(NEW) Scenariusz pierwszej lekcji z nowymi dziećmi

SŁOWA PODOBNIE BRZMIĄCE PO ANGIELSKU i PO POLSKU

Kiedy ten pomysł sprawdzi się najlepiej?

  • Na lekcjach z dziećmi, które nie miały (lub nie wiesz, czy miały) wcześniej styczność z językiem angielskim.
  • Na zajęciach pokazowych, na których chcesz zrobić dobre wrażenie nie tylko na dzieciach!

Na czym polega pomysł?

Wybierasz kilka prostych słów, takich jak np. banana, balloon, telephone, microphone, czy robot oraz organizujesz realia (gadżety), które będą towarzyszyć Ci podczas lekcji. Dzięki prawdziwym przedmiotom łatwo przyciągniesz uwagę uczniów, a podobne brzmienie słów sprawi, że dzieci zyskają poczucie, że angielski wcale nie jest trudny.

Ty: [Pokazujesz np. balon] What’s this?

Dzieci: Balon.

Ty: Yes, BALLOON!*

Pomysł możesz wykorzystać w dowolnej grupie wiekowej, także mieszanej. Z łatwością dopasujesz poziom trudności do możliwości dzieci. Możesz wybrać mniej, lub więcej słów. U maluszków możesz postawić na te najprostsze (banana, balloon, robot), a u starszych dodać także te nieco trudniejsze do wymówienia (microphone, telephone).

Temat: Hello, everyone!

Czas trwania zajęć: 30 minut

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Podczas tej lekcji, uczniowie:

  • poznają nauczyciela oraz (opcjonalnie) bohatera zajęć,
  • zauważają podobieństwa w brzmieniu wybranych słów w języku polskim i angielskim,
  • uczą się witać po angielsku,
  • poznają znaczenie wybranych przeciwieństw -„big” oraz „small”, a w zabawie biernie przyswajają także “fast” – “slow” oraz “high” – “low”,
  • poznają wybrane piosenki.

CELE OPERACYJNE (czyli co osiągniesz dzięki tej lekcji):

  • uczniowie czują się zachęceni do udziału w Twoich zajęciach,
  • dzieci znają znaczenie słowa “Hello!” i potrafią przywitać się po angielsku,
  • znają znaczenie słów: microphone, robot, balloon, big, small, blue, red.

Do przygotowania:

  • torba z przygotowanymi w środku gadżetami: balony w dwóch kolorach (niebieski, czerwony), nienadmuchane, robot (zabawka lub wycięty np. z kartonu), mikrofon (zabawka)
  • głośnik,
  • (opcjonalnie: wybrana piosenka na przywitanie), piosenka na pożegnanie
  • piosenka „Children’s song: The Balloon Song” (YoouTube)
  • (opcjonalnie) pacynka.

Przebieg zajęć:

CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Rozpoczęcie zajęć [3 min.]

Poproś dzieci, by usiadły na podłodze, wspólnie tworząc koło. By skupić ich uwagę, warto wykorzystać poniższą rymowankę (powtarzana na każdych zajęciach A) przyczyni się do utrwalenia słownictwa, B) stanie się swego rodzaju znakiem ze strony nauczyciela, że zajęcia się już rozpoczynają, C) może stanowić element oznaczający przejście z języka polskiego na angielski). Rymowanka powinna być wspierana gestami lub wystukiwaniem rytmu np. o kolana. W razie potrzeby nauczyciel kilka razy ją powtarza.

1, 2, 3, 4, make a circle on the floor,

5, 6, 7, 8, cross your legs, sit up straight!

TIP: W młodszych grupach (3-latki), biorąc pod uwagę to, że dzieci dopiero uczą się funkcjonować w grupie, można pominąć ten punkt, by nie przedłużać niepotrzebnie rozpoczęcia zajęć. Jeżeli nie masz wsparcia ze strony wychowawcy, a dzieci nie ma wiele, pozwól im siedzieć swobodnie, jednocześnie starając się zadbać o to, by każdy widział, co będziesz pokazywać. Jeżeli dzieci w grupie jest sporo, możesz przygotować pomoc, która ułatwi Ci usadzenie tak małych dzieci w kole, np. kolorowe koła wycięte z filcu, maty Kiddo itp., które rozłożysz na podłodze, układając z nich koło. Przed rozpoczęciem zajęć, pokaż dzieciom, że to specjalnie przygotowane dla nich miejsca, na których mogą usiąść.

UWAGA! Musisz liczyć się z tym, że usadzanie dzieci w kole może zająć sporo czasu. Dlatego najlepiej, po krótkiej obserwacji, zadać sobie pytanie czy faktycznie już podczas tej pierwszej lekcji takie usadzenie w kole jest niezbędne. Ważniejszym może okazać się zaprezentowanie się dzieciom, wzbudzenie ich zaufania, kształtowanie ich pozytywnego nastawienia do zajęć językowych. Kiedy zdobędziesz już serca swoich uczniów, możecie zacząć uczyć się nowych piosenek i/ lub rymowanek porządkowych :).

