Na czym polega pomysł?
Głównym założeniem lekcji będzie zapoznanie dzieci z wybranymi przeciwieństwami, które następnie posłużą do zaangażowania uczniów w proste opowiadanie… o nich samych.
„That’s not my student” to książeczka inspirowana serią „That’s not my…” wydawnictwa Usborne, którą w prosty sposób przygotujesz samodzielnie – podpowiem Ci jak w dalszej części e-booka.
Kiedy ten pomysł sprawdzi się najlepiej?
Czas trwania zajęć: ok. 30 min
Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym, 3-6-latki
Podczas tej lekcji, uczniowie:
CELE OPERACYJNE (czyli co osiągniesz dzięki tej lekcji):
Do przygotowania:
Przebieg zajęć:
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Hello! [4 min.]
TIP: Bez względu na to, na jaką grupę trafisz – mniej lub bardziej zorganizowaną, rozpocznij zajęcia od przyciągnięcia uwagi dzieci.
Na początek możesz wykorzystać do tego dowolną pacynkę (lub pluszaka). Wejdź z nią do sali, usiądź razem z dziećmi na dywanie i powiedz: „Hello, I’m... (podaj swoje imię) and this is…”, po czym pokrótce przedstaw pacynkę (np. „This is Mimi. She’s wearing a red dress. Can you see? RED DRESS. She’s a girl! MIMI”). „Can you say Hello! (Mimi)?” Zachęć dzieci do przywitania się z pacynką.
Następnie powiedz: „Hey! Mimi loves to sing!”, ilustrując swoją wypowiedź gestami. „And I know a great hello song. Listen [Przyłóż rękę do ucha, wykonując gest wskazujący na słuchanie] and look!” [Przyłóż rękę do czoła na wysokości brwi i rozejrzyj się dookoła.] Po tych słowach zaprezentuj słowa piosenki i gesty, które będziecie do niej wykonywać. Zachęć uczniów do powtórzenia, po czym włącz wybrany utwór.
2. What’s your name? [5 min.]
Unieś pacynkę do góry i powiedz: „I’m Marysia. I’m your English teacher. And this is…, np. Mimi. Marysia [Wskaż siebie.], Mimi [Wskaż pacynkę.], Marysia, Mimi. What’s your name?*” – skieruj to pytanie do wybranego dziecka. Następnie zrób rundkę dookoła z pacynką na ręku, zachęcając wszystkich uczniów do witania się z Wami i przedstawiania.
*TIP: Pamiętaj o uśmiechu i zmieniaj ton głosu na zabawny.
UWAGA! Jeżeli Twoi uczniowie nie będę chętni do przedstawiania się i podawania swojego imienia, a może się tak zdarzyć szczególnie w młodszych grupach, zachęć ich do przekazywania sobie pacynki z rąk do rąk i np. głaskania jej. Jednocześnie przypominaj słowo, którym witamy się po angielsku = Hello! Niektóre grupy mogą potrzebować dłuższej chwili, by oswoić się z Tobą oraz z tym, co dzieje się w klasie (także z pacynką).
TIP: Jeżeli jednak zależy Ci na poznaniu imion dzieci (np. dlatego, że masz bardzo dużo uczniów i wiesz, że musisz pracować nad zapamiętaniem ich od samego początku), możesz spróbować zabawy z mikrofonem z pierwszego scenariusza.
CZĘŚĆ TEMATYCZNA
1. 1, 2, 3, what can it be? [6 min.]
