Schemat zajęć krok po kroku Copy

POCZĄTKOWA FAZA LEKCJI

W tej części zazwyczaj proponujemy uczniom piosenkę na przywitanie. Jednak to nie jedyne, co może się tutaj pojawić. Elementem Hello routine możesz ustanowić także inne czynności, np. usadzanie dzieci w kole w rytm piosenki lub przy pomocy rymowanki.

Możesz też połączyć jedno z drugim – powitanie z usadzaniem w kole.

Posłuchaj mojej propozycji piosenki, która może okazać się przydatna:

Inne czynności, które można proponować na tym etapie zajęć to np.: sprawdzanie listy obecności, witanie się i rozmowy z pacynką* , uzupełnianie kalendarza, small talk, czyli rozmowy w oparciu o często pojawiające się pytania, np. o pogodę, samopoczucie itp.

* W zakładce “Must-have nauczyciela” znajdziesz nagranie LIVE poświęconego wykorzystaniu pacynki, który poprowadziła Kasia Dusza. Znajdziesz tam jeszcze więcej pomysłów.

Po części przywitalnej, czas na warm up, czyli językową rozgrzewkę!

Ta część lekcji, w odróżnieniu do części przywitalnej, nie jest zautomatyzowana. Co oznacza, że daje Ci dużo więcej swobody. I właśnie dlatego to idealny moment na to, by zadbać o koncentrację Twoich uczniów! :).

Podczas tej części:

  • Przypominamy co pojawiało się na poprzednich zajęciach. Tutaj warto proponować zabawy lub piosenki atrakcyjne dla Twoich uczniów (np. te, które najbardziej im się spodobały), a jednocześnie dopasowane do ich energii danego dnia.
  • Wprowadzamy nowy temat. Tutaj swoje 5 minut mają wszelkie Mystery Boxes, tajemnicze torby i inne atrakcje, dzięki którym planujesz przyciągnąć uwagę swoich uczniów! 🙂

Początkowa faza lekcji w prostych krokach:

  1. Zorganizowanie uczniów w kole (lub innym, dogodnym ustawieniu), np. za pomocą rymowanki
  2. Przywitanie (Hello routine)
  3. Rozgrzewka (Warm up)

ZASADNICZA FAZA LEKCJI

Czyli część zajęć, w której przechodzimy do meritum. To właśnie czas na realizację celów danej lekcji.

W zależności do tego, na jakim etapie pracy z danym zagadnieniem jesteście (Ty i Twoi uczniowie) sprawa może wyglądać następująco:

  • Wprowadzasz nowy temat za pomocą Mystery Box itp. narzędzi jeszcze na etapie rozgrzewki, a następnie podczas tej zasadniczej fazy lekcji, przechodzisz do wprowadzania, a następnie utrwalania konkretnego słownictwa, wyrażeń, czy struktur.
  • Na etapie rozgrzewki utrwalacie/ przypominacie omawiane właśnie zagadnienie (tutaj wykorzystujesz piosenki, gry i zabawy językowe), a następnie podczas zasadniczej fazy zajęć rozbudowujesz temat i proponujesz uczniom aktywności, które pozwolą im się językowo rozwijać.

Zasadnicza faza lekcji w prostych krokach:

  1. Wprowadzanie słownictwa, wyrażeń, struktur (W zależności od tego, nad czym właśnie pracujecie)
  2. Drylowanie słownictwa/ danych wyrażeń, czy struktur w prostych zabawach
  3. Utrwalanie materiału językowego przy wykorzystaniu gier, zabaw, piosenek tematycznych, książek

Pamiętaj: Cały proces nauczania nowego materiału zaczyna się od budowania bazy leksykalnej (czyli de facto wprowadzania słówek). Jest to niewątpliwie ważne w kontekście opanowania przez dzieci wprowadzanych w dalszej kolejności piosenek, wierszyków, książek oraz krótkich wypowiedzi. Ale na tym omawianie danego zagadnienia nie może się kończyć! Powinien to być początkowy etap pracy z danym tematem, która stopniowo będzie ewaluować.

