Scenariusze zajęć mikołajkowych

Scenariusz zajęć: Hello, Santa! LESSON 1

Założenia: Wprowadzenie/ przypomnienie nazw wybranych części ciała + elementów stroju Św. Mikołaja, nawiązanie do Saint Nicholas Day (6.12)

Czas trwania zajęć: ok. 30 min

Grupa wiekowa: przedszkolaki

Dobrze, żeby Twoi uczniowie jeszcze przed tą lekcją poznali świątecznych bohaterów i piosenkę „Hello, Reindeer!”. Jeżeli nie wiesz, jak ją wprowadzić, zajrzyj do mojego e-booka „Zaplanuj ze mną swoje grudniowe lekcje” 😊. Znajdziesz tam również pomysły na kontynuację zajęć z Mikołajem w tle.

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Witają się ze Świętym Mikołajem, wiedzą jak nazywają się wybrane części jego stroju, nazywają je, powtarzając za nauczycielką_em + podejmują próby samodzielnego nazywania,
  • Rozumieją słowa piosenki i co najmniej odgrywają za pomocą gestów piosenkę „He has a red, red coat” (YT: Christmas Songs and Carols – Love to Sing)

Do przygotowania:

  • Torba na materiały z wizerunkiem Św. Mikołaja
  • Układanka „Build a Santa Claus”*
  • PUZZLE z wybranymi częściami stroju Św. Mikołaja: coat, hat, boots, sack
  • Karty obrazkowe z częściami stroju Św. Mikołaja*
  • Papierowe talerzyki z zamieszczonymi na nich cyframi, kolorami lub innym słownictwem, które przy okazji chcesz powtórzyć z dziećmi.

*Te materiały znajdziesz w zakładce “Saint Nicholas Day”:

PRZED ZAJĘCIAMI:

Wytnij części Mikołaja-układanki i schowaj je do torby z Mikołajem. W osobnej torbie schowaj pozostałe niezbędne do lekcji materiały.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  • Powitanie – przywitajcie się piosenką “Hello, Reindeer!” [2 min.]
  • Hello, Santa! [5 min.]

Pokaż dzieciom przygotowaną torbę z wizerunkiem Św. Mikołaja i zapytaj kto to taki. Zachęć dzieci do przywitania się: Hello, Santa! Następnie potrząśnij torbą, by dać dzieciom znać, że coś znajduje się w środku. Powiedz: Uuu, something is inside!

1, 2, 3, what can it be? Daj dzieciom chwilę, by spróbowały odgadnąć co to takiego.

TIP: Zachęcaj je do mówienia po angielsku. Jeżeli dzieci mówią np. prezenty, powiedz: Presents? Ok, say presents then. i dopiero, jak dzieci powtórzą, udziel odpowiedzi: No, there are no presents inside. Not today. (Nie zapomnij, by się przy tym szeroko uśmiechać i swoim zachowaniem i mimiką dać im znać, że w środku jest coś innego, ale równie fajnego!)

Po chwili wskaż swoją głowę i powiedz: It’s something that Santa wears on his… (pozwól, by to dzieci dokończyły to zdanie.) What is it?. Wyciągnij czapkę Mikołaja. Zachęć dzieci do powtórzenia: hat, hat, hat. Wyciągaj po kolei pozostałe części układanki. Za każdym razem zachęcaj uczniów do powtarzania ich nazw. Gdy wszystkie części będą już na dywanie, poproś wybranych uczniów o ułożenie z nich Mikołaja. Powiedz: Oh, look, it’s… (wskaż Mikołaja i daj dzieciom dokończyć). Say Hello,…! – zachęć dzieci do przywitania się z Mikołajem.

  • Wprowadzenie do piosenki “He has a red, red hat” [7 min.]

Wyjmij PUZZLE z wybranymi częściami stroju Mikołaja, które występują w piosence coat, hat, boots, sack. Rozłóż na dywanie karty w formie PUZZLI. Połóż je obrazkami do dołu, tak by nie było widać co się na nich znajduje. Proś dzieci po kolei o wybieranie elementów i sprawdzanie co się na nich znalazło – zadaniem dzieci będzie ułożenie części stroju Mikołaja na dywanie.

TIP: Za każdym razem, gdy ktoś wylosuje kartę, zapytaj czego część udało mu się znaleźć. Przy pierwszych kartach z każdej układanki dzieci mogą nie być pewne, możesz nakierować je wskazując obrazek ułożonego wcześniej Mikołaja, lub poczekać do odnalezienia kolejnego elementu danej układanki. Już na tym etapie zachęć dzieci do powtarzania tych słów i dopasuj do nich jakieś gesty. Dzieci powtórzą każde ze słów co najmniej 3 razy.