2. Przywitanie [do 10 min.]

Przyiwtaj się z grupą radosnym „Hello! Hello, everyone!”, a następnie przedstaw: „My name is X. X. (powtórz swoje imię) Hello!” i zachęć dzieci do przywitania się z Tobą w formie werbalnej lub za pomocą gestu – machania rękami/ ręką. „Look what I’ve got!” (wskaż na przygotowaną wcześniej torbę, z umieszczonymi w niej przedmiotami, w zależności od wybranego wariantu – pacynką lub mikrofonem oraz pozostałymi przedmiotami wymienionymi na liście środków dydaktycznych).

  • WARIANT 1. (Jeżeli pracujesz z pacynką):

„Someone is here with me today. Look! (wyciągnij pacynkę z torby) This is… Y. Hello, Y!” Ponownie zachęć dzieci do przywitania się – tym razem z Y. „Listen, I know a great song. It’s called… [Podaj tytuł, może to być piosenka z kursu].

Let’s sing! But first… prepare your voices. Can you do it?” – po tych słowach pokaż, jak przygotować głos do śpiewania. Otwórz buzię i, jak u lekarza powiedz „aaaaaa”, jednocześnie lekko uderzając dłońmi o szyję. Zachęć uczniów do zrobienia tego samego. Przygotowywanie powinno trwać chwilę. Dopiero po tym wstępie, włącz/ zacznij śpiewać wybraną piosenkę na przywitanie.

TIP: Dobrze przygotować, jak najprostszy utwór. Jeżeli pracujesz z wybranym kursem, zapoznaj dzieci z piosenką z tego kursu – zapewne twórcy zadbali o to, by dzięki niej przywitać się z pacynką. Jeżeli nie pracujesz z żadnym kursem, ale przedstawiasz dzieciom bohatera zajęć, możesz skorzystać z mojej poniższej propozycji. Zaśpiewaj ją na melodię „Panie Janie”:

Hello Y, hello Y,

How are you?

How are you?

We are very happy,

We are very happy

To see you,

To see you!

Hello, Y!

Na koniec zrób rundkę z pacynką dookoła koła, prosząc dzieci, by się z nią /nim przywitały i jednocześnie podawały swoje imiona.

  • WARIANT 2. (Jeżeli nie pracujesz z pacynką lub Twoi uczniowie już pacynkę znają)

„Something is in the bag… 1, 2, 3, what can it be? Let’s see!”

W tym momencie wyciągnij z torby schowany tam wcześniej mikrofon. „What’s this?” – zapytaj i zachęć uczniów do udzielenia odpowiedzi, nawet w języku polskim. „Yes! Microphone! MIC-RO-PHONE.” Następnie pokaż dzieciom, w jaki sposób korzystać z mikrofonu: powiedz „Hello!” przystawiając go sobie do ust, a następnie skieruj w stronę uczniów – tak, by tym razem to oni powtórzyli to samo do mikrofonu.

Zamiast piosenki na przywitanie, wykorzystaj proponowaną przeze mnie rymowaną sekwencję:

N. (do mikrofonu): Hello, hello! Here we go!

N. (do mikrofonu): Can you say it fast? (Wypowiedz słowo Hello! szybko, po czym skieruj mikrofon w stronę dzieci, zachęcając je tym samym do powtórzenia za Tobą.)

U (chóralnie, do mikrofonu): Hello! (szybko)

N. (do mikrofonu): Can you say it slow? (powtórz to samo,

tym razem wypowiadając słowo Hello! wolno).

U (chóralnie, do mikrofonu): Hello! (wolno)

N. (do mikrofonu): Can you say it high? Can you say it low? (wysoko/ nisko)

U (chóralnie, do mikrofonu): Hello! (wysoko)/ Hello! (nisko)

N. (do mikrofonu): Hello, hello! There you go!

TIP: Dla uatrakcyjnienia tej zabawy, szczególnie w starszych grupach możesz wypowiadać kolejne wersy, rapując. W razie potrzeby powtórzcie całą rymowankę, lub poszczególne wersy kilka razy – tak, by jak najbardziej zaangażować uczniów.

Na sam koniec zrób rundkę z mikrofonem dookoła koła, prosząc dzieci, by się witały i przedstawiały do mikrofonu.

TIP: Jeżeli grupa jest naprawdę duża, wypróbuj aktywność alternatywną do witania się z każdym z osobna. Możesz wcześniej zdobyć imiona wszystkich dzieci, prosząc o ich podanie wychowawczynię. Zapisz je na etykietach samoprzylepnych, a podczas zajęć (po przywitaniu się całej grupy z pacynką/ z wykorzystaniem mikrofonu) jedynie odczytuj imiona i wręczaj/ przyklejaj etykiety odpowiednim dzieciom. Przy okazji witaj każdego ucznia słowem „Hello!”. Na koniec przywitaj wszystkich: „Hello, everyone!”. Oczywiście ten sam pomysł możesz wykorzystać też w mniejszej grupie, jednak jeżeli tylko masz możliwość, staraj się od samego początku aktywizować uczniów.

