Pogoda

Short Weather Story:

Korzystam ze STALOWEJ tacki do PIZZY, którą zamówiłam sobie na Allegro.

Z taką pomocą opowiesz m.in. Short Weather Story:

1) Przyczep to tacki słoneczko, zapytaj „How’s the weather?” (…) „Yes, it’s sunny!”

2) Dołóż małą niebieską chmurkę: „Here comes a little cloud”. Zasłoń nią kawałek słońca: „It’s partly sunny now” – zachęć dzieci do powtórzenia.

3) Zasłoń całe słońce za pomocą szarych chmur: „Oh, no! Look! More and more clouds. How’s the weather now?” (…) „Yes, it’s cloudy. No sun 🤷🏻‍♀️.”

4) Doczep krople deszczu [najlepiej, by „padał” z małej niebieskiej chmurki, która najdłużej zostanie na tacce]: „How’s the weather?” (…) „It’s raining, that’s right.”

5) Przyczep pioruny: „O-oh! Can you see? Lightnings. What does that mean?” (…) „Uh-huh, it’s stormy!”

6) Zacznij „demontowanie” tak przygotowanej scenerii – najpierw zdejmij z tacki pioruny: „It’s not stormy anymore.” Następnie „przegoń” chmury [tu możesz dodać jeszcze wiatr]: „Bye-bye clouds! Look, it’s… [wskaż na słońce i chmurkę i zachęć dzieci, by powiedziały „partly sunny”]. But it’s still raining! Do you know what does that mean?”

7) Dołóż tęczę: „Here comes the rainbow!”

TIP: to idealny moment na przypomnienie piosenki o tęczy, lub o pogodzie 😉.

Karty obrazkowe (+ wordcards):

Karta obserwacji pogody:

Przez tydzień (przedszkolny – od poniedziałku do piątku, lub pełen) codziennie rano uzupełniajcie razem z dziećmi wybraną tabelkę. Zacznijcie od wybrania dnia tygodnia, powtórzcie jego nazwę. Następnie zachęć dzieci do wyjrzenia przez okno i zadecydowania, które pola w tabelce zaznaczyć – jeżeli np. w poniedziałek jest częściowo słonecznie, należy zaznaczyć słońce i chmury.

* W polu z temperaturą możecie wpisać konkretną wartość, jeżeli w przedszkolu macie termometr. Jednak wariant dla tych, którzy go nie mają oraz lepszy dla młodszych dzieci, to po prostu zaznaczenie czy jest zimno czy ciepło danego dnia. 3-latki mogą zaznaczyć to również wybranym kolorem – pokolorować kratkę na niebiesko lub czerwono.

W CO SIĘ BAWIĆ NA ZAJĘCIACH O POGODZIE?

Sun & Rain

Bardzo prosta zabawa, idealna dla najmłodszych.

  • Do przygotowania: jedynie dwie karty obrazkowe – ze słońcem oraz z deszczem

Przebieg zabawy: Weź do ręki dwie flashcards: sun i rain. Pokaż dzieciom, że sun = stand up, rain = sit down. Powtórz kilka razy, po czym sam_a przestań wykonywać te ruchy. Podnoś jedynie do góry jedną lub drugą kartę, wymawiając na głos słowo, które się na niej znajduje. By uczynić tę zabawę atrakcyjną dla małych uczniów zmieniaj tempo, staraj się „podpuścić” dzieci, podnosząc najpierw kilka razy na przemian karty sun i rain, a potem nagle dwa razy pod rząd tylko jedną z nich – dzieci bardzo to bawi, a przy okazji wspomaga ćwiczenie koncentracji!

  • Umbrella

Do przygotowania: parasolka

Przebieg zabawy:

Na samym początku, przy wprowadzaniu słownictwa, ustal z uczniami gesty, które będą przyporządkowane do każdego rodzaju pogody, np. sunny – „wkręcamy żarówki” (jak na filmiku Matta z Dream English), windy – wyciągamy ręce do góry i machamy nimi na boki itp. Podczas zajęć, stań na środku sali z parasolką w ręku i wypowiadaj zdania określające różne stany pogodowe: It’s sunny. It’s cloudy. itp. Ustal z dziećmi, że hasłem “funkcyjnym” będzie It’s raining! Za każdym razem, gdy wypowiesz te słowa, rozłóż parasolkę. W trakcie zabawy dzieci swobodnie chodzą po sali, słuchając tego, co mówisz. Dla każdego, poza deszczem, rodzaju pogody wykonują ustalone wcześniej gesty/ ruchy. Kiedy usłyszą hasło It’s raining, ich zadaniem jest schowanie się pod rozłożoną przez Ciebie parasolką.

TIP: Latem do podobnej zabawy niezbędny jest spryskiwacz! Przeczytaj o modyfikacji tej zabawy w jednym z moich wpisów na blogu: 5 pomysłów na zabawy w upalne dni.

  • Weather Dance

Do przygotowania: obrazki przedstawiające różne rodzaje pogody – tyle, ilu uczniów mamy w danej grupie (ale słowa na kartach powinny się powtarzać) oraz jakaś szybsza muzyka do tańczenia [u mnie w tej zabawie idealnie sprawdza się Shake Your Tail Feathers].

Przebieg zabawy: Każde dziecko losuje obrazek, po czym go nazywa. [W dużej grupie, możesz po prostu wywoływać poszczególne nazwy stanów pogodowych – dzieci które otrzymały odpowiednie obrazku, unoszę je do góry.] Gdy upewnisz się, że wszystkie dzieci wiedzą co mają, włącz muzykę, poproś dzieci by uważnie słuchały, po czym zacznij formułować proste zdania typu: It’s cloudy. It’s sunny. Wstają i przez chwilę tańczą tylko te dzieci, które trzymają w rękach obrazki odpowiadające temu, co powiedziałaś_eś. Kiedy dzieci już dobrze orientują się w zasadach zabawy, zwiększ tempo!

  • How’s the weather?

Do przygotowania: medaliony z symbolami przedstawiającymi różne rodzaje pogody – po jednym dla każdego dziecka + dowolna muzyka do tańczenia.

Przebieg zabawy: Dzieci zawieszają sobie medaliony na szyi, po czym wstają z dywanu i swobodnie poruszają się po sali w rytm wybranej muzyki. Co jakiś czas włączaj pauzę. Zadaniem dzieci będzie zatrzymać się/ zastygnąć w miejscu. Podchodź do wybranych uczniów i zadawaj im pytanie „How’s the weather?”. Dzieci odpowiadają zgodnie z tym, co widnieje na ich medalionach.

Małe karty do zabaw i gier (memory, medaliony itp.):

Karty do drylowania słownictwa:

Pogoda – cienie:

WEATHER RHYMES – sezonowe rymowanki pogodowe:

Karty obrazkowe ze zdjęciami:

Karty pracy:

error: Content is protected !!