Staraj się proponować swoim uczniom aktywności, które stale będą stanowiły pewien rodzaj wyzwania. Jeżeli świetnie już radzą sobie z nazywaniem tego, co widzą na kartach obrazkowych, nie dokładaj nowych słówek! Dołóż nabywanie nowych umiejętności! 🙂 Niech dzieci uczą się formułować pełne zdania, następnie proste wypowiedzi, biorą udział w mini-dialogach czy aranżowanych scenkach dopasowanych do danego tematu.

Ta część lekcji powinna być najobszerniejsza ze wszystkich. Przeznacz na nią najwięcej czasu.

Potrzebujesz konkretnych pomysłów na zabawy?
Znajdziesz je w planetarnym banku aktywności, gdzie co miesiąc będą pojawiały się nowe propozycje!

OSTATECZNA FAZA LEKCJI

Ta część zajęć to nie tylko przychodzące w pierwszej kolejności na myśl pożegnanie. To także czas na krótkie podsumowanie tego, co właśnie przerobiliście. Jak? Oczywiście najlepiej za pomocą prostych zabaw, które jednocześnie możesz połączyć np. ze sprzątaniem (posłuchaj o tym w załączonym nagraniu).

W ramach pożegnania, poza Goodbye song, również możesz wprowadzić dodatkowe rytuały, takie jak np. żegnanie się z pacynką.

Ostateczna faza lekcji w prostych krokach:

  1. Podsumowanie
  2. Pożegnanie (Goodbye routine)

Teraz mam dla Ciebie pewne zadanie!

Poniżej znajdziesz opisy 3 zabaw. Teoretycznie bardzo do siebie podobnych, ale w rzeczywistości służących rożnym celom.

ZASTANÓW SIĘ:

  • Co Twoi uczniowie wyciągną z każdej z nich;
  • Na jakim etapie pracy ze słownictwem możesz każdą z nich zaproponować;
  • W której fazie lekcji byś ją wykorzystał_a.

ZABAWA NR 1

Guessing game (Teacher)

Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe

Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty skieruj obrazkami w stronę uczniów, tak żebyś sam_a nie widział_a co się na nich znajduje. Zadawaj dzieciom proste pytania, wykorzystując strukturę “Is it…?” i próbuj odgadnąć co znajduje się na karcie, którą w danym momencie widzą dzieci. Zadaniem uczniów jest udzielanie jedynie odpowiedzi “NO” lub “YES”, w zależności od tego, czy zgadujesz źle, czy dobrze. Przeróbcie wszystkie karty z talii.

ZABAWA NR 2

Guessing game (Students)

Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe

Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty trzymaj tak, by tym razem to uczniowie nie widzieli co się na nich znajduje. Przedstaw dzieciom zadanie: mają odgadnąć co widnieje na pierwszej z kart. Powiedz: 1, 2, 3, what can it be? Guess! W zależności od wieku uczniów, jeżeli uczniowie operują pojedynczymi słowami, a Ty wiesz, że poradzą sobie już z pełnymi zdaniami, zachęcaj ich do zadawania pytania z wykorzystaniem “Is it…?”. Powtórzcie z pozostałymi kartami z talii.

ZABAWA NR 3

Guessing game (Teacher vs. Students)

Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe

Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty połóż na podłodze – mogą leżeć jedna na drugiej, lub obok siebie. Pokazuj je uczniom po kolei i zachęcaj do nazywania tego, co widzą. Jeżeli uczniowie podadzą prawidłową angielską nazwę, punkt dla nich! Jeżeli nie mogą przypomnieć sobie danego słowa i Ty musisz nazwać to, co znajduje się na karcie – punkt dla Ciebie.

Zachęcam Cię do przeanalizowania powyższych zabaw, jeszcze zanim odtworzysz video!

Jesteś już gotowa_gotów? Posłuchaj wskazówek dotyczących podsumowania zajęć:

Pamiętaj: By maksymalnie ułatwić sobie prowadzenie zajęć, zadbaj o powtarzalne elementy, pojawiające się na każdej lekcji, nie tylko na początku i końcu. Przeczytaj o tym więcej w zakładce poświęconej klasowej rutynie.