Gdy wszystkie elementy zostaną już odsłonięte, a na podłodze przed dziećmi będą leżały obrazki w całości, poproś dzieci o wstanie. Wskazuj poszczególne części stroju Mikołaja w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w piosence i zamień to w krótkie opowiadanie, zgodnie z tekstem piosenki: He has a red, red… coat (daj dzieciom szansę na dokończenie i zachęć do jednoczesnego zilustrowania tego słowa wcześniej ustalonym gestem), and a red, red… hat. His … boots are black, and he carries a sack. He has a twinkl in his eye [Wskaż swoje oko I mrugnij.] and a friendly smile [Uśmiechnij się, wkasując swoje usta.] and his name is Santa Claus.

  • Piosenka [2 min.] – teraz spróbujcie z muzyką! 😊
  • Where is Santa? – zabawa z talerzykami [7 min.]

Wyciągnij karty przedstawiające poszczególne elementy stroju Mikołaja [Możesz, ale nie musisz jeszcze dokładać nowych, poza tymi, które występują w piosence – decyzja należy do Ciebie i zależy od grupy, w której postanowisz przeprowadzić lekcję.] i talerzyki. Pokaż dzieciom, na czym polega zabawa. Możesz przeprowadzić jedną rundę zabawy, grając w „otwarte karty”.

Następnie ukryj karty pod talerzykami, tak by dzieci nie widziały, pod którym znajduje się Mikołaj. Zachęć je do wypowiedzenia słów rymowanki: Hee, hee, hee, ho, ho, ho, where is Santa do you know? Zachęć je do podjęcia próby odgadnięcia, pod którym talerzykiem znajduje się postać Mikołaja. Dzieci podają wybrane słowo, kolor, lub numer talerzyka, który ma zostać sprawdzony.

Jeżeli nie znajduje się pod nim Mikołaj, powiedz: Nooo, it’s not Santa. What’s this? Dzieci nazywają to co widzą, a zabawa trwa dalej – do momentu odnalezienia Mikołaja.

TIP: Oczywiście można przeprowadzić kilka rund tej zabawy.

  • Wspólne sprzątanie [1-2 min.] – wybrane dzieci podają to, o co je poprosisz.
  • Rymowanka na zakończenie [2 min.]

Zachęć dzieci do wstania, a następnie powtórzenia za Tobą prostej rymowanki. Możesz wykorzystać tutaj kary ze świątecznymi bohaterami, których ułożysz na podłodze w odpowiedniej kolejności. Powiedz i pokaż, wskazując odpowiednie karty:

Reindeer hooves go tap, tap, tap,

Snowman hands go clap, clap, clap,

Santa Claus goes ho, ho ho,

Now it’s time for you to show: [Wymień bohaterów, których za pomocą gestów mają zaprezentować dzieci, może być w innej kolejności, niż w rymowance!]

  • Pożegnanie – pożegnajcie się piosenką “Goodbye, Snowman!” [2 min.]

Scenariusz zajęć: Hello, Santa! LESSON 2

Założenia: Utrwalanie nazw wybranych części ciała + elementów stroju Św. Mikołaja, nawiązanie do Saint Nicholas Day (6.12)

Czas trwania zajęć: ok. 30 min

Grupa wiekowa: przedszkolaki

Cele operacyjne:

UCZNIOWIE:

  • Witają się i żegnają ze Świątecznymi bohaterami,
  • nazywają i ilustrują za pomocą gestów wybrane części stroju Mikołaja,
  • Śpiewają i odgrywają piosenkę “He has a red, red coat”
  • Rozumieją słowa rymowanki “Christmas stocking” i powtarzają ją na nauczycielką_em
  • Reagują co najmniej niewerbalnie na słowa rymowanki “Reindeer hooves”

Do przygotowania:

  • Torba na materiały z wizerunkiem Św. Mikołaja
  • Układanka „Build a Santa Claus”*
  • Świąteczna skarpeta
  • Karty obrazkowe z częściami stroju Św. Mikołaja*
  • Papierowe talerzyki z zamieszczonymi na nich cyframi, kolorami lub innym słownictwem, które przy okazji chcesz powtórzyć z dziećmi.
  • Karty wyrazowe z nazwami części stroju Św. Mikołaja*

*Te materiały znajdziesz w zakładce “Saint Nicholas Day”:

PRZED ZAJĘCIAMI:

Schowaj część kart, w tym kartę z workiem Św. Mikołaja do świątecznej skarpety.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

  1. Powitanie – przywitajcie się piosenką „Hello, Reindeer!” [2 min.]
  • Warm up – np. wyciszająca czapka Mikołaja [2 min.]

Dzieci podają sobie czapkę Mikołaja z przyczepionym do niej dzwoneczkiem bardzo powoli i delikatnie, by ten za głośno nie zadzwonił.

