Scenariusz pierwszej lekcji z nową grupą

Na czym polega pomysł?

Głównym założeniem lekcji będzie zapoznanie dzieci z wybranymi przeciwieństwami, które następnie posłużą do zaangażowania uczniów w proste opowiadanie… o nich samych.

„That’s not my student” to książeczka inspirowana serią „That’s not my…” wydawnictwa Usborne, którą w prosty sposób przygotujesz samodzielnie – podpowiem Ci jak w dalszej części e-booka.

Kiedy ten pomysł sprawdzi się najlepiej?

  • Na lekcjach z nowymi grupami, grupami, które od niedawna uczą się angielskiego lub w grupie mieszanej, której skład zmienił się wraz z nadejściem nowego roku.

Temat: That’s not my student!

Czas trwania zajęć: ok. 30 min

Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym, 3-6-latki

Podczas tej lekcji, uczniowie:

  • poznają nauczyciela oraz pacynkę,
  • uczą się witać i udzielać odpowiedzi na pytanie o imię
  • poznają wybrane przeciwieństwa: big-small, fast-slow, loud-quiet, short-tall, a dodatkowo także young-old.

CELE OPERACYJNE (czyli co osiągniesz dzięki tej lekcji):

  • dzieci chętnie uczestniczą w zajęciach,
  • wiedzą, jak przywitać się po angielsku,
  • rozumieją pytanie What’s your name? i potrafią udzielić na nie odpowiedzi,
  • znają znaczenie słów i wyrażeń: big-small, fast-slow, loud-quiet, short-tall, open, shut (them), please, no, thank you oraz potrafią zilustrować je za pomocą gestów,
  • potrafią przypisać poszczególne słowa do wybranych zwierząt,
  • rozumieją znaczenie dodatkowych słów: young, old oraz treść książeczki pt. „That’s not my student”.

Do przygotowania:

  • torba na materiały,
  • pacynka,
  • głośnik,
  • wybrane piosenki na przywitanie i pożegnanie,
  • piosenka „Open Shut Them” Super Simple Songs,
  • karty obrazkowe przedstawiające wybrane przeciwieństwa,
  • książeczka DIY „That’s not my student”.

Przebieg zajęć:

CZĘŚĆ WSTĘPNA

1. Hello! [4 min.]

TIP: Bez względu na to, na jaką grupę trafisz – mniej lub bardziej zorganizowaną, rozpocznij zajęcia od przyciągnięcia uwagi dzieci.

Na początek możesz wykorzystać do tego dowolną pacynkę (lub pluszaka). Wejdź z nią do sali, usiądź razem z dziećmi na dywanie i powiedz: „Hello, I’m... (podaj swoje imię) and this is…”, po czym pokrótce przedstaw pacynkę (np. „This is Mimi. She’s wearing a red dress. Can you see? RED DRESS. She’s a girl! MIMI”). „Can you say Hello! (Mimi)?” Zachęć dzieci do przywitania się z pacynką.

Następnie powiedz: „Hey! Mimi loves to sing!”, ilustrując swoją wypowiedź gestami. „And I know a great hello song. Listen [Przyłóż rękę do ucha, wykonując gest wskazujący na słuchanie] and look!” [Przyłóż rękę do czoła na wysokości brwi i rozejrzyj się dookoła.] Po tych słowach zaprezentuj słowa piosenki i gesty, które będziecie do niej wykonywać. Zachęć uczniów do powtórzenia, po czym włącz wybrany utwór.

2. What’s your name? [5 min.]

Unieś pacynkę do góry i powiedz: „I’m Marysia. I’m your English teacher. And this is…, np. Mimi. Marysia [Wskaż siebie.], Mimi [Wskaż pacynkę.], Marysia, Mimi. What’s your name?*” – skieruj to pytanie do wybranego dziecka. Następnie zrób rundkę dookoła z pacynką na ręku, zachęcając wszystkich uczniów do witania się z Wami i przedstawiania.

*TIP: Pamiętaj o uśmiechu i zmieniaj ton głosu na zabawny.

UWAGA! Jeżeli Twoi uczniowie nie będę chętni do przedstawiania się i podawania swojego imienia, a może się tak zdarzyć szczególnie w młodszych grupach, zachęć ich do przekazywania sobie pacynki z rąk do rąk i np. głaskania jej. Jednocześnie przypominaj słowo, którym witamy się po angielsku = Hello! Niektóre grupy mogą potrzebować dłuższej chwili, by oswoić się z Tobą oraz z tym, co dzieje się w klasie (także z pacynką).

TIP: Jeżeli jednak zależy Ci na poznaniu imion dzieci (np. dlatego, że masz bardzo dużo uczniów i wiesz, że musisz pracować nad zapamiętaniem ich od samego początku), możesz spróbować zabawy z mikrofonem z pierwszego scenariusza.

