[New 26.05] “Monkey Puzzle”

Temat: Monkey Puzzle Lekcja 1.

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut 

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+) 

TIP: Polecam wprowadzić tę książkę w okresie wiosennym z kilku względów! 1) Dzikie zwierzęta to dobry temat na tę porę roku; 2) Duża szansa, że na wiosnę i tak zaplanujesz wspomnianą wyżej „Bardzo Głodną Gąsienicę” – wprowadź ją przed „Monkey Puzzle”! 3) Być może wprowadzisz wcześniej wiosenne rymowanki o motylach, które potem fajnie można wpleść w scenariusze zajęć; 4) Ta książka to fajna i neutralna pozycja do przeczytania z okazji Dnia Matki!

PRZED LEKTURĄ

Zapoznaj dzieci z cyklem rozwojowym życia motyla, np. z pomocą książki „The Very Hungry Caterpillar”.

CELE OPERACYJNE

Uczniowie: 

  • Biorą udział w zabawie z wiosenną rymowanką o motylku, przy okazji której utrwalają nazwy wybranych części ciała i ćwiczą koordynację słuchowo-ruchową
  • Rozpoznają i nazywają wybrane stany emocjonalne – happy, sad
  • Rozpoznają i co najmniej podejmują próby nazywania wybranych zwierząt
  • Rozumieją treść opowiadania „Monkey Puzzle” J. Donaldson
  • Biorą aktywny udział w przebiegu opowiadania

Formy pracy: praca z grupą 

Pomoce do przygotowania: 

  • torba na materiały
  • kukiełki-motylki = obrazki motylków przyczepione do patyczków laryngologicznych – po jednym dla każdego ucznia [Dzieci mogą przygotować je dla siebie samodzielnie, np. podczas wcześniejszych, wiosennych zajęć]
  • karty obrazkowe ze zwierzętami występującymi w opowiadaniu + małpkami:  wesołą, smutną, mamą i tatą
  • karty z cieniami
  • książka „Monkey Puzzle” J. Donaldson & A. Scheffler (wyd. Macmillan)

Przebieg zajęć: 

Część wstępna 

1. Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS) [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją 

2. Warm up: How are you today? [max. 3 min] – small talk, piosenka, rymowanka lub prosta zabawa na utrwalenie pytania i odpowiedzi dotyczących samopoczucia.

Część zasadnicza zajęć 

  1. Butterfly rhyme [2 min.] – Rozdaj dzieciom (każdemu po jednym) kukiełki-motylki. Następnie zachęć dzieci do zabawy z rymowanką:

Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
See you later!

Zbierz motylki, lub poproś, by uczniowie odłożyli je w wybranym miejscu. Swojego motylka umieść w takim miejscu, by mieć do niego łatwy dostęp.

  1. Look at the monkey! [5-7 min.] – Przygotuj karty obrazkowe ze smutną i wesołą małpką oraz jej rodzicami, a także karty ze zwierzętami. Następnie rozmieść je (za wyjątkiem karty ze smutną małpką) po całej sali, tak by można było odkrywać je, swobodnie się po niej przemieszczając. Karty muszą być zakryte – tak, by nie było od razu widać, co się na nich znajduje.  Na koniec zostaw kartę z tatą małpką, mamą małpką i szczęśliwą małpką. Koniecznie zapamiętaj, gdzie dokładnie znajdują się te 3 karty. Podczas zajęć, wyciągnij kartę ze smutną małpką i zaprezentuj ją dzieciom. Powiedz: „Oh, no! The monkey is sad. Why? Let’s find out!”. Zachęć dzieci do zadania małpce pytania o samopoczucie, po czym odegraj krótki dialog z małpką [odpowiedź na pytanie zadane przez dzieci małpka może wyszeptać do Twojego ucha – to fajnie działa na koncentrację!] i zdradź im, że ta jest smutna, bo nie wie gdzie jest jej mama: „Listen, the monkey is sad, because… he doesn’t know where his mummy is. That’s sad, right?”.

TIP: W tym momencie możesz chwilę dłużej pociągnąć rozmowę z uczniami. Wszystko zależy od ich poziomu, możliwości czasowych itp. Jeżeli uznasz to za wykonalne, zapytaj jak oni by się czuli, gdyby się zgubili. Warto porozmawiać przez chwilę o tym, jakie uczucia mogą się pojawić – nie tylko smutek, ale też strach, a w miarę możliwości również o tym, co w takiej sytuacji zrobić. 

