“Shark in the Park”

Temat: Shark in the Park Lekcja 1.

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+)

ZAŁOŻENIA

Książkę wprowadzamy nie tyle po to, żeby „przerobić” z jej wykorzystaniem jakiś temat, a skorzystać z genialnego, szybko zapadającego w pamięć tekstu i motywu przewodniego, który uwielbiają dzieci! Połączyć ją można z DOWOLNĄ tematyką.

CELE OPERACYJNE

Uczniowie:

  • Zadają pytanie o samopoczucie i potrafią odpowiednio zareagować na ustalone hasło, które padnie w odpowiedzi.
  • Znają i rozumieją treść opowiadania pt. „Shark in the Park” oraz pojawiające się w nim słowa.
  • Przygotowują własne teleskopy do zabawy.
  • Potrafią odegrać treść opowiadania, śledząc tekst czytany przez nauczyciela.

Formy pracy: praca z grupą, (opcjonalnie) praca indywidualna

Pomoce do przygotowania:

  • torba na materiały
  • książka „Shark in the park” N. Sharratt (wyd. Puffin Books)
  • karty obrazkowe ze słowami pojawiającymi się w opowiadaniu
  • opaska na głowę z obrazkiem rekina
  • duże karty obrazkowe z rekinem, teleskopem i parkiem w formie PUZZLI
  • rolki po papierze, naklejki, kredki lub kartki z bloku, zszywacz/ taśma – tyle, ile dzieci w grupie

Przebieg zajęć:

Część wstępna

  1. Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS)[2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją
  • Hungry Shark – zabawa ruchowa [4 min.] – Przygotuj opaskę z obrazkiem rekina, wyciągnij ją z torby i załóż na głowę. Zachęć uczniów do wstania i utworzenia z Tobą koła [najlepiej, gdy wszyscy będą trzymać się za ręce]. Powiedz: Let’s play Hungry Shark! Zacznijcie poruszać się po obwodzie koła. Zadaniem dzieci będzie zadawanie ci pytania: Shark, shark, how are you today? Twoim – odpowiadanie: I’m happy./ I’m sad./ I’m angry. itp. Hasło I’m hungry! ustanówcie tzw. hasłem funkcyjnym – gdy dzieci je usłyszą, muszą uciekać przed rekinem.

TIP: Żeby dzieci nie rozbiegały się bez celu po sali, najlepiej dodatkowo ustalić, że po usłyszeniu hasła, mają dotknąć w sali czegoś w wybranym wcześniej kolorze. Np. Jeżeli to blue „ratuje” przed rekinem: Touch something blue to be safe!

Przeprowadź kilka rund zabawy, by rozruszać uczniów, a jednocześnie utrwalić zadawanie pytania o samopoczucie.

Część zasadnicza zajęć

1. 1, 2, 3, what can it be? [3 min.] – Przygotuj PUZZLE przedstawiające rekina, park i teleskop. Możesz:

a) wysypać wszystkie elementy na środku dywanu i ułożyć je z całą grupą, lub

b) każdy obrazek, już w formie PUZZLI, włożyć do osobnej koperty. Podzielić dzieci na 3 mniejsze grupy i każdej wręczyć kopertę. Dzieci będą układać w drużynach.

Gdy wszystkie układanki będą już kompletne, przedstaw wszystkie słowa [Możesz także zapytać o nie dzieci, być może Twoi uczniowie znają już słowa „shark”, czy „park” – nie warto robić wszystkiego za nie! 😊], a następnie wskaż poszczególne obrazki i powiedz ze skonsternowaną miną A shark, a a telescope and a park? I don’t know what that means… Let me take a look into my bag! W tym momencie zajrzyj do swojej nauczycielskiej torby.

2. Shark in the Park – wprowadzenie opowiadania [3 min.] – Powiedz: Oooh, now I get it! i wyciągnij z torby książkę. Zaprezentuj ją dzieciom i odczytaj tytuł: „Shark in the Park”, po czym przejdź do czytania.

TIP: Tekst w książce możesz lekko zmodyfikować, kładąc największy nacisk na frazę Aaa, there’s a shark in the park, która zawsze wywołuje najwięcej emocji 😊.

TIP 2: Warto zachęcać dzieci do witania się ze wszystkimi bohaterami książki, np. Hello crow! Hello cat! – dzięki temu dzieci od razu powtórzą te słowa.

  • Let’s take a walk around the park! – zabawa ruchowa [3 min.] – Wyjmij z torby karty obrazkowe przygotowane do opowiadania. Na środku połóż kartę z parkiem, a dookoła pozostałe karty obrazkami do dołu. Zachęć uczniów, by wstali i powiedz: Let’s take a walk around the park! Następnie zacznij podśpiewywać Let’s take a walk around the park, around the park, around the park, parafrazując słowa piosenki “Let’s take a walk around the farm” z kanału ELF Kids Videos i zachęć dzieci do chodzenia razem z tobą dookoła rozłożonych na podłodze kart. Gdy padnie pytanie What do you see?, zatrzymajcie się i wskaż jedno dziecko, które odkryje wybraną przez siebie kartę. Jeżeli okaże się, ze to karta z rekinem, dzieci mają za zadanie uciekać na tej samej zasadzie, co w zabawie Hungry Shark. Jeżeli to karta z innym słowem, wspólnie powtórzcie jego nazwę.

