W tej zakładce znajdziesz wyjątkowe materiały idealne na lekcje mikołajkowe (albo po prostu jeden z grudniowych zajęć).
Przeczytaj, jak możesz je wykorzystać:
Wydrukuj wszystkie strony zawarte w poniższym pliku, po czym wytnij i zalaminuj części Mikołaja. Na zajęciach poproś dzieci o ułożenie jego sylwety na podłodze i nazwanie każdej część ciała/ garderoby.
Super dla starszych uczniów, np. zerówki 🙂
Wydrukuj karty z literami, tworzącymi napis “SANTA”. Możesz wykorzystać je do wprowadzenia słowa SANTA i pokazać dzieciom, jak ono wygląda.
Do zabawy z piosenką dodatkowo przydadzą się karty przedstawiające klaszczące dłonie – znajdziesz je na ostatniej stronie. Zakrywaj kartami z dłońmi kolejne litery, by zwizualizować to, co dzieje się w piosence.
Wydrukuj elementy stroju Św. Mikołaja: coat, hat, boots + sack na kartkach A4 o większej gramaturze (np. 160 g/m2). Następnie, na drugiej stronie każdej z kartek, wydrukuj 4-elementową podziałkę. Zalaminuj, po czym przetnij każdą z kart na 4 części, by utworzyć PUZZLE. Dzieci losują i układają z nich rzeczy należące do Św. Mikołaja.
Wydrukuj karty przedstawiające elementy stroju i postać Św. Mikołaja. Dodatkowo przygotuj talerzyki, na spodach których przykleisz słownictwo, które niedawno przerabialiście, kolorowe kółka, lub cyfry. Ukryj karty pod talerzykami, tak by dzieci nie widziały, pod którym znajduje się Mikołaj. Następnie zachęć je do wypowiedzenia słów rymowanki z następnej strony i próby odgadnięcia, pod którym talerzykiem znajduje się postać Mikołaja. Dzieci podają wybrane słowo, kolor, lub numer talerzyka. Jeżeli nie znajduje się pod nim Mikołaj, nazywają to co widzą, a zabawa trwa dalej do momentu odnalezienia Mikołaja.
Oczywiście można przeprowadzić więcej, niż jedną rundę zabawy.
Wydrukuj karty do gry. Rozdaj je dzieciom – każdemu po jednej – tak, by nie widziały co się na nich znajduje. Zachęć dzieci do wypowiadania słów rymowanki. Kończ ją, podając imię wybranego dziecka, np.: Hee, hee, hee, ho, ho, ho, Where is Santa, do you know, Marysia? W tym momencie Marysia sprawdza co znalazło się na karcie, którą otrzymała. Czy to Mikołaj? Jeżeli nie, zadaniem dziecka jest powiedzenie co otrzymało: I have…. Zabawa trwa do momentu odnalezienia karty z Mikołajem. Oczywiście można przeprowadzić kilka rund gry.
A na koniec aktywność idealna na podsumowanie, lub rozszerzenie tematu. Możesz albo przygotować dużego (wydrukowanego na kartce A4, lub A3) Mikołaja, a do tego karteczki z podpisami, lub karty obrazkowe i przygotowane do nich flashcards, na których będzie trzeba umieścić podpisy.
Jak się bawić? Rozłóż karteczki/ karty z wyrazami na podłodze, tak by nie było widać co się na nich znajduje. Dzieci losują karty i odczytują (z Twoją pomocą, lub bez) co się na nich znalazło. Następnie umieszczają w odpowiednim miejscu na plakacie z Mikołajem, lub karcie obrazkowej.
Na koniec Ty wskazujesz wybrany element stroju/ kartę, dzieci nazywają.