Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+)
TIP: Polecam wprowadzić tę książkę w okresie wiosennym z kilku względów! 1) Dzikie zwierzęta to dobry temat na tę porę roku; 2) Duża szansa, że na wiosnę i tak zaplanujesz wspomnianą wyżej „Bardzo Głodną Gąsienicę” – wprowadź ją przed „Monkey Puzzle”! 3) Być może wprowadzisz wcześniej wiosenne rymowanki o motylach, które potem fajnie można wpleść w scenariusze zajęć; 4) Ta książka to fajna i neutralna pozycja do przeczytania z okazji Dnia Matki!
PRZED LEKTURĄ
Zapoznaj dzieci z cyklem rozwojowym życia motyla, np. z pomocą książki „The Very Hungry Caterpillar”.
CELE OPERACYJNE
Uczniowie:
Formy pracy: praca z grupą
Pomoce do przygotowania:
Przebieg zajęć:
Część wstępna
1. Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS) [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją
2. Warm up: How are you today? [max. 3 min] – small talk, piosenka, rymowanka lub prosta zabawa na utrwalenie pytania i odpowiedzi dotyczących samopoczucia.
Część zasadnicza zajęć
Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
See you later!
Zbierz motylki, lub poproś, by uczniowie odłożyli je w wybranym miejscu. Swojego motylka umieść w takim miejscu, by mieć do niego łatwy dostęp.
TIP: W tym momencie możesz chwilę dłużej pociągnąć rozmowę z uczniami. Wszystko zależy od ich poziomu, możliwości czasowych itp. Jeżeli uznasz to za wykonalne, zapytaj jak oni by się czuli, gdyby się zgubili. Warto porozmawiać przez chwilę o tym, jakie uczucia mogą się pojawić – nie tylko smutek, ale też strach, a w miarę możliwości również o tym, co w takiej sytuacji zrobić.
Następnie powiedz: „I know who can help!” i udaj, że nawołujesz motylka. Następnie weź swoją kukiełkę i zaproś dzieci do wstania. Poruszaj się od karty do karty, udając, że to motyl wyznacza kolejność. Dzieci będą podążać za Tobą. Wspólnie z dziećmi odkrywajcie kolejne karty i sprawdzajcie, czy to przypadkiem nie mama-małpka. Przy okazji każdej karty, powtórzcie nazwę danego zwierzęcia. Na koniec odkryj karty: z tatą [Jeżeli uczniowie powiedzą, że to mama, naprowadź ich na właściwie tory.], z mamą i szczęśliwą małpką, mówiąc: „Look the monkey isn’t sad anymore! How is he?”.
TIP: W zależności od tego, czy Twoi uczniowie znają już nazwy zwierząt występujących w opowiadaniu, czy słyszą je po raz pierwszy, poświęć chwilę na ich powtórkę, lub wprowadź je i zachęć uczniów do powtarzania przez dłuższą chwilę.
TIP: Jeżeli masz mało czasu, lub wiesz, że taka aktywność rozproszy Twoich uczniów, po prostu zbierz karty i rozłóż je na podłodze.
Wyciągnij karty z cieniami i poproś kolejnych ochotników o losowanie wybranych przez siebie obrazków, które dzieci będą dopasowywały do odpowiednich kart obrazkowych ze zdjęciami.
UWAGA! Wśród kart z cieniami znajduje się gąsienica – należy ją dopasować do karty z motylem. Dołóż ją do reszty przed rozpoczęciem zabawy 😊. Gdy dojdziecie do gąsienicy, zapytaj uczniów czy wiedzą z czym ją połączyć i dlaczego. W razie potrzeby, wytłumacz, że gąsienice przeobrażają się w motyle.
Przy okazji tej aktywności, zwróć uwagę na cechy szczególne danych zwierząt. Na tym etapie wystarczy, że po prostu o nich powiesz:
The elephant is big.
The snake coils round trees.
The parrot can fly (it lives in the treetops).
The bat is brown and furry.
The spider has many legs.
The frog leaps and springs.
Końcowa część zajęć
Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
Bye, bye butterfly!
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+)
CELE OPERACYJNE
Uczniowie:
Formy pracy: praca z grupą
Pomoce do przygotowania:
Przebieg zajęć:
Część wstępna
Część zasadnicza zajęć
Szukamy mamy-małpki. Za każdym razem, gdy dzieci odkryją inną kartę, pytaj „Is it Mummy Monkey?” i zachęcaj do udzielenia pełnej odpowiedzi – nie tylko „No”, ale również podania nazwy wylosowanego zwierzęcia. Powtórz do odnalezienia karty z mamą, a następnie przemieszaj wszystkie karty i zagajcie raz jeszcze.
