Scenariusze zajęć “Bugs in the playground”

Poznaj moją propozycję lekcji z wykorzystaniem powyższych materiałów!

Lekcja 1.

Założenia: powtórka słownictwa związanego z owadami/ łąkowymi żyjątkami, wprowadzenie słownictwa związanego z placem zabaw; ćwiczenie formułowania prostych zdań.

Temat: Bugs in the playground – lesson 1

  • Powitanie [2+ min.]

Wasze tradycyjne powitanie; piosenka (+ pozostałe elementy Hello routine – jeżeli masz takie, ten etap może trwać dłużej, niż 2 minuty.)

  • „Rolly Polly” – piosenka [2 min.]

Piosenka na rozgrzewkę (Jeżeli Twoi uczniowie jej jeszcze nie znają, poświęć chwilę na jej wprowadzenie – na tekst piosenki składają się różne przeciwieństwa, które pokazujemy za pomocą gestów.)

  • Przypomnienie nazw wybranych owadów [do 5 min.]

Wybierz grę, którą najbardziej lubią Twoi uczniowie; utrwalcie wprowadzane wcześniej (również w poprzednich latach) nazwy wybranych owadów itp. Połącz je z wybranymi gestami, które poćwiczysz razem z uczniami.

Inspiracji do zabaw szukaj:

w zakładce “ZWIERZĘTA (In the meadow)” lub “ZABAWY – bank aktywności”. Dobierz zabawę w zależności do tego, jak dobrze dzieci znają słownictwo.

  • “How’s the weather?”* – piosenka [2 min.]

Jeżeli danego dnia jest piękna pogoda za oknem, przypomnij słownictwo z nią związane, np. za pomocą piosenki SSS. Gdy już wspólnie ustalicie, że jest słonecznie, powiedz “That’s great! Let’s go to…” i w tym momencie pokaż obrazek przedstawiający plac zabaw, tym samym wprowadzając słowo “playground”.

*Jeżeli pogoda danego dnia nie dopisuje, możesz pominąć ten punkt.

  • Let’s go to the playground! – wprowadzenie (lub utrwalenie) słownictwa związanego z placem zabaw [5 min.]

Kartę przedstawiającą plac zabaw połóż na środku podłogi, do ręki weź karty przedstawiające poszczególne sprzęty – huśtawkę, piaskownicę, zjeżdżalnię. Poproś dzieci, by wstały, a następnie zachęć je do poruszania się w kole dookoła karty z placem zabaw oraz powtarzania w rytmiczny sposób hasła: “Let’s go to the playground!”. Po chwili takiej zabawy, powiedz “Stop and look! What’s this?” i pokaż pierwszą kartę. Następnie wprowadź słownictwo, do każdego ze słów dopasowując dodatkowy gest:

Swing – swing, swing, swing! [Poruszaj rękami opuszczonymi w dół na boki. Do tego samego zachęć dzieci.]

Slide – slide, slide, slide! [Unieś jedną rękę lekko do góry, a następnie wykonaj nią ruch naśladujący “falę” w dół – tak jakby zjeżdżanie ze zjeżdżalni. :)]

Sandpit – build, build, build! [Uformuj z dłoni dwie “foremki” i naśladuj układanie jednej na drugą, naśladując w ten sposób budowanie z piasku.]

Seesaw – go up, up, up and down, down, down! [Unieś dwie ręce do góry, a następnie rytmicznie podnoś jedną w górę, a drugą w dół, naśladując w ten sposób jak porusza się huśtawka tego typu.]

Merry-go-round – spin, spin, spin! [Obracaj się dookoła własnej osi.]

Zachęć uczniów do powtarzania i naśladowania. Staraj się wszystko robić rytmicznie. Jak to może wyglądać? Podpowiedź znajdziesz w tym filmiku:

*Dodatkowo możecie utrwalić to słownictwo z pomocą kart do drylowania:

  • Go to the playground! – zabawa ruchowa [3 min.]

Rozłóż karty obrazkowe ze sprzętami z placu zabaw po całej sali. Następnie poproś uczniów, by ustawili się z Tobą na środku. Z tego miejsca wydawaj polecenia typu Go to the playground and swing, swing, swing! Zadaniem dzieci będzie podbiec do odpowiedniej karty. Kiedy się już przy niej znajdą, zapytaj: “What’s this?” i zachęć dzieci do odpowiedzi pełnym zdaniem: “It’s a swing!”. Potwórz z pozostałymi kartami:

Go to the playground and slide, slide, slide! > “It’s a slide.”

Go to the playground and go up, up, up and down, down, down! > “It’s a seesaw.”

Go to the playgound and build, build, build. > “It’s a sanpit.”

Go to the playground and spin, spin, spin! > “It’s a merry-go-round.”

  • Bugs in the playground [5-6 min.]

A) Zaprezentuj dzieciom wycięte obrazki przedstawiające owady. [Możesz wydrukować je na folii – uzyskasz dzięki temu fajny efekt.] Następnie pokaż im, że można je “posadzić” na różnych sprzętach na placu zabaw. Kiedy dzieci załapią, jak to działa, wydawaj proste polecenia typu: “The ladybug/ ladybird wants to swing, swing, swing.” Poproś wybranego ucznia o posadzenie biedronki na huśtawce i zapytaj “Where is the ladybird?”, wspólnie z grupą powtórzcie: “The ladybird is on the swing.” “The bee wants to spin, spin, spin.” > “Where is the bee?” >”The bee is on the merry-go-round.” itd. Powtórz z pozostałymi owadami i sprzętami z placu zabaw.

