Owoce i warzywa Copy

Wprowadzenie i utrwalanie słownictwa:

W co się bawić na zajęciach o owocach i warzywach?

Fruit salad or veggie soup?

Potrzebne: małe karty obrazkowe z owocami i warzywami – po jednej dla każdego dziecka

Rozdaj dzieciom z grupy karty obrazkowe lub nakrętki, na których wcześniej umieścisz obrazki z owocami i warzywamii. Poproś każdego po kolei, jeżeli tylko masz taką możliwość, by powiedział co “wylosował” (możesz też pozwolić im faktycznie wylosować, np. nakrętki z woreczka). Jeżeli taką aktywność będzie ciężko przeprowadzić, bo grupa jest bardzo liczna, wymawiaj po kolei słowa i proś, by dzieci podnosiły swoje karty lub ręcę, w których trzymają nakrętki, do góry. Następnie wymawiaj wybrane słowa parami, np. “Lemon and strawberry”, “Broccoli and pepper” – dzieci trzymające odpowiednie obrazki mają za zadanie zamienić się miejscami.

Dodatkowo ustal dwa hasła specjalne: “fruit salad” oraz “veggie soup”. Gdy wypowiesz to pierwsze, wszystkie dzieci trzymające obrazki przedstawiające owoce mają za zadanie zamienić się miejscami. Gdy wypowiesz to drugie – analogicznie, miejscami zamieniają się dzieci tzymające obrazki z warzywami.

Możesz przygotować też miskę i garnek (podpisz je “fruit salad” oraz “veggie soup”), do których na sam koniec dzieci powrzucają swoje karty, przy okazji sortując się na kategorie: WARZYWA/ OWOCE.

Fruit salad or veggie soup? vol 2.

Potrzebne: duże karty obrazkowe z owocami i warzywami, folą bąbelkowa, taśma malarska

Na podłodze rozłóż karty obrazkowe obrazkami do góry, a następnie przykryj je kawałkami folii bąbelkowej np. w formie kwadratów (na rogach polecam przykleić taśmę malarską, by lepiej trzymało się wszystko podłogi; możesz też zrezygnować z folii, ale postarać się zabezpieczyć karty taśmą). Włącz muzykę i pozwól dzieciom poruszać się swobodnie po sali. Na przerwę w muzyce, każdy ma za zadanie stanąć na którejś z kart (jeżeli dzieci w grupie jest bardzo dużo, może być jedna karta na parę).

Wymawiaj wybrane słowa, lub zadawaj pytanie: Who has…? a zadaniem dzieci które stanęły na odpowiednich kartach, będzie zgłaszanie się i powtarzanie wybranego słowa/ Udzielanie odpowiedzi. Zamiast pojedynczych słów, możesz użyć też hasła: “fruit salad!” lub “veggie soup!” – wówczas, tak jak w poprzedniej wersji zabawy, zamieniają się miejscami wszystkie osoby, które wybrały karty ilustrujące owoce lub wszystkie, które wybrały warzywa. Dobra zabawa gwarantowana!

UWAGA! nie proponuj tego typu zabaw dzieciom, które mają danego dnia, aż nadmiar energii ;).

Wielka powtórka

Przygotuj dwie miski lub torby, do których dobierzesz dwa duże napisy: “FRUIT” oraz “VEGETABLES”. Małe karty obrazkowe lub nakrętki wrzuć do nieprzezroczystego worka lub pudełka, z którego uczniowie będą je losować. Ich zadaniem będzie nazywać to, co widnieje na danym obrazku, a następnie wrzucać do odpowiedniej miski/ torby z komentarzem: It’s a fruit. / It’s a vegetable.

Żeby uatrakcyjnić nieco tę zabawę, pośród kart/ na jednej z nakrętek możesz umieścić obrazek niepasujący do pozostałych (np. ciasteczko) – jego wylosowanie będzie oznaczało zadanie specjalne dla losującego ucznia lub całej grupy. Zadania mogą być dowolne, np. “Pat your tummy.” “Put the card on your head.” “Find something brown in the classroom.”

TIP: Jeżeli grupa jest liczna, przygotuj kilka kart/ nakrętek specjalnych, z różnymi obrazkami, na jednej może widnieć ciasteczko, na innej – wybrane zwierzę, a na jeszcze innej – wybrana zabawka. Zadania specjalne możesz wówczas połączyć z wybranymi słowami.

MOŻESZ TEŻ WYKORZYSTAĆ PONIŻSZE MATERIAŁY 🙂

Piosenka idealna na wiosenno-letnie zajęcia:

“Watemelon Fruit” od The Kiboomers

Materiały do piosenki: