sobą. Następnie losuj plansze i odczytuj co się na nich znalazło. Każde dziecko zaznacza produkty na swojej liście zakupów, a gdy obydwie osoby z pary mają komplet, krzyczą “BINGO!”.
TIP: List wystarczy dla grupy 16-osobowej. Jeżeli masz większą grupę, plansze i listy mogą się powtarzać. TIP 2: Jeżeli masz nieparzystą liczbę dzieci danego dnia, połącz się w parę z jednym z nich. Prowadź grę i jednocześnie zaznaczaj produkty na swojej planszy, ale czekaj aż to dziecko zareaguje, kiedy już uda Wam się ustrzelić BINGO!
Psst, w naszej planetarnej grupie daj mi znać, jak Ci się podoba ta wersja. Moim zdaniem to będzie strzał w 10! 🙂 A listy zakupów możesz wykorzystać też do zabawy w sklep!
Zorganizuj zabawę w sklep. Wykorzystaj do tego małe obrazki z rożnymi produktami, owocami i warzywami. Ważne: każdy produkt powinien występować 3 razy.
TIP: W starszych grupach dzieci mogą spokojnie przygotować produkty samodzielnie! Daj każdemu do wycięcia np. 6 obrazków.
KROK 1. Na samym początku lekcji przypomnij dzieciom ważne słowa związane z robieniem zakupów, a następnie zachęć je, by przećwiczyły “kupowanie” produktów od Ciebie.
– Hello.
– Hello. Can I have…?
– Here you are.
– Thank you.
KROK 2. Zorganizujcie stoiska: FOOD, DRINKS, FRUITS, VEGGIES. Do każdego ze stoisk wspólnie przyporządkujcie produkty, a następnie zaproś do każdego z nich jednego ucznia, który zostanie sprzedawcą.
KROK 2. Pozostałym dzieciom rozdaj (pozwól wylosować) listy zakupów. Ich zadaniem będzie skomponowanie swoich zakupów na odpowiednich stoiskach.
PS. Mogą się tu przydać zabawkowe pieniądze, np. z gry w Monopoly, ale… możesz też przygotować dla dzieci różne opcje płatności!
Wytnij z kartonu okrągłe kółeczka, na których pozapisujesz cyfry od 1 do 5 (mogą mieć różną wielkość) – to będą pieniądze. Dodatkowo dorób karty płatnicze i telefony. Możesz pochować je do kopert i pozwolić dzieciom losować na początku lekcji :). Pamiętaj, by przy okazji powtórzyć ich nazwy po angielsku!