B) Następnie zamieńcie się rolami: Ty układaj obrazki owadów na wybranych kartach ze sprzętami z placu zabaw, a zadaniem dzieci będzie mówienie co się, gdzie znalazło.

  • Zakończenie zajęć [2 min.]

DODATKOWE AKTYWNOŚCI:

  • WPROWADZANIE/ UTRWALANIE SŁOWNICTWA

Połącz poniższe karty obrazkowe z kolorowymi kwiatkami (jak na filmiku udostępnionym powyżej).

Lekcja 2.

Założenia: utrwalanie słownictwa związanego z placem zabaw, wprowadzenie prostej rymowanki, będącej parafrazą “5 little ducks”, utrwalanie nazw owadów/ łąkowych żyjątek; tworzenia prostych zdań z wykorzystaniem poznanego słownictwa.

Temat: Bugs in the playground – lesson 2

  • Powitanie [2+ min.]

Wasze tradycyjne powitanie; piosenka (+ pozostałe elementy Hello routine – jeżeli masz takie, ten etap może trwać dłużej, niż 2 minuty.)

  • Rozgrzewka – zabawa ruchowa YES/NO [4 min.]

Poproś dzieci, by wstały i ustawiły się na przeciwko Ciebie. W jednym końcu sali umieść napisz “YES”, w drugim “NO”. Weź do ręki karty obrazkowe przedstawiające sprzęty z placu zabaw, ale nie pokazuj ich od razu uczniom. Ustaw się na przeciwko nich i to z tego miejsca pokazuj kart po kolei, jednocześnie wymawiając wybrane słowa, które (UWAGA!) mogą, ale nie muszą zgadzać się z tym, co na karcie.

Powiedz np. “It’s a swing.” i pokaż pierwszą kartę. Jeżeli to, co się na niej znajduje to faktycznie huśtawka, dzieci mają za zadanie podbiec do karty z napisem “YES”. W momencie, gdy wszyscy znajdą się już we właściwym miejscu, powiedz: “Yes, it’s a swing! Repeat after me: It’s a swing.” i zachęć dzieci do kilkakrotnego powtórzenia całego zdania.

Jeżeli to, co widzą dzieci to nie huśtawka, ich zadaniem będzie podbiegnięcie do napisu “NO”. W tym momencie powiedz: “Of cours not. It’s…?” i zachęć dzieci do podania prawidłowej nazwy, w razie potrzeby z Twoją pomocą. Powtórzcie zdanie kilka razy. Możecie mówić raz cicho, raz głośno, wolno i szybko, wysokim głosem, niskim głosem itp.

Powtórzcie to samo z pozostałymi kartami.

  • Hello bugs! – przypomnienie nazw owadów [2 min.]

Przygotuj karty przedstawiające owady. Mogą to być małe karty z poprzednich zajęć. Wyciągaj je po kolei i pytaj dzieci, co widzą. Zachęć do przywitania się z każdą z kart. Następnie policzcie wszystkie owady. Powinno ich być minimum tyle, ile kart ze sprzętami z placu zabaw (tj. 5).

  • Five Little Bugs – rymowanka [5 min.]

Rozłóż na podłodze karty obrazkowe ze sprzętami z placu zabaw. Następnie zaprezentuj dzieciom prostą rymowankę, parafrazując słowa znanej nursery rhyme “5 little ducks”. Zachęcaj dzieci do powtarzania/ dopowiadania słów, które już znają, odgrywania historyjki za pomocą gestów i układania obrazków z owadami na właściwych kartach.

Zobacz, jak przedstawić historyjkę na filmiku poniżej. Posłuchaj też krótkiego wstępu odnośnie łączenia ze sobą tematów:

  • Piosenka na rozruch, np. “Rolly Poly” [3 min.]

  • Kalambury [5 min.]

Przygotuj małe karty przedstawiające owady i sprzęty z placu zabaw. Możesz umieścić je w dwóch różnych woreczkach. Zadaniem wybranych dzieci będzie losowanie po jednej karcie z każdego, a następnie prezentowanie jedynie za pomocą gestów tego, co wylosowały.

TIP: Jeżeli nie jesteś pewna_pewien, czy dzieci sobie z tym poradzą, sama_sam zaprezentuj o co chodzi w zabawie. Przykładowo, jeżeli wylosujesz pszczołę i huśtawkę, zaprezentuj za pomocą ustalonych wcześniej gestów hasło: The bee is on the swing.

Zadaniem pozostałych będzie odgadnąć hasło w całości! Zachęcaj dzieci do tworzenia pełnych zdań.

  • Wspólne sprzątanie [2 min.]

  • Zakończenie zajęć [2 min.]

DODATKOWE AKTYWNOŚCI:

  • Bugs in the sandpit!

Przygotuj plastikowe pudło/ pojemnik wypełniony piaskiem (prawdziwym, lub np. kinetycznym zrobionym samodzielnie z mąki ziemniaczanej). Zakop w nim małe obrazki, a podczas zajęć zachęć dzieci do ich odkopywania i nazywania.

  • PLAYGROUND vs PARK

Zabierz uczniów także do parku! 😉 Porozmawiajcie o tym, jakie aktywności można wykonywać w jednym i w drugim miejscu, a następnie wprowadź genialną książkę “Shark in the Park” – pomysłów na pracę z nią szukaj na Planecie już 16 marca 2024!

error: Content is protected !!