Pogoda

Prezentowany w tej zakładce scenariusz ma za zadanie ułatwić Ci poprowadzenie zajęć, podczas których wprowadzisz temat “pogoda”. Jeżeli Twoi uczniowie znają już to słownictwo, możesz wykorzystać wybrane aktywności w celu utrwalenia słownictwa.

Autorką scenariusza jest Kasia Dusza. Na jej stronie znajdziesz wiele świetnych i bezpłatnych inspiracji! Kasię możesz śledzić także na Instagramie: @kasiadusza.angielskidladzieci

TIP: Ten scenariusz będzie idealny do wprowadzenia w momencie, gdy Twoi uczniowie swobodnie już operują słownictwem związanym z emocjami i samopoczuciem :).

MEGA zestaw pogodowych materiałów znajdziesz również w zakładce:

How’s the weather?

Grupa: dzieci w wieku przedszkolnym

Czas trwania zajęć: 30 min.

CELE OPERACYJNE:

Uczniowie:

  • zadają pytania o imię i samopoczucie oraz odpowiednio na nie reagują i formułują odpowiedzi
  • podejmują próbę aktywnego wykorzystania słownictwa związanego z emocjami
  • rozpoznają i nazywają wybrane słownictwo związane z pogodą
  • rozumieją i reagują na pytanie o pogodę (How’s the weather?)

Przygotuj:

  • głośnik
  • torbę na gadżety
  • pacynkę
  • kawałek niebieskiego materiału wyciętego w nieregularnym kształcie, by mógł imitować kałużę (możesz wyciąć ją np. ze starej bluzki)
  • pogodowe flashcards*
  • parasol
  • pogodowe koło fortuny i planszę do gry***
  • zakrętki od butelek w dwóch kolorach lub kostki do napojów
  • pudełko po chusteczkach (włóż do niego zwinięte w kulki małe karteczki z obrazkami pogodowymi)
  • pobierz na telefon aplikację do odmierzania czasu: Alexander Timer

Opcjonalnie: flashcards z emocjami**

*Duży wybór materiałów do tematu w zakładce “Pogoda”! 🙂

**Pobierzesz je z zakładki Emocje.

***Te materiały są autorstwa Kasi, link do nich znajdziesz TUTAJ.

Przed zajęciami: Rozłóż na podłodze niebieski materiał i schowaj pod niego pogodowe flashcards.

Przebieg zajęć:

  1. Hello song [2 min.] 

Śpiewamy rutynową hello song danej grupy wraz z naszą zwyczajową gestykulacją.

  1. Przywitanie z pacynką [3 min.]

Rozejrzyj się dookoła i zapytaj dzieci: “Where’s (tu wstaw imię swojej pacynki)?” Zawołajcie ją razem po imieniu. Załóż ją na rękę i nieśmiało wysuwaj ją ze swojej torby z gadżetami, zachęcając dzieci i nawołując razem z nimi Waszego stworka: “Hello, (imię pacynki)!”, “Come on”, “Hurry up!”.

Przywitaj się z pacynką, przedstaw się jej: “Hello, I am (…)” i podaj ją dziecku obok Ciebie, zachęcając, by też się jej przedstawiło – “What’s your name?”. W razie potrzeby możesz pomóc, rozpoczynając za ucznia zdanie: “I am…”. Później instruuj dzieci słownie oraz gestem, by podawały pacynkę kolejnej osobie – “Next”, “Pass it to your friend”. W ten sposób wszystkie dzieci witają się z pacynką, mówiąc swoje imię i, jeśli już to potrafią, pytając osobę obok jak się nazywa. Oczywiście po angielsku. 🙂 

TIP Jeśli prowadzisz zajęcia z trzylatkami, które nie są jeszcze przyzwyczajone do pacynki, możesz podchodzić do nich mając ją założoną na dłoni, zachęcać je do przywitania się z nią i powiedzenia swojego imienia. 🙂

  1. How are you? [2 min.]

Zapytaj osobę po Twojej prawej lub lewej stronie: “How are you?” i zachęć, by zapytała o to kolegę lub koleżankę obok. W ten sposób wszystkie dzieci zadają sobie to pytanie po kolei w kole, aż wróci ono do Ciebie i odpowiesz na nie jako ostatnia. 🙂

PS. Jeżeli Twoja grupa jeszcze nie zna dobrze emocji, rozłóż kilka podstawowych flashcards, np. happy, sad, hungry i sleepy na podłodze rewersem do góry. Wspólnie odkrywajcie je nazywając te słówka za pomocą gestów. Dopiero potem pytaj dzieci o ich samopoczucie, w razie potrzeby podpowiadając słownie oraz z pomocą gestów: “How are you? Happy? Sad? Sleepy? Hungry?”.

TIP – DUŻE GRUPY:

Jeśli prowadzisz zajęcia w większych grupach, możesz lekko zmodyfikować tę aktywność. Pokaż dzieciom piłkę i kulnij ją do jednego z nich zadając pytanie: “How are you?”. Kiedy odpowie, zachęć je do kulnięcia piłki do wybranego kolegi lub koleżanki i zadania tego samego pytania. Po kilku takich powtórzeniach, zakończ ćwiczenie.