Następnie powiedz: „I know who can help!” i udaj, że nawołujesz motylka. Następnie weź swoją kukiełkę i zaproś dzieci do wstania. Poruszaj się od karty do karty, udając, że to motyl wyznacza kolejność. Dzieci będą podążać za Tobą. Wspólnie z dziećmi odkrywajcie kolejne karty i sprawdzajcie, czy to przypadkiem nie mama-małpka. Przy okazji każdej karty, powtórzcie nazwę danego zwierzęcia. Na koniec odkryj karty: z tatą [Jeżeli uczniowie powiedzą, że to mama, naprowadź ich na właściwie tory.], z mamą i szczęśliwą małpką, mówiąc: „Look the monkey isn’t sad anymore! How is he?”.

TIP: W zależności od tego, czy Twoi uczniowie znają już nazwy zwierząt występujących w opowiadaniu, czy słyszą je po raz pierwszy, poświęć chwilę na ich powtórkę, lub wprowadź je i zachęć uczniów do powtarzania przez dłuższą chwilę.

  1. Shadow matching [5-7 min.] – Zaproś dzieci z powrotem na dywan i poproś wybranych uczniów o podanie kart ze zwierzętami. Możesz wybierać ochotników i pytać: „X, can you bring the elephant?”, „Y, can you see the parrot? Bring it here, please.” itd. aż do momentu, gdy wszystkie karty znajdą się na podłodze.

TIP: Jeżeli masz mało czasu, lub wiesz, że taka aktywność rozproszy Twoich uczniów, po prostu zbierz karty i rozłóż je na podłodze.

Wyciągnij karty z cieniami i poproś kolejnych ochotników o losowanie wybranych przez siebie obrazków, które dzieci będą dopasowywały do odpowiednich kart obrazkowych ze zdjęciami. 

UWAGA! Wśród kart z cieniami znajduje się gąsienica – należy ją dopasować do karty z motylem. Dołóż ją do reszty przed rozpoczęciem zabawy 😊. Gdy dojdziecie do gąsienicy, zapytaj uczniów czy wiedzą z czym ją połączyć i dlaczego. W razie potrzeby, wytłumacz, że gąsienice przeobrażają się w motyle. 

Przy okazji tej aktywności, zwróć uwagę na cechy szczególne danych zwierząt. Na tym etapie wystarczy, że po prostu o nich powiesz:

The elephant is big.
The snake coils round trees.
The parrot can fly (it lives in the treetops).
The bat is brown and furry.
The spider has many legs.
The frog leaps and springs.

  1. „Monkey Banana Dance” z kanału Pink Fong [2 min.]
  1. „Monkey Puzzle” – wprowadzenie opowiadania [5 min.] – Wyciągnij książkę i zaprezentuj ją uczniom. Na początku zapytaj, co widzą na okładce – zwróć ich uwagę na smutną małpkę i motylka latającego obok. Następnie przedstaw dzieciom opowiadanie, nieco upraszczając jego tekst i skupiając się na łączeniu nazw zwierząt z ich głównymi cechami. Staraj się czytać tak, by uczniowie byli rozbawieni faktem, że motyl cały czas się myli.

Końcowa część zajęć 

  1. Wspólne sprzątanie [2 min.] – poproś wybranych uczniów o podawanie poszczególnych kart z podłogi – cześć dzieci może podawać karty ze zdjęciami, druga część z cieniami. Cała grupa żegna się z każdym ze zwierząt, oczywiście po angielsku: Bye, bye Monkey! Bye, bye Elephant! itd.
  1. Pożegnanie [2 min.] – Zachęć uczniów do pożegnania się za pomocą wykorzystywanej wcześniej rymowanki. W tym celu rozdaj dzieciom po raz kolejny po kukiełce-motylku, które oddadzą Ci na sam koniec.

Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
Bye, bye butterfly!

Temat: Monkey Puzzle Lekcja 2.

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut 

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+) 

CELE OPERACYJNE

Uczniowie: 

  • Biorą udział w zabawie z wiosenną rymowanką o motylku, przy okazji której utrwalają nazwy wybranych części ciała i ćwiczą koordynację słuchowo-ruchową
  • Rozpoznają i nazywają wybrane stany emocjonalne – happy, sad
  • Rozpoznają i co najmniej podejmują próby nazywania wybranych zwierząt
  • Rozumieją treść opowiadania „Monkey Puzzle” J. Donaldson
  • Biorą aktywny udział w przebiegu opowiadania

Formy pracy: praca z grupą 

Pomoce do przygotowania: 

  • torba na materiały
  • duże i małe karty ze zdjęciami zwierząt
  • książka „Monkey Puzzle” J. Donaldson & A. Scheffler (wyd. Macmillan)
  • QUIZ – pytania przygotowane do książki
  • Opaska na głowę – może być papierowa z rzepem

Przebieg zajęć: 

Część wstępna 

  1. Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS)[2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją 
  1. Warm up: „Monkey Banana Dance” z kanału Pink Fong [2 min.]

