Scenariusz pierwszej lekcji po Świętach

Temat: Where is Santa?

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym

Założenia: Utrwalenie słownictwa, zabaw i rymowanek wprowadzanych w ramach świątecznych zajęć, przy jednoczesnym wprowadzeniu nowego tematu – „It’s winter!”*

*Temat możesz sformułować samodzielnie      .

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczniowie:

  • biorą aktywny udział w proponowanych zabawach
  • znają i powtarzają z nauczycielem/ką rymowankę wprowadzaną w ramach świątecznej zabawy „Christmas stocking”.
  • znają i nazywają wprowadzane wcześniej słownictwo związane ze Świętym Mikołajem: hat, sack, coat, boots
  • powtarzają za nauczycielem/ką nowe słowa związane z tematem „winter”: mittens, scarf, snowflake, cold… etc.**

Liczbę nowych wprowadzanych słów dobierz do swoich potrzeb i możliwości Twoich uczniów.

Formy pracy: praca z grupą

Potrzebne pomoce:

  • Karty obrazkowe przedstawiające świątecznych bohaterów: Reindeer, Snowman
  • Świąteczna skarpeta
  • Karty z zimowym słownictwem: a hat, a scarf, a snowman, a snowflake
  • Czapka Mikołaja z przyczepionym do niej dzwoneczkiem
  • Karty przedstawiające ubrania i worek św. Mikołaja
  • Karty do drylowania słownictwa, stanowiące załącznik do scenariusza – schowaj je do worka Św. Mikołaja
  • Opcjonalnie: piosenka: https://www.youtube.com/watch?v=ERqgBXBmJDw

Przebieg zajęć:

Część wstępna

1. Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS) [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją

2. Hello, Reindeer! [3 min.] – Nauczyciel/ka przygotowuje wcześniej karty obrazkowe przedstawiające bohaterów świątecznych: Reindeer, Snowman. Podczas zajęć prezentuje karty i pyta uczniów o to, kogo widza. Zachęca do przywitania się z reniferem i bałwanem, jak w piosence „Hello, Reindeer!”. Na koniec mówi „…and Hello Santa! Yyy, Santa? Where is Santa?”, tym samym nakierowując dzieci na motyw przewodni zajęć [poszukiwania Św. Mikołaja!].

Część zasadnicza zajęć

1. Christmas stocking [6 min.] – Nauczyciel/ka z torby wyciąga świąteczną skarpetę, w której wcześniej ukrył/a karty obrazkowe, i mówi „Aaa, the Christmas stocking! Maybe Santa is inside! Let’s find out”, po czym zaczyna wypowiadać słowa rymowanki:

Christmas stocking, Christmas stocking,

What’s inside?

Christmas stocking, Christmas stocking,

Let’s find out!

Z założenia dzieci powinny od razu dołączyć do nauczyciela/ki, jeżeli tak się nie dzieje, zachęć je do tego!

Nauczyciel/ka wyciąga ze skarpety pierwszą kartę obrazkową z czapką. „A hat! It’s not Santa’s hat… Whose hat can it be?” – zachęca dzieci do udzielenia odpowiedzi. Jeżeli padnie np. hasło „snowman”, mówi „Aaa, maybe a snowman’s hat”, po czym zachęca dzieci do kilkukrotnego powtórzenia słowa hat, łącząc je od razu z gestem naśladującym wkładanie czapki na głowę. Następnie zaprasza ochotników do wyciągania kolejnych kart, za każdym razem wcześniej, razem z dziećmi, wypowiadając słowa powyższej rymowanki. W ten sposób wprowadza i dryluje z uczniami wszystkie nowe słowa.

2. Santa’s hat [3 min.] – Nauczyciel/ka ponownie sięga do swojej torby i wyciąga z niej czapkę Mikołaja z dzwoneczkiem, mówiąc „Look! The hat! Santa’s hat!” i przypomina dzieciom zasady zabawy z czapką – należy podawać sobie ją z rąk do rąk bardzo delikatnie, tak by dzwoneczek nie wydawał głośnych dźwięków.

Zabawa powinna zadziałać na uczniów wyciszająco, wpływając na ich skupienie na wykonywanym zadaniu. Nie pozwól, by niektórzy uczniowie skupili się na bezwzględnym braku dźwięku dzwonka, za to podkreślaj, że powinna zapanować atmosfera ciszy – dzwoneczek może delikatnie dzwonić, ale zadaniem uczniów jest nie potrząsać (mocniej) czapką, ani w taki sposób, by dzwonił głośniej.

3. He has a red, red coat… [5 min.] – Nauczyciel/ka, który/a trzyma z powrotem czapkę, mówi „Ok. Here’s the hat, but… where is Santa? Do you remember how he looks like? He has a red, red… (pokazuje kartę z płaszczem Mikołąja) and a red, red… (karta z czapką), his… (buty) are black, and he carries a…. (worek).” – za każdym razem zachęcając uczniów do nazywania tego, co widzą na danej karcie obrazkowej.

Po powtórzeniu wszystkich słów, możecie zaśpiewać wraz z uczniami piosenkę: https://www.youtube.com/watch?v=ERqgBXBmJDw / Jeżeli Twoi uczniowie jej nie znają, a Ty nie chcesz wprowadzać takiej piosenki, zaproponuj im wybraną przez siebie zabawę ruchową.

4. Santa’s sack [8 min] – Nauczyciel/ka ponownie zagląda do swojej torby, po czym mówi „Look! The sack! Santa’s sack! What’s inside?”, jednocześnie robiąc zdziwioną minę. „What do you think?” pyta i pozwala dzieciom dotknąć zawartości worka/torby przez materiał. Dzieci próbują odgadnąć co znajduje się w środku. Następnie nauczyciel/ka wyjmuje ze środka kartę z małą śnieżynką na środku i mówi „A snowflake”. Zwraca uwagę dzieci na rozmiar kółka, w którym znajduje się śnieżynka. „A little snowflake”, po czym przykłada palec do ust i mówi „Let’s say that quietly… Snowflake”. Wyjmuje następną kartę, na której znajdują się śnieżynki w małym i dużym kółku i mówi „A small circle, say the word quietly – snowflake, a big circle – loudly – SNOWFLAKE!”.

Następnie nauczyciel/ka wyjmuje z worka pozostałe karty i zachęca uczniów do „odczytywania” kodów zgodnie z zasadą: słowo w dużym kole wymawiamy głośnią, w małym – po cichutku.

Jako ostatnią wyciąga kartę ze Świętym Mikołajem (w domu), mówiąc „Look! Here’s Santa! Santa is going home! See you next Christmas, Santa!” I zachęca uczniów do pożegnania się z Mikołajem.

Końcowa część zajęć:

  1. Wybrana piosenka na pożegnanie, np. „Bye-bye, Goodbye” [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją.

POBIERZ MATERIAŁY:

error: Content is protected !!