  1.  Wprowadzenie słówek pogodowych [7 min.]

Skieruj gestem uwagę dzieci na kałużę na podłodze. Zachęć je do rozmowy, pytając: “What is it?” – daj im szansę pozgadywać! “Yes, it was rainy here! It’s a puddle!” – naśladuj palcami padający deszcz i wskaż na kałużę. Udaj, że pod nią zaglądasz, możesz włożyć pod nią rękę i zrobić zaskoczoną minę. Kolejno wybieraj ochotników do wkładania ręki pod kałużę i wyciągania obrazków. Za każdym razem pytaj dzieci rozkładając ręce w pytającym geście: “How’s the weather?” Układajcie flashcards na dywanie i nazywajcie zjawiska pogodowe, łącząc je ze specyficznymi gestami. Na koniec powtórzcie 2-3 razy wszystkie słówka w takiej kolejności, w jakiej były wyciągane spod kałuży – możecie zrobić to raz cicho, raz głośno; raz szybko, raz wolno; raz piskliwym, raz grubym głosem.

Na koniec spójrz na okno i zapytaj dzieci:

“How’s the weather today?”

Niech spróbują odpowiedzieć na to pytanie. Może być tak, że  z niewiadomych przyczyn poza poprawną, padną też różne dziwne odpowiedzi, typu “tornado!”. Zgódź się z tym, kto miał w tym przypadku rację, żeby sprawa była jasna. 🙂

  1. Parasolka [4 min.]


Pokaż dzieciom parasolkę i zapytaj: “What is it?” – daj im chwilę na odpowiedź: “Yes, it’s an umbrella!” Wspólnie określcie, czy jest big, czy small oraz nazwijcie jej kolory. Zachęć dzieci do wstania. Policzcie razem: “One, two, three!” i otwórz parasolkę. Włącz muzyczkę do swobodnej wędrówki po sali (ja ostatnio często wykorzystuję “Gummy Bear”). Pozwól dzieciom chodzić i tańczyć, a kiedy muzyka się zatrzyma, pokaż im kartę obrazkową i zapytaj: “How’s the weather?”. Nazwijcie razem obrazek wspierając się gestem. Powtórz to 2-3 razy, a przy kolejnym stopie pokaż dzieciom kartę “rainy”, głośno lamentuj i wołaj je pod parasol. Powtórzcie tę zabawę wykorzystując przynajmniej raz wszystkie karty pogodowe, a rainy wykorzystajcie kilka razy, żeby dać dzieciom więcej funu. 🙂

  1. Make a circle [1 min.]

Wydaj polecenie: “Make a circle” i jeśli Twoja grupa nie jest jeszcze mistrzem świata w jego wykonywaniu, wykorzystaj wierszyk lub piosenkę. Moja brzmi tak:

(wszyscy łapiemy się za ręce) 

Make a circle big, big, big… – idziemy do tyłu

Small, small, small… – idziemy do środka

Big, big, big… STOP!

Sit down!

  1. Pogodowe koło fortuny [8 min.]

Postaw przed dziećmi swoją torbę z gadżetami, potrząśnij nią, zajrzyj do środka i pokaż mimiką, że jest tam coś naprawdę fajnego! Powiedzcie z dziećmi wierszyk, którego używacie w takich sytuacjach. Jeśli jeszcze go nie macie, polecam Wam ten:

One, two, three – stukamy trzy razy w podłogę

What can it be? – rozkładamy ręce w geście pytania

Wyjmij koło fortuny, planszę oraz zakrętki od butelek lub kostki do napojów. Grajcie w jeden z możliwych sposobów:

A) z maluszki (i grupami, które nie lubią rywalizacji)

Nazwijcie obrazki, które widzicie na kole fortuny i planszy. Zakręć kołem i zakryj obrazek, który wskazuje strzałka. Pokaż dzieciom na kilku przykładach, że będziecie to robić – doprowadź też do sytuacji, gdzie strzałka wskazuje obrazek, który został już zakryty na planszy – wtedy nie możecie przykryć go kolejny raz. Zachęć dzieci, mówiąc i używając gestów, np. “Oh no! Let’s see how many we can cover!”. Grajcie przez kilka minut, na koniec policzcie ile kostek / zakrętek udało Wam się umieścić na planszy.

B) ze starszymi grupami

Nazwijcie obrazki, które widzicie na kole fortuny i planszy. Zakręć kołem i zakryj obrazek, który wskazuje strzałka. Pokaż dzieciom na kilku przykładach, że będziecie to robić – doprowadź też do sytuacji, gdzie strzałka wskazuje obrazek, który został już zakryty na planszy – wtedy nie możecie przykryć go kolejny raz. Podziel dzieci na dwie drużyny, każdemu teamowi daj inny kolor zakrętek i pozwól im kręcić kołem na zmianę. Wygrywa ta drużyna, która umieści na planszy więcej zakrętek swojego koloru. Na koniec, żeby docenić zaangażowanie wszystkich, nie tylko wygranych dzieci, zbij piąteczki ze wszystkimi zawodnikami.

PS Jeśli koło Wam nie sprzyja, nie bój się skończyć zabawy kiedy jeszcze nie wszystkie obrazki będą przykryte. Inaczej może się okazać, że zostaniecie wszyscy na noc w przedszkolu. 🙂

  1. Alexander Timer i pudełko po chusteczkach [3 min.]

Pokaż dzieciom pudełko po chusteczkach, włącz timer i zachęć je do podawania sobie pudełka w kole. Dziecko, w którego rękach jest pudełko, gdy timer się zatrzyma, wkłada rękę do środka i wyjmuje jeden obrazek. Rozwija go i pokazuje grupie. Wspólnie nazywamy pogodę przy pomocy gestów.

  1. Pożegnanie

Pożegnaj się z dziećmi tak, jak to zwykle robicie.

Moja rymowanka na koniec zajęć brzmi tak:

Bye, bye, bye – butterfly! 

See you later – alligator!

Udanej zabawy!

Kasia