CZĘŚĆ TEMATYCZNA

1. 1, 2, 3, what can it be? [6 min.]

Zaprezentuj dzieciom przygotowaną przez siebie torbę, potrząśnij nią, dając im znać, że coś znajduje się w środku. Powiedz: „1, 2, 3, what can it be?” i zachęć dzieci do powtórzenia. (Rymowankę warto wspierać wystukiwaniem rytmu o kolana.) Następnie wyjmij z torby pierwszą kartę – przedstawiającą słonia. Powiedz: „It’s something BIG! Look!” i skieruj kartę w stronę dzieci (które zapewne powiedzą, że to słoń). Powiedz: „Elephant. It’s BIG, BIG, BIG.” – zilustruj to słowo za pomocą wybranego gestu i zachęć dzieci do powtórzenia tego samego. Powtórz z pozostałymi kartami, ale (UWAGA!) wybierz po jednej karcie z każdej pary przeciwieństw:

Elephant – BIG

Giraffe – TALL

Cheetah – FAST

Lion – LOUD

Ułóż wszystkie karty, jedna pod drugą, na podłodze. Tak, by były dobrze widoczne. Następnie wyciągnij z torby pozostałe karty. Zaprezentuj je uczniom i zwróć ich uwagę na to, że tworzą pary przeciwieństw z tymi leżącymi na podłodze. Np. pokazując myszkę powiedz: „SMALL. And the elephant is…? BIG, very good! BIG [Zilustruj za pomocą gestu] and SMALL [Zilustruj za pomocą gestu]”. Powtórz kilka razy, zachęcając uczniów do naśladowania. Zrób tak samo z pozostałymi parami:

SHORT and TALL

FAST and SLOW

LOUD and QUIET

YOUNG and OLD.

TIP: Jeżeli Twoje zajęcia trwają zaledwie 15 minut, w tym momencie zaproś dzieci do zaśpiewania piosenki na pożegnanie, a kolejne zajęcia zacznij od przypomnienia wprowadzonych przeciwieństw i nauki piosenki „Open Shut Them”.

2. Open Shut Them – piosenka [3 min.]

Unieś otwarte dłonie do góry i powiedz: „Open”, a następnie zaciśnij dłonie – „Shut”. Powtórz kilka razy i zachęć dzieci do tego samego. Następnie, używając już tylko rąk, zaprezentujcie wszystkie słowa pojawiające się w piosence:

OPEN – SHUT, BIG – SMALL, PLEASE – NO, THANK YOU,

FAST – SLOW, LOUD – QUIET.

Włącz piosenkę i wspólnie ją odegrajcie.

4. Big and…? – zabawa ruchowa [3 min.]

Wybierz po jednej karcie z każdej pary, przejdź się po sali i rozłóż karty w widocznych miejscach. Przy każdej karcie, zwracaj uwagę dzieci na to, co na niej widnieje, proś o powtórzenie przypisanego jej słowa. Następnie zaproś dzieci, by wstały, sama_sam stań na przeciwko nich z pozostałymi kartami w rękach. Unoś poszczególne karty do góry, mówiąc np. „BIG and…?”, „TALL and…?”. Zadaniem dzieci będzie podbieganie do kart, przedstawiających odpowiednie przeciwieństwa i nazywanie ich.

TIP: Jeżeli obawiasz się, że taka zabawa w formie ruchowej, mogłaby wywołać za duże zamieszanie, możesz przeprowadzić ją w formie statycznej. Ułóż wszystkie karty w stosik (tutaj nie musisz oddzielać od siebie przeciwieństw), obrazkami do dołu. Odkrywaj kolejne karty, wypowiadając na głos przypisane im słowa. Zadaniem dzieci będzie sprawne podanie* właściwego przeciwieństwa. Możesz tutaj dołożyć dodatkowe karty, nawiązujące do słów piosenki Super Simple Songs.

*Z najmłodszymi dziećmi możecie po prostu ilustrować pary przeciwieństw.

5. That’s not my student! – książeczka [5 min.]

Po raz kolejny sięgnij po swoją torbę i daj dzieciom znać, że coś znajduje się w środku. Zapytaj: „1, 2, 3, what can it be?”, po czym, wyciągając książeczkę, powiedz: „WOW, that’s me!” i zaprezentuj dzieciom pierwszą stronę z Twoim zdjęciem. Następnie przejdź do czytania tak, by maksymalnie zaangażować uczniów, zachęcić ich do skorzystania z wiedzy, którą zdobyli podczas tej lekcji, rozbawić i zaskoczyć zakończeniem!

KOŃCOWA CZĘŚĆ ZAJĘĆ

1. Wspólne sprzątanie [ 1 min.]

2. Wybrana piosenka na pożegnanie [ 2 min.]

POBIERZ MATERIAŁY NIEZBĘDNE NA DO PRZYGOTOWANIA LEKCJI:

error: Content is protected !!