Część zasadnicza zajęć 

  1. Where is Mummy? – zabawa z kartami obrazkowymi [3 min.] – Rozłóż wszystkie flashcards na podłodze, obrazkami do dołu. Wytłumacz zasady zabawy: 

Szukamy mamy-małpki. Za każdym razem, gdy dzieci odkryją inną kartę, pytaj „Is it Mummy Monkey?” i zachęcaj do udzielenia pełnej odpowiedzi – nie tylko „No”, ale również podania nazwy wylosowanego zwierzęcia. Powtórz do odnalezienia karty z mamą, a następnie przemieszaj wszystkie karty i zagajcie raz jeszcze.

TIP: Żeby ta zabawa była bardziej angażująca i atrakcyjna, ustalcie co ma się zadziać za każdym razem, gdy traficie na poszukiwaną kartę, czyli mamę-małpkę. Dzieci mogą np. mieć za zadanie dotknąć czegoś w wybranym kolorze, podbiec do zawieszonej gdzieś w sali małej małpki i „się przytulić” itp.

Zabawę zakończ po 2-3 rundach, chyba że uczniowie cały czas będą odkrywali kartę z mamą (mało prawdopodobne 😉).

  1. Who am I? [3 min.] – Przygotuj dla siebie opaskę na głowę, na której będziesz mogła_mógł zmieniać obrazki [może być to gotowa opaska z gry, lub opaska DIY]. Wylosuj jedną z małych kart obrazkowych, ale nie patrz co się na niej znajduje. Umieść ją w swojej opasce. Zadawaj dzieciom pytania nakierowujące na to, co wylosowałaś_eś. Twórz pytania, dzięki którym Twoi uczniowie przypomną sobie o kluczowych cechach danych zwierząt, a Tobie będzie łatwiej odgadnąć kim jesteś np. „Am I big?”, „Do I have wings?”, „Am I brown?” “Am I the elephant/ parrot/ bat? itd. Powtórz zabawę co najmniej 3 razy.

TIP: Jeżeli Twoi uczniowie sobie z tym poradzą, ochotnicy także mogą podjąć się udziału w zabawie nie tylko jako udzielający odpowiedzi, ale także zgadujący 😊. Ważne jednak, byś kilka pierwszych razy zgadywał_a Ty – nakierujesz w ten sposób uczniów na to, jakie pytania mogą się pojawiać.

  1. „Monkey Puzzle” [4 min.] – Przypomnienie opowiadania. Zaprezentuj historię małej małpki, tym razem najbardziej koncentrując się nie na samym jej przebiegu, a na poszczególnych cechach danych zwierząt. Czytając, zachęcaj dzieci do kończenia zdań. Niech to one nazywają zwierzęta. Mów np. „It’s not my mum – said the monkey. It’s…” – dzieci dopowiadają np. “an elephant”. Kontynuuj: „And an elephant is…” – dzieci mają za zadanie powiedzieć „big”. Możesz oczywiście nakierowywać ich za pomocą gestów, a także dopowiadać coś od siebie: „Yes! Bigger than… [a monkey]!” itd.

TIP: Na co zwracać uwagę dzieci w tekście opowiadania?

Snake – “It coils round trees, but it has no legs! Mummy Monkey has more legs than the snake.”

Spider – “It has too many legs. Mummy Monkey has only two and…”

Parrot “It lives in the treetops, but it has wings. Monkeys don’t have wings.”

Frog – “It can leap, but it’s slimy”. Mummy Monkey is not slimy! She’s furry and nice to cuddle.”

Bat –  “It’s brown and furry, but it has wings. Mummy Monkey has no wings, and she’s bigger than the bat!

  1. QUIZ [5 min.] – Po zakończonej lekturze zaproś uczniów do zabawy. Tym razem to oni będą zgadywać! Wyciągnij przygotowane karty z pytaniami. Dla ułatwienia rozłóż karty obrazkowe ze zwierzętami występującymi w opowiadaniu tak, by uczniowie dobrze je widzieli. Następnie odczytuj kolejne pytania i poproś dzieci o wskazywanie właściwych odpowiedzi. 
  1. Rymowanka na rozruch [1 min.]

Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!

  1. Wspólny plakat/ Wybrany craft [max 7 min.] – Na zakończenie wybierz aktywność, która pomoże Ci wyciszyć Twoich uczniów po intensywnej pracy na zajęciach. 