TIP: Żeby ta zabawa była bardziej angażująca i atrakcyjna, ustalcie co ma się zadziać za każdym razem, gdy traficie na poszukiwaną kartę, czyli mamę-małpkę. Dzieci mogą np. mieć za zadanie dotknąć czegoś w wybranym kolorze, podbiec do zawieszonej gdzieś w sali małej małpki i „się przytulić” itp.
Zabawę zakończ po 2-3 rundach, chyba że uczniowie cały czas będą odkrywali kartę z mamą (mało prawdopodobne 😉).
TIP: Jeżeli Twoi uczniowie sobie z tym poradzą, ochotnicy także mogą podjąć się udziału w zabawie nie tylko jako udzielający odpowiedzi, ale także zgadujący 😊. Ważne jednak, byś kilka pierwszych razy zgadywał_a Ty – nakierujesz w ten sposób uczniów na to, jakie pytania mogą się pojawiać.
TIP: Na co zwracać uwagę dzieci w tekście opowiadania?
Snake – “It coils round trees, but it has no legs! Mummy Monkey has more legs than the snake.”
Spider – “It has too many legs. Mummy Monkey has only two and…”
Parrot – “It lives in the treetops, but it has wings. Monkeys don’t have wings.”
Frog – “It can leap, but it’s slimy”. Mummy Monkey is not slimy! She’s furry and nice to cuddle.”
Bat – “It’s brown and furry, but it has wings. Mummy Monkey has no wings, and she’s bigger than the bat!
Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
TIP: Bezpłatne czarno-białe materiały do książki „Monkey Puzzle” znajdziesz na www.kizclub.com.
Końcowa część zajęć
Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
Bye, bye butterfly!
– Np. z wykorzystaniem papierowych talerzyków: ukryj pod ponumerowanymi lub oznaczonymi kolorami talerzykami karty obrazkowe. Poproś uczniów, by próbowali odgadnąć, gdzie znajduje się mama, podając numer/ kolor talerzyka. Za każdym razem, gdy pod talerzykiem pokaże się inne zwierzę, pytaj np. Is it mummy monkey? No? Who is it then? Następnie powtarzajcie/ drylujcie/ utrwalajcie wszystkie słowa, pojedynczo lub w pełnych zdaniach! Zabawa kończy się, gdy mam zostanie odnaleziona, ale jeżeli to nastąpi wyjątkowo szybko, zorganizuj kolejną rundę!
– Wykorzystajcie do tego zwykłe karty obrazkowe! Zapytaj uczniów, czy pamiętają do kogo motyl prowadził małpkę i w jakiej kolejności pojawiały się zwierzęta. Odtwórzcie treść opowiadania.
– Przygotuj opaski na głowę lub kukiełki, np. na patyczkach laryngologicznych i zachęć dzieci do odegrania tej historii. Najlepiej sprawdzi się w małych grupach, gdzie dzieci łatwo będzie podzielić na role. Fajnym pomysłem jest przyjęcie przez ciebie-nauczycielkę roli narratorki i czytanie opowiadania w tle. Wówczas zadaniem dzieci będzie reagowanie w odpowiednich momentach, w zależności od tego jakie role otrzymały. Dzieci mogą tę historię przedstawiać NIEWERBALNIE, lub możesz poświęcić więcej czasu na rozpisanie dla nich uproszczonego scenariusza 😊.
– Jeżeli widzisz, że Twoi uczniowie dobrze już sobie radzą z dopasowywaniem wybranych cech (tych wspominanych podczas pierwszych, co najmniej dwóch, lekcji) do danych zwierząt, możesz rozbudować tekst opowiadania i czytać, dodając więcej szczegółów! Tym razem skup się na tym, że słoń ma trąbę, a wąż potrafi pełzać i syczeć itd.
– Gdy Twoi uczniowie dobrze już rozumieją nie tylko nazwy zwierząt, ale także towarzyszące im opisy, możesz zaproponować następującą zabawę. Naucz dzieci prostej rymowanki:
Butterfly, butterfly, can we say Hi?
A następnie każdemu dziecku rozdaj po jednej karcie obrazkowej, lub medalionie do zawieszenia na szyje (możesz tu wykorzystać materiały z pliku “Monkey Puzzle_3”). Dla siebie możesz przygotować opaskę z motylkiem. Ustaw dzieci po jednej stronie sali, sama stań po drugiej. Dzieci zadają Ci pytanie za pomocą powyższej rymowanki, Ty z kolei odpowiadasz, formułując następujące zdania: Only if you have wings. Only if you can hiss. Only if you are furry. itp. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, o które zwierzę chodzi. Osoby trzymające odpowiednie karty obrazkowe przechodzą na Twoją stronę i np. przybijają Ci piątkę.