TIP: Jeżeli Twoi uczniowie nie potrzebują wyciszenia, możesz wybrać ich ulubioną piosenkę na rozruch!

  • Utrwalanie słów piosenki“He has a red, red coat…” [2 min.]

Pokaż dzieciom torbę z Mikołajem. Zapytaj, czy wiedzą co jest w środku. Pozwól im udzielić odpowiedzi, po czym zacznij wykładać na podłogę karty przedstawiające elementy stroju Mikołaja pojawiające się we wprowadzonej na poprzedniej lekcji piosence. Sprawdź, czy dzieci ją pamiętają i zachęć do podśpiewywania, nucąc [Oczywiście w razie potrzeby, Ty także śpiewaj.]: He has, a red, red coat… – tym razem możecie powtórzyć każdy wers kilka razy, by dzieci zaśpiewały nie tylko pojedyncze słowa, ale także całe wersy.

Zatrzymaj się przy worku, którego obrazka nie będziesz mieć i powiedz: O-oh, where is… [zaprezentuj to słowo za pomocą gestów – sprawdź, czy dzieci je zapamiętały] Santa’s sack? Rozejrzyj się dookoła, po czym powiedz: Aaa, I know! i wyciągnij świąteczną skarpetę, którą zaprezentujesz dzieciom.

  • Christmas stocking [4 min.]

Wprowadź prostą rymowankę: Christmas stocking, Christmas stocking, what’s inside? Christmas stocking, Christmas stocking, let’s fid out! Następnie zacznij ze skarpety wyciągać kolejne karty w poszukiwaniu worka Św. Mikołaja. Prezentuj karty dzieciom

i nazywajcie to, co na nich widać. Na sam koniec zostaw worek 😊.

  • Piosenka – zaśpiewajcie na rozruch piosenkę o Mikołaju [2 min.]
  • Where is Santa? – zabawa z talerzykami [5 min.]

Powtórz zabawę z talerzykami z poprzedniej lekcji, tym razem wykorzystując do niej już wszystkie karty.

TIP: W mniejszej grupie, zabawę z talerzykami możesz zamienić na grę karcianą. Wykorzystaj do niej zwykłe karty obrazkowe z elementami stroju Mikołaja.

  • Lable Santa [4 min.]

Wykorzystaj układankę z poprzednich zajęć. Najpierw zachęć dzieci do pomocy przy jej ułożeniu. Następnie wyłóż na podłogę karty wyrazowe, ale tak by nie było widać, co jest na nich napisane. Zachęcaj dzieci do podchodzenia i losowania kart. Następnie odczytuj (lub, jeżeli dzieci już potrafią czytać, niech próbują samodzielnie) nazwy wybranych części. Dzieci układają je w odpowiednich miejscach, Ty w tym momencie zachęcasz je do wypowiadania pełnych zdań: This is Santa’s hat. This is Santa’s coat itd.

  • Christmas stocking – zabawa na podsumowanie [2 min.]

Zbierz wszystkie karty, wykorzystywane podczas zabaw i pokaż dzieciom, że do skarpety chowasz dwie z nich. Dzieci nie mogą jednak zobaczyć, co się na nich znajduje. Zachęć je do wypowiedzenia słów rymowanki: Christmas stocking, Christmas stocking, what’s inside? a następnie odgadnięcia które słowa wylądowały skarpecie.

TIP: Jeżeli będziesz mieć wystarczającą ilość czasu, możesz też dzieciom pozwolić obstawić, co znalazło się w skarpecie. Taka forma tej aktywności zwiększa zaangażowanie dzieci w przebieg zabawy, ale zajmuje zdecydowanie więcej czasu.

Jest dobra do wprowadzenia w momencie, w którym wcześniej nie bawiliście się

w nic podobnego. Wówczas do skarpety schowaj tylko jedną kartę. Rozdaj każdemu

np. po kolorowej zakrętce. Następnie na podłodze elementy stroju Św. Mikołaja

(te z układanki). Dzieci układają swoje zakrętki przy wybranych częściach stroju, jednocześnie je nazywając. Następnie sprawdzacie wspólnie co znalazło się

w skarpecie i kto odgadł prawidłowo.

  • Wspólne sprzątanie [1-2 min.]
  1. Rymowanka na zakończenie [2 min.]

Zachęć dzieci do wstania, a następnie powtórzenia za Tobą rymowanki:

Reindeer hooves go tap, tap, tap,

Snowman hands go clap, clap, clap,

Santa Claus goes ho, ho ho,

Now it’s time for you to show: [Wymień bohaterów, których za pomocą gestów mają zaprezentować dzieci, może być w innej kolejności, niż w rymowance!]

  1. Pożegnanie – pożegnajcie się piosenką “Goodbye, Snowman!” [2 min.]
error: Content is protected !!