TIP: Bezpłatne czarno-białe materiały do książki „Monkey Puzzle” znajdziesz na www.kizclub.com.

Końcowa część zajęć 

  1. Wspólne sprzątanie [2 min.] – poproś wybranych uczniów o podawanie poszczególnych kart z podłogi. Cała grupa żegna się z każdym ze zwierząt, oczywiście po angielsku: Bye, bye Monkey! Bye, bye Elephant! itd.
  1. Pożegnanie [2 min.] – Zachęć uczniów do pożegnania się za pomocą wykorzystywanej wcześniej rymowanki. W tym celu rozdaj dzieciom po raz kolejny po kukiełce-motylku, które oddadzą Ci na sam koniec.

Butterfly, butterfly in the sky,
Butterfly, butterfly, fly so high!
Butterfly, butterfly, fly so free,
Butterfly, butterfly, land on me!
Butterfly, butterfly, land on my nose,
Butterfly, butterfly, land on my toes!
Butterfly, butterfly, land on my ear,
Butterfly, butterfly… now I can’t hear!
Butterfly, butterfly, land on eye,
Butterfly, butterfly, it’s time to fly!
Bye, bye butterfly!

Dodatkowe zabawy i materiały:

  • Najprostsza zabawa w poszukiwanie mamy (lub innego bohatera opowiadania)

– Np. z wykorzystaniem papierowych talerzyków: ukryj pod ponumerowanymi lub oznaczonymi kolorami talerzykami karty obrazkowe. Poproś uczniów, by próbowali odgadnąć, gdzie znajduje się mama, podając numer/ kolor talerzyka. Za każdym razem, gdy pod talerzykiem pokaże się inne zwierzę, pytaj np. Is it mummy monkey? No? Who is it then? Następnie powtarzajcie/ drylujcie/ utrwalajcie wszystkie słowa, pojedynczo lub w pełnych zdaniach! Zabawa kończy się, gdy mam zostanie odnaleziona, ale jeżeli to nastąpi wyjątkowo szybko, zorganizuj kolejną rundę!

  • Sekwencja wydarzeń

– Wykorzystajcie do tego zwykłe karty obrazkowe! Zapytaj uczniów, czy pamiętają do kogo motyl prowadził małpkę i w jakiej kolejności pojawiały się zwierzęta. Odtwórzcie treść opowiadania.

  •  Odgrywanie historii

– Przygotuj opaski na głowę lub kukiełki, np. na patyczkach laryngologicznych i zachęć dzieci do odegrania tej historii. Najlepiej sprawdzi się w małych grupach, gdzie dzieci łatwo będzie podzielić na role. Fajnym pomysłem jest przyjęcie przez ciebie-nauczycielkę roli narratorki i czytanie opowiadania w tle. Wówczas zadaniem dzieci będzie reagowanie w odpowiednich momentach, w zależności od tego jakie role otrzymały. Dzieci mogą tę historię przedstawiać NIEWERBALNIE, lub możesz poświęcić więcej czasu na rozpisanie dla nich uproszczonego scenariusza 😊.

  • Więcej szczegółów

– Jeżeli widzisz, że Twoi uczniowie dobrze już sobie radzą z dopasowywaniem wybranych cech (tych wspominanych podczas pierwszych, co najmniej dwóch, lekcji) do danych zwierząt, możesz rozbudować tekst opowiadania i czytać, dodając więcej szczegółów! Tym razem skup się na tym, że słoń ma trąbę, a wąż potrafi pełzać i syczeć itd.

  •  Zabawa ruchowa Butterfly, butterfly, can we say Hi?

– Gdy Twoi uczniowie dobrze już rozumieją nie tylko nazwy zwierząt, ale także towarzyszące im opisy, możesz zaproponować następującą zabawę. Naucz dzieci prostej rymowanki:

 Butterfly, butterfly, can we say Hi?

 A następnie każdemu dziecku rozdaj po jednej karcie obrazkowej, lub medalionie do zawieszenia na szyje (możesz tu wykorzystać materiały z pliku “Monkey Puzzle_3”). Dla siebie możesz przygotować opaskę z motylkiem. Ustaw dzieci po jednej stronie sali, sama stań po drugiej. Dzieci zadają Ci pytanie za pomocą powyższej rymowanki, Ty z kolei odpowiadasz, formułując następujące zdania: Only if you have wings. Only if you can hiss. Only if you are furry. itp. Zadaniem dzieci jest odgadnąć, o które zwierzę chodzi. Osoby trzymające odpowiednie karty obrazkowe przechodzą na Twoją stronę i np. przybijają Ci piątkę.

error: Content is protected !!