Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+)
ZAŁOŻENIA
Książkę wprowadzamy nie tyle po to, żeby „przerobić” z jej wykorzystaniem jakiś temat, a skorzystać z genialnego, szybko zapadającego w pamięć tekstu i motywu przewodniego, który uwielbiają dzieci! Połączyć ją można z DOWOLNĄ tematyką.
CELE OPERACYJNE
Uczniowie:
Formy pracy: praca z grupą, (opcjonalnie) praca indywidualna
Pomoce do przygotowania:
Przebieg zajęć:
Część wstępna
TIP: Żeby dzieci nie rozbiegały się bez celu po sali, najlepiej dodatkowo ustalić, że po usłyszeniu hasła, mają dotknąć w sali czegoś w wybranym wcześniej kolorze. Np. Jeżeli to blue „ratuje” przed rekinem: Touch something blue to be safe!
Przeprowadź kilka rund zabawy, by rozruszać uczniów, a jednocześnie utrwalić zadawanie pytania o samopoczucie.
Część zasadnicza zajęć
1. 1, 2, 3, what can it be? [3 min.] – Przygotuj PUZZLE przedstawiające rekina, park i teleskop. Możesz:
a) wysypać wszystkie elementy na środku dywanu i ułożyć je z całą grupą, lub
b) każdy obrazek, już w formie PUZZLI, włożyć do osobnej koperty. Podzielić dzieci na 3 mniejsze grupy i każdej wręczyć kopertę. Dzieci będą układać w drużynach.
Gdy wszystkie układanki będą już kompletne, przedstaw wszystkie słowa [Możesz także zapytać o nie dzieci, być może Twoi uczniowie znają już słowa „shark”, czy „park” – nie warto robić wszystkiego za nie! 😊], a następnie wskaż poszczególne obrazki i powiedz ze skonsternowaną miną A shark, a a telescope and a park? I don’t know what that means… Let me take a look into my bag! W tym momencie zajrzyj do swojej nauczycielskiej torby.
2. Shark in the Park – wprowadzenie opowiadania [3 min.] – Powiedz: Oooh, now I get it! i wyciągnij z torby książkę. Zaprezentuj ją dzieciom i odczytaj tytuł: „Shark in the Park”, po czym przejdź do czytania.
TIP: Tekst w książce możesz lekko zmodyfikować, kładąc największy nacisk na frazę Aaa, there’s a shark in the park, która zawsze wywołuje najwięcej emocji 😊.
TIP 2: Warto zachęcać dzieci do witania się ze wszystkimi bohaterami książki, np. Hello crow! Hello cat! – dzięki temu dzieci od razu powtórzą te słowa.
TIP: Biorąc pod uwagę to, jak niewiele słów pojawia się w opowiadaniu oraz fakt, że uczniowie mogli je poznać już przy wcześniej przerabianych tematach, w tej zabawie możesz również wykorzystać karty z innym słownictwem, dowolnym. Pamiętaj jednak o kluczowej karcie – z rekinem 😊.
TIP: Jeżeli masz mało czasu, lub nie widzisz szans na powodzenie takiej aktywności, możesz przygotować dla dzieci teleskopy z kartek jeszcze przed zajęciami, po jednym dla każdego dziecka. Fajną opcją może być wówczas umieszczenie w teleskopach wybranych obrazków, które będzie widać w środku ruloników, lub obklejenie ich naklejkami ze znanym już dzieciom słownictwem, np. emocjami 😊.
Końcowa część zajęć
1. Pożegnanie [max 3 min.] – pożegnajcie się w tradycyjny sposób, np. za pomocą piosenki.
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+)
CELE OPERACYJNE
Uczniowie:
Formy pracy: praca z grupą
Pomoce do przygotowania:
Przebieg zajęć:
Część wstępna
TIP: Jeżeli Twoi uczniowie nie znają jeszcze tej piosenki, poświęć chwilę na wprowadzenie i przećwiczenie słów ceiling, floor, window, door – będą kluczowe w dalszej części lekcji.
Część zasadnicza zajęć
zaprezentuj dzieciom opowiadania z wykorzystaniem przygotowanych storycards.
Możesz dowolnie zmienić kolejność pojawiających się bohaterów, a także dołożyć
dodatkowe słowa. Zachęcaj dzieci do powtarzania za tobą tekstu opowiadania.
TIP: Opowiadanie możesz przypomnieć także z wykorzystaniem książki. Jednak jego inna forma pomoże zaciekawić uczniów na nowo! Storycards możesz wykorzystać także do odgrywania opowiadania. Rozmieść je po całej sali i przemieszczajcie się od jednej do drugiej, pry okazji powtarzając tekst „Shark in the park”.
TP TP is looking through his telescope.
He look at the CEILING, he looks at the FLOOR,
He looks at the WINDOW, he looks at the DOOR.
And this is what he sees… [W tym momencie wskaż wybrany zestaw]
„Aaa, there’s a shark in the classroom!, he cries.
Po tych słowach, powiedz: Is it? Let’s find out! i razem z uczniami sprawdźcie co zostało ukryte pod pierwszą kartą. Powtórz z pozostałymi zestawami, zachęcając uczniów do poruszania się po całej sali oraz nazywania wszystkich odnalezionych w słów. Cały czas powtarzajcie także tekst opowiadania.
TIP: Do tej zabawy można wykorzystać przygotowane przez uczniów na poprzedniej lekcji teleskopy.
Końcowa część zajęć
1. Pożegnanie [max 3 min.] – pożegnajcie się w tradycyjny sposób, np. za pomocą piosenki.