W tej części zazwyczaj proponujemy uczniom piosenkę na przywitanie. Jednak to nie jedyne, co może się tutaj pojawić. Elementem Hello routine możesz ustanowić także inne czynności, np. usadzanie dzieci w kole w rytm piosenki lub przy pomocy rymowanki.
Możesz też połączyć jedno z drugim – powitanie z usadzaniem w kole.
Posłuchaj mojej propozycji piosenki, która może okazać się przydatna:
Inne czynności, które można proponować na tym etapie zajęć to np.: sprawdzanie listy obecności, witanie się i rozmowy z pacynką* , uzupełnianie kalendarza, small talk, czyli rozmowy w oparciu o często pojawiające się pytania, np. o pogodę, samopoczucie itp.
* W zakładce “Must-have nauczyciela” znajdziesz nagranie LIVE poświęconego właśnie wykorzystaniu pacynki.
Po części przywitalnej, czas na warm up, czyli językową rozgrzewkę!
Ta część lekcji, w odróżnieniu do części przywitalnej, nie jest zautomatyzowana. Co oznacza, że daje Ci dużo więcej swobody. I właśnie dlatego to idealny moment na to, by zadbać o koncentrację Twoich uczniów! :).
Podczas tej części:
Początkowa faza lekcji w prostych krokach:
Czyli część zajęć, w której przechodzimy do meritum. To właśnie czas na realizację celów danej lekcji.
W zależności do tego, na jakim etapie pracy z danym zagadnieniem jesteście (Ty i Twoi uczniowie) sprawa może wyglądać następująco:
Zasadnicza faza lekcji w prostych krokach:
Pamiętaj: Cały proces nauczania nowego materiału zaczyna się od budowania bazy leksykalnej (czyli de facto wprowadzania słówek). Jest to niewątpliwie ważne w kontekście opanowania przez dzieci wprowadzanych w dalszej kolejności piosenek, wierszyków, książek oraz krótkich wypowiedzi. Ale na tym omawianie danego zagadnienia nie może się kończyć! Powinien to być początkowy etap pracy z danym tematem, która stopniowo będzie ewaluować.
Staraj się proponować swoim uczniom aktywności, które stale będą stanowiły pewien rodzaj wyzwania. Jeżeli świetnie już radzą sobie z nazywaniem tego, co widzą na kartach obrazkowych, nie dokładaj nowych słówek! Dołóż nabywanie nowych umiejętności! 🙂 Niech dzieci uczą się formułować pełne zdania, następnie proste wypowiedzi, biorą udział w mini-dialogach czy aranżowanych scenkach dopasowanych do danego tematu.
Ta część lekcji powinna być najobszerniejsza ze wszystkich. Przeznacz na nią najwięcej czasu.
Ta część zajęć to nie tylko przychodzące w pierwszej kolejności na myśl pożegnanie. To także czas na krótkie podsumowanie tego, co właśnie przerobiliście. Jak? Oczywiście najlepiej za pomocą prostych zabaw, które jednocześnie możesz połączyć np. ze sprzątaniem (posłuchaj o tym w załączonym nagraniu).
W ramach pożegnania, poza Goodbye song, również możesz wprowadzić dodatkowe rytuały, takie jak np. żegnanie się z pacynką.
Ostateczna faza lekcji w prostych krokach:
Poniżej znajdziesz opisy 3 zabaw. Teoretycznie bardzo do siebie podobnych, ale w rzeczywistości służących rożnym celom.
ZASTANÓW SIĘ:
Guessing game (Teacher)
Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe
Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty skieruj obrazkami w stronę uczniów, tak żebyś sam_a nie widział_a co się na nich znajduje. Zadawaj dzieciom proste pytania, wykorzystując strukturę “Is it…?” i próbuj odgadnąć co znajduje się na karcie, którą w danym momencie widzą dzieci. Zadaniem uczniów jest udzielanie jedynie odpowiedzi “NO” lub “YES”, w zależności od tego, czy zgadujesz źle, czy dobrze. Przeróbcie wszystkie karty z talii.
Guessing game (Students)
Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe
Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty trzymaj tak, by tym razem to uczniowie nie widzieli co się na nich znajduje. Przedstaw dzieciom zadanie: mają odgadnąć co widnieje na pierwszej z kart. Powiedz: 1, 2, 3, what can it be? Guess! W zależności od wieku uczniów, jeżeli uczniowie operują pojedynczymi słowami, a Ty wiesz, że poradzą sobie już z pełnymi zdaniami, zachęcaj ich do zadawania pytania z wykorzystaniem “Is it…?”. Powtórzcie z pozostałymi kartami z talii.
TIP: Taka zabawa może okazać się też świetna przy powtórkach, np. 2 czy nawet 3 tematów. Wówczas wyzwanie staje się większe – dzieci muszą przeanalizować, jakie słowa z danych kategorii poznały, a do tego spróbować odgadnąć, o które ze słów chodzi :).
Guessing game (Teacher vs. Students)
Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe
Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty połóż na podłodze – mogą leżeć jedna na drugiej, lub obok siebie. Pokazuj je uczniom po kolei i zachęcaj do nazywania tego, co widzą. Jeżeli uczniowie podadzą prawidłową angielską nazwę, punkt dla nich! Jeżeli nie mogą przypomnieć sobie danego słowa i Ty musisz nazwać to, co znajduje się na karcie – punkt dla Ciebie.
Zachęcam Cię do przeanalizowania powyższych zabaw, jeszcze zanim odtworzysz video!
Jesteś już gotowa_gotów? Posłuchaj wskazówek dotyczących podsumowania zajęć:
Pamiętaj: By maksymalnie ułatwić sobie prowadzenie zajęć, zadbaj o powtarzalne elementy, pojawiające się na każdej lekcji, nie tylko na początku i końcu. Przeczytaj o tym więcej w zakładce poświęconej zarządzaniu grupą.