Scenariusz pierwszej wiosennej lekcji

Goodbye Winter, Hello Spring!

Założenia: Powtórka zimowego słownictwa. Wprowadzenie i nauka słownictwa oraz rymowanek związanych z wiosną.

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

Grupa: dzieci w wieku przedszkolnym, proponowana grupa: 4-5-latki*

CELE OGÓLNE:

  • rozwijanie umiejętności językowych
  • kształcenie poprawnej wymowy
  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
  • motywowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach

CELE SZCZEGÓŁOWE

Uczniowie:

  • poznają i rozumieją słowa rymowanki „Hello spring!”
  • samodzielnie nazywają słowa związane z zimą: snowman, hat, mittens, scarf, snow, ice
  • powtarzają za nauczycielem nowe słowa: flower(s), tree(s), bee(s), bird(s), butterfly(butterflies)
  • klasyfikują wybrane słowa, dzieląc je na związane z zimą oraz z wiosną
  • znają i rozumieją słowa wprowadzanych rymowanek, odgrywają je razem z nauczycielem: Butterfly in the sky”, „Butterflies, Butterflies – goodbye rhyme”

*Ten sam scenariusz zajęć możesz wykorzystać w innej grupie wiekowej. Z młodszymi dziećmi można zrobić mniej.

Środki dydaktyczne:

  • materiałowa, nieprzezroczysta torba na materiały
  • kalendarz lub koło z porami roku,
  • karty obrazkowe przedstawiające słownictwo zimowe: snowman, hat, mittens, scarf, snow, ice oraz wiosenne: flower, tree, bird, bee, butterfly, sun*
  • plakaty wiosenny oraz zimowy (załącznik do tego scenariusza)
  • nieprześwitujące karteczki samoprzylepne
  • dwie plastikowe miski – niebieska i zielona, lub dwie zalaminowane kartki w tych kolorach
  • kukiełki – motylki na szpatułkach laryngologicznych*

*Wiosenne materiały znajdziesz w zestawie “Spring Pack” dostępnym w moim sklepie na www.fullofideas.pl – sprawdź ten zestaw materiałów!

Przebieg zajęć:

Część wstępna

  • Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello, can you clap your hands? (SSS) [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją
  • Uzupełniamy kalendarz [3 mi.]

TIP:

Jeżeli masz gotowy do wykorzystania kalendarz, można uzupełnić wszystkie sekcje kalendarza, skupiając się szczególnie na tej z porami roku: “What season is it? Yes, it’s spring!”.

Jeżeli korzystasz z sezonowego koła, zachęć wybrane dziecko do zaznaczenia odpowiedniej pory roku, potraktuj to jako okazję do krótkiej rozmowy na temat tego, jaką porę roku przywitacie, a jaką pożegnacie.

Zasadnicza cześć zajęć

  • Żegnamy zimę [3 min.]

Wyciągnij plakat przedstawiający zimę i związane z nią słownictwo, powiedz: “It’s time to say Goodbye winter! Let’s say goodbye to…”, a następnie wskazuj na plakacie kolejne słowa, które uczniowie będą nazywać. Dopowiadaj tekst tak, by było wyraźnie słychać, że się rymuje. Zwróć na to uwagę uczniów. Następnie zachęć ich do powtarzania.

Goodbye… [wskaż bałwana] snowman, round and fat,

Goodbye… [wskaż rękawiczki] mittens, [szalik] scarf and [czapkę] hat!

Goodbye winter… snow and ice,

Hello… [w tym momencie wyciągnij plakat wiosenny z zakrytymi za pomocą karteczek obrazkami] spring, warm and nice!

  • Witamy wiosnę [5 min.]

Wyciągnij plakat przedstawiający wiosenne słownictwo, a następnie zapraszaj ochotników do odkrywania poszczególnych obrazków. Nazywaj je i zachęcaj wszystkie dzieci do powtarzania.

TIP: Zwróć ich uwagę na odpowiednią kolejności, a usłyszą, że słowa się rymują! 🙂

Hello flowers, hello trees,

Hello birds and busy bees!

Hello pretty butterfly,

Hello sun in the sky!

  • Która pora roku? [7 min.]

Połóż obydwa plakaty na podłodze, a następnie wyciągnij kolorowe miski/ kartki papieru. Pokaż jedną z nich i zapytaj “What colour is it?”. Gdy uczniowie odpowiedzą, zapytaj którą porę roku symbolizuje. Postaw miskę na wybranym plakacie, lub zakryj plakat kolorową kartką. To samo powtórz z drugą. Następnie wyciągnij wszystkie przygotowane na zajęcia karty obrazkowe, nie pokazuj dzieciom zamieszczonych na nich obrazków. Rozłóż je na dywanie, a następnie proś poszczególne dzieci o odkrywanie kart, nazywanie tego, co widzą i wrzucanie do odpowiedniej miski. Zatrzymujcie się na dłuższą chwilę przy nowych słowach, proś o pokazywanie ich grupie, zachęcaj wszystkich do powtarzania tych słów na różne sposoby.

TIP:

Jeżeli Twoje karty mają różne kolorowe tła nawiązujące do wybranych pór roku, włóż karty np. do torby i pozwól uczniom losować.

  • Butterfly in the sky – nauka rymowanki [5 min.]

Każdemu z uczniów rozdaj po jednym motylku, przy okazji jak najczęściej powtarzając to słowo: “A butterfly for you, X. A butterfly for you, Y.” itd. Porpoś dzieci o wstanie i zaprezentuj im rymowankę, zachęcając do naśladowania.

TIP:

Tekst rymowanki możesz powtórzyć kilka razy lub dowolnie zmodyfikować, jeżeli zanuważysz, że twoi uczniowie fajnie angażują się w tę zabawę.

Butterfly, butterfly in the sky,

Butterfly, butterfly, fly so high.

Butterfly, butterfly, fly so free,

Butterfly, butterfly, land on me!

[Połóż motylka na głowie]

Butterfly, butterfly, land on my nose,

Butterfly, butterfly, land on my toes!

Butterfly, butterfly, land on my knee,

Butterflly, butterflly, fly so free!

Zakończenie

  • Butterflies! – wprowadzenie wiosennej rymowanki na zakończenie [5 min.]

Zbierz motylkowe kukiełki od uczniów – mogą wrzucić je np. do zielonej miski, a następnie powiedz “Ok, now you are butterflies!

Look and listen!” i zachęć dzieci do naśladowania tego, co będziesz robić. Zaprezentuj tekst rymowanki na pożegnanie wraz z odpowiednimi gestami. Powtórzcie kilka razy, na koniec ostatecznie się żegnając.

Zimowe karty obrazkowe:

Wiosenne karty obrazkowe:

Motylki:

error: Content is protected !!