CZĘŚĆ ZASADNICZA LEKCJI

1. Hello, robot! [5 min.]

Ponownie pokaż przygotowaną przez siebie torbę, dając dzieciom znać, że coś jeszcze znajduje się w środku. Zapytaj, czy mają pomysł co to może być: „What can it be?”. Następnie naśladuj sposób poruszania się robota, by nakierować uczniów na właściwą odpowiedź. Gdy dzieciom uda się odgadnąć, wyciągnij robota i powiedz „Yes! Robot! RO-BOT. Can you say Hello! like a robot?” Po tych słowach poruszaj rękami w geście przywitania, jednocześnie wypowiadając słowa „Hello, everyone!” w sposób charakterystyczny dla robota = kanciaste ruchy, słowa dzielone na sylaby.

Zachęć dzieci, by wstały i zaproś je do prostej zabawy ruchowej w naśladowanie robotów: poruszamy nogami, rękami, głową itd. Następnie podchodź do wybranych dzieci i witaj się z nimi, jak robot („Hel-lo, Ma-ciek” itp.).

TIP: W grupach starszych dzieci (4-5+) warto zachęcić uczniów do samodzielnego witania się „po robociemu” ze sobą nawzajem.

2. Hello, balloons! [5 min.]

Ponownie sięgnij po swoją torbę i jeszcze zanim wyciągniesz z niej kolejne gadżety (balony, nienadmuchane), postaraj się nieco zaintrygować uczniów. Zajrzyj do środka, po czym powiedz np. „WOW! There’s more in my bag. 1, 2, 3, what can it be?”. Po tych słowach włóż rękę do środka, ale nie wyjmuj od razu balonów. Rób to bardzo powoli, żeby zbudować lekkie napięcie. Ostatecznie zaprezentuj dzieciom balony i zapytaj co to takiego. „Yes! Balloons! BAL-LOONS. What COLOUR is this one? (W tym momencie unieś pierwszy z balonów do góry.) Yes! Red. Look at the red balloon. (Nadmuchaj balon.) Look! The RED balloon is big! BIG.” To samo powtórz z drugim balonem, niebieskim, z tym że ten balon ma być mniejszy. („The BLUE balloon is small. SMALL. Hello BIG RED balloon! Hello BLUE SMALL balloon!” – zachęć dzieci do przywitania się z jednym i drugim. Włącz piosenkę „Children’s song: The Balloon Song” i zaprezentuj jej słowa z wykorzystaniem tak przygotowanych rekwizytów.

TIP: Możesz wykorzystać jedynie pierwszą zwrotkę piosenki, zwłaszcza jeżeli zaplanujesz jej wykorzystanie w młodszych grupach. Cała trwa dość długo. Możesz przyciąć dowolny utwór audio np. na stronie www.123apps.com.

3. Hello, everyone! [5 min.]

Wyciągnij mikrofon. Na pożegnanie zaproponuj uczniom podobną zabawę, jak w części powitalnej (wariant 2), tym razem utrwalając słowa, które pojawiły się podczas lekcji (robot, balloon, microphone). Wykorzystaj do tego przygotowane gadżety oraz poniższą sekwencję:

Hello, hello!

Here we go!

(Pokaż robota.)

What’s this? Yes, ROBOT!

Can you say it fast? (Robot)

Can you say it slow? (Robot)

Can you say it high? (Robot)

Can you say it low? (Robot)

(Pokaż balon.)

What’s this? Yes, BALLOON!

Ok, here we go!

Can you say it fast? (Balloon)

Can you say it slow? (Balloon)

Can you say it high? (Balloon)

Can you say it low? (Balloon)

(Wskaż mikrofon)

What’s this? Yes, MICROPHONE!

Ok, here we go!

Can you say it fast? (Microphone)

Can you say it slow? (Microphone)

Can you say it high? (Microphone)

Can you say it low? (Microphone)

TIP: Jeżeli pracujesz z pacynką, powtórzcie także jej imię:

Hello, hello!

Here we go!

Who’s this? (Y!)

Can you say it fast? (Y)

Can you say it slow? (Y)

Can you say it high? (Y)

Can you say it low? (Y)

(Po powtórzeniu wszystkich słów z zajęć kończymy: „Hello… and goodbye, everyone! It’s time to go.”

KOŃCOWA CZĘŚĆ ZAJĘĆ

1. Wybrana piosenka na pożegnanie [2 min.]

Wskaż radio/ głośnik i powiedz: „Let’s sing our goodbye song!”, po czym włącz wybrany utwór na pożegnanie.

CO DALEJ?

Podczas takiej pierwszej lekcji zapoznasz uczniów ze słowami podobnie brzmiącymi w języku polskim i angielskim, jednocześnie pokazując im, że nowy język wcale nie musi być trudny do opanowania, a przy okazji poznawania nowych słów można się świetnie bawić.

Na kolejnych lekcjach możesz nawiązywać do poznanych słów, np. zaprezentować kolory za pomocą balonów (wówczas przynieść ich więcej, w różnych kolorach) i utrwalić słowa „big”, „small” oraz wprowadzoną piosenkę, a także wykorzystać wizerunek robota do wprowadzenia nazw emocji.