Zaprezentuj dzieciom przygotowaną przez siebie torbę, potrząśnij nią, dając im znać, że coś znajduje się w środku. Powiedz: „1, 2, 3, what can it be?” i zachęć dzieci do powtórzenia. (Rymowankę warto wspierać wystukiwaniem rytmu o kolana.) Następnie wyjmij z torby pierwszą kartę – przedstawiającą słonia. Powiedz: „It’s something BIG! Look!” i skieruj kartę w stronę dzieci (które zapewne powiedzą, że to słoń). Powiedz: „Elephant. It’s BIG, BIG, BIG.” – zilustruj to słowo za pomocą wybranego gestu i zachęć dzieci do powtórzenia tego samego. Powtórz z pozostałymi kartami, ale (UWAGA!) wybierz po jednej karcie z każdej pary przeciwieństw:
Elephant – BIG
Giraffe – TALL
Cheetah – FAST
Lion – LOUD
Ułóż wszystkie karty, jedna pod drugą, na podłodze. Tak, by były dobrze widoczne. Następnie wyciągnij z torby pozostałe karty. Zaprezentuj je uczniom i zwróć ich uwagę na to, że tworzą pary przeciwieństw z tymi leżącymi na podłodze. Np. pokazując myszkę powiedz: „SMALL. And the elephant is…? BIG, very good! BIG [Zilustruj za pomocą gestu] and SMALL [Zilustruj za pomocą gestu]”. Powtórz kilka razy, zachęcając uczniów do naśladowania. Zrób tak samo z pozostałymi parami:
SHORT and TALL
FAST and SLOW
LOUD and QUIET
YOUNG and OLD.
TIP: Jeżeli Twoje zajęcia trwają zaledwie 15 minut, w tym momencie zaproś dzieci do zaśpiewania piosenki na pożegnanie, a kolejne zajęcia zacznij od przypomnienia wprowadzonych przeciwieństw i nauki piosenki „Open Shut Them”.
2. Open Shut Them – piosenka [3 min.]
Unieś otwarte dłonie do góry i powiedz: „Open”, a następnie zaciśnij dłonie – „Shut”. Powtórz kilka razy i zachęć dzieci do tego samego. Następnie, używając już tylko rąk, zaprezentujcie wszystkie słowa pojawiające się w piosence:
OPEN – SHUT, BIG – SMALL, PLEASE – NO, THANK YOU,
FAST – SLOW, LOUD – QUIET.
Włącz piosenkę i wspólnie ją odegrajcie.
4. Big and…? – zabawa ruchowa [3 min.]
Wybierz po jednej karcie z każdej pary, przejdź się po sali i rozłóż karty w widocznych miejscach. Przy każdej karcie, zwracaj uwagę dzieci na to, co na niej widnieje, proś o powtórzenie przypisanego jej słowa. Następnie zaproś dzieci, by wstały, sama_sam stań na przeciwko nich z pozostałymi kartami w rękach. Unoś poszczególne karty do góry, mówiąc np. „BIG and…?”, „TALL and…?”. Zadaniem dzieci będzie podbieganie do kart, przedstawiających odpowiednie przeciwieństwa i nazywanie ich.
TIP: Jeżeli obawiasz się, że taka zabawa w formie ruchowej, mogłaby wywołać za duże zamieszanie, możesz przeprowadzić ją w formie statycznej. Ułóż wszystkie karty w stosik (tutaj nie musisz oddzielać od siebie przeciwieństw), obrazkami do dołu. Odkrywaj kolejne karty, wypowiadając na głos przypisane im słowa. Zadaniem dzieci będzie sprawne podanie* właściwego przeciwieństwa. Możesz tutaj dołożyć dodatkowe karty, nawiązujące do słów piosenki Super Simple Songs.
*Z najmłodszymi dziećmi możecie po prostu ilustrować pary przeciwieństw.
5. That’s not my student! – książeczka [5 min.]
Po raz kolejny sięgnij po swoją torbę i daj dzieciom znać, że coś znajduje się w środku. Zapytaj: „1, 2, 3, what can it be?”, po czym, wyciągając książeczkę, powiedz: „WOW, that’s me!” i zaprezentuj dzieciom pierwszą stronę z Twoim zdjęciem. Następnie przejdź do czytania tak, by maksymalnie zaangażować uczniów, zachęcić ich do skorzystania z wiedzy, którą zdobyli podczas tej lekcji, rozbawić i zaskoczyć zakończeniem!
KOŃCOWA CZĘŚĆ ZAJĘĆ
1. Wspólne sprzątanie [ 1 min.]
2. Wybrana piosenka na pożegnanie [ 2 min.]