Scenariusz wyjątkowej powtórkowej lekcji na koniec roku

Animal Tasks

Założenia: lekcja powtórkowa, jedna z ostatnich lekcji w roku – wprowadzenie gry, do której możesz wracać, jeżeli prowadzisz lekcje także w wakacje :).

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

Grupa: dzieci w wieku przedszkolnym, sugeruję: 4+

Podczas tej lekcji:

  1. Zaangażujesz swoich uczniów w grę, podczas której powtórzą przyswojony w trakcie roku materiał.
  2. Pomożesz im zapamiętać nazwy zwierząt morskich, które są ze sobą najczęściej mylone: fish, starfish, jellyfish oraz octopus
  3. Sprawdzisz, czy dzieci:
  • znają i potrafią nazywać słowa z zakresu wybranych tematów:
  • kolory, zwierzęta, części ciała
  • odpowiednio reagują na pytania dotyczące pogody, samopoczucia potrafią samodzielnie policzyć do 10,
  • znają wprowadzane przez Ciebie piosenki/ rymowanki

Do tej lekcji przygotuj:

  • torbę na materiały
  • głośnik
  • opaskę z głową rekina*
  • karty obrazkowe przedstawiające kolory: czerwony, żółty, niebieski, zielony, pomarańczowy, fioletowy, różowy, brązowy, zwierzęta: kota, psa, słonia, konia, świnkę, meduzę, ośmiornicę, rekina – wybierz karty ze swoich zasobów! 🙂
  • (opcjonalnie) Action Cards ze zwierzętami morskimi*
  • Okrągłe obrazki przedstawiające: rybkę, rozgwiazdę, meduzę, ośmiornicę*
  • Karty z QUIZowymi pytaniami wydrukowane dwustronnie w taki sposób, by na jednej stronie znalazły się pytania, a na drugiej ilustracje przedstawiające wymienione wyżej zwierzęta – wybierz tyle kart na jedno zwierzę, ile uważasz (min. 3, żeby zabawa miała sens, max 6) SPRAWDŹ NA STRONIE NR 4
  • Po tyle samo talerzyków (od 3 do 6) na jedno zwierzę,
  • 4 kubeczki/ puszki/ pudełka, które wykorzstasz jako pionki do gry – jeden pionek na jedno zwierzątko

Do kubeczków z przykrywkami/ puszek czy pudełek schowaj coś, co będzie stanowiło nagrody. Nagrody mogą być rzeczowe, ale nie muszą! Możesz swoim uczniom “rozdać” przywileje, jak np. wybór ulubionej piosenki na koniec zajęć, wybór zabawy przed zakończeniem zajęć itp.

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

Wasze tradycyjne przywitanie [ok. 2 min.] Piosenka na rozgrzewkę [2 min.]

Wybierz którąś z poniższych propozycji – obydwie są na tyle łatwe, że nawet, jeżeli Twoi uczniowie ich nie znają, bez problemu poradzą sobie, śledząc Twoje ruchy!

“The Octopus Song” z kanału Maple Leaf Learning “The Jellyfish” z kanałuy Super Simple Songs

TIP: Każdą z tych piosenek możesz wykorzystać także potem, w trakcie lekcji, jeżeli uznasz, że dzieciom przyda się dodatkowy rozruch 🙂

Hungry Shark [3 min.]

Wyciągnij opaskę rekina i włóż ją na głowę. Powiedz: I’m a shark. Can you ask me how am I today? Jeżeli Twoi uczniowie nie zareagująsamodzielnie na takie pytanie, nakieruj ich na to o co chodzi. Powiedz: Say “Shark, shark, how are tyou today?” i zachęć dzieci do powtórzenia kilka razy. Następnie poproś, by wstali i rozpocznijcie zabawę.

Jak się bawić, zobacz TUTAJ.

Szybka powtórka słownictwa – aktywność, która będzie miała na celu przypomnienie Twoim uczniom szczególnie słów, które pojawiały się już jakiś czas temu [3 min.]

+ opcjonalnie) wprowadzenie bohaterów dalszej zabawy.

Za pomocą przygotowanych wcześniej kart obrazkowych utrwal z uczniami słowa, które będą potrzebne do zaplanowanej gry.

Możesz tutaj wykorzystać przygotowane przeze mnie Action Cards i bawić się tak, jak na podlinkowanym wcześniej filmiku (OBEJRZYJ).

GRA [do końca lekcji! :)]

PRZYGOTOWANIE:

Ustaw na podłodze 4 ścieżki z talerzyków, z której każda będzie prowadziła do wybranego zwierzątka. Przy każdym z talerzyków lub na środku połóż karty z zadaniami – tak, by można było je odkrywać w trakcie gry. Pamiętaj: masz 4 rodzaje kart – JELLYFISH TASKS/ STARFISH TASKS/ FISH TASKS/ OCTOPUS TASKS. (Chyba, że decydujesz się na mniejszą liczbę pytań i np. tylko dwa zwierzątka).

Dla każdej ze ścieżek przygotuj też pionek (kubeczek, czy pudełko) i ustaw je na początku ścieżek.

PRZEBIEG GRY: Odkrywajcie (Ty z pomocą uczniów/ uczniowie po kolei/ wybrani uczniowie – tak, jak to się najlepiej sprawdza w danej grupie) kolejne karty z zadaniami. Uczniowie je wykonują, a za każdym razem, gdy uda im się to zrobić, pionek danego zwierzątka przesuwa się o jedno pole do góry. Gdy dotrze na sam koniec, otwórzcie i sprawdźcie jaka niespodzianka czeka w środku! 🙂