TIP: Biorąc pod uwagę to, jak niewiele słów pojawia się w opowiadaniu oraz fakt, że uczniowie mogli je poznać już przy wcześniej przerabianych tematach, w tej zabawie możesz również wykorzystać karty z innym słownictwem, dowolnym. Pamiętaj jednak o kluczowej karcie – z rekinem 😊.

  • Teleskopy [do 10 min.] – Każde dziecko przygotowuje swój teleskop. W zależności od wieku dzieci, czasu i materiałów, jakimi dysponujesz, rozdaj dzieciom rolki po papierze toaletowym i poproś o ich ozdobienie, lub wykorzystaj po prostu białe kartki, które dzieci będą zwijać w ruloniki. W tym drugim wypadku przygotuj się na pomoc przy zszywaniu lub sklejaniu ruloników za pomocą taśmy klejącej, tak by nie rozpadły się w trakcie zabawy.

TIP: Jeżeli masz mało czasu, lub nie widzisz szans na powodzenie takiej aktywności, możesz przygotować dla dzieci teleskopy z kartek jeszcze przed zajęciami, po jednym dla każdego dziecka. Fajną opcją może być wówczas umieszczenie w teleskopach wybranych obrazków, które będzie widać w środku ruloników, lub obklejenie ich naklejkami ze znanym już dzieciom słownictwem, np. emocjami 😊.

  • Shark in the Park – czytanie i odgrywanie opowiadania [3 min.] z wykorzystaniem teleskopów.

Końcowa część zajęć

1. Pożegnanie [max 3 min.] – pożegnajcie się w tradycyjny sposób, np. za pomocą piosenki.

Temat: Shark in the Park Lekcja 2.

Czas trwania zajęć: ok. 30 minut

Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 4-latki+)

CELE OPERACYJNE

Uczniowie:

  • Rozumieją i znają niemalże na pamięć tekst opowiadania „Shark in the park”.
  • Rozumieją i znają słowa: ceiling, floor, window, door,
  • Biorą udział w zabawie z wykorzystaniem tekstu opowiadania „Shark in the park”, powtarzając przy okazji wybrane dodatkowe słownictwo.

Formy pracy: praca z grupą

Pomoce do przygotowania:

  • torba na materiały
  • storycards do opowiadania „Shark in the park” = karty z parkiem, bohaterami pojawiającymi się w opowiadaniu oraz kółeczka wyglądem przypominające okular teleskopu z widoczną w środku płetwą rekina + masa mocująca do ich przyczepienia do kart
  • karty obrazkowe do dowolnego, wybranego tematu
  • karty przedstawiające okular lunety z widoczną w środku płetwą rekina i napisem „THERE’S A SHARK…!”
  • (Opcjonalnie) książka „Shark in the park” N. Sharratta

Przebieg zajęć:

Część wstępna

  1. Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS)[2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją
  • Wind the bobbin up – piosenka na rozgrzewkę [3-5 min. – w zależności do tego, czy to coś nowego dla Twoich uczniów, czy nie]

TIP: Jeżeli Twoi uczniowie nie znają jeszcze tej piosenki, poświęć chwilę na wprowadzenie i przećwiczenie słów ceiling, floor, window, door – będą kluczowe w dalszej części lekcji.

Część zasadnicza zajęć

  1. Do you remember the story…? – opowiadanie „Shark in the park” w nowej odsłonie [4 min.] –

zaprezentuj dzieciom opowiadania z wykorzystaniem przygotowanych storycards.

Możesz dowolnie zmienić kolejność pojawiających się bohaterów, a także dołożyć

dodatkowe słowa. Zachęcaj dzieci do powtarzania za tobą tekstu opowiadania.

TIP: Opowiadanie możesz przypomnieć także z wykorzystaniem książki. Jednak jego inna forma pomoże zaciekawić uczniów na nowo! Storycards możesz wykorzystać także do odgrywania opowiadania. Rozmieść je po całej sali i przemieszczajcie się od jednej do drugiej, pry okazji powtarzając tekst „Shark in the park”.

  • Przypomnienie/ utrwalanie słownictwa z wybranego tematu [5-6 min.] – Wybierz temat, który chcesz utrwalić/ przypomnieć, pojawiał się przed wprowadzeniem książki, lub właśnie go przerabiacie i dowolną dopasowaną do niego zabawę.
  • Aaaa, there’s a shark! – zabawa z tekstem opowiadania [7-8 min.] – Przygotuj karty z napisami „THERE’S A SHARK…!” – tyle, ile słów postanowiłaś_eś utrwalić z uczniami plus karty obrazkowe z zakresu wybranego tematu. Schowaj flashcards pod kartami z napisami „THERE’S A SHARK…!” i takie zestawy rozłóż po całej sali. Zachęć dzieci do wstania i ustawienia się w kole, a następnie do opowiadania historii „Shark in the park”. Tym razem zmieńcie nieco tekst:

TP TP is looking through his telescope.

He look at the CEILING, he looks at the FLOOR,

He looks at the WINDOW, he looks at the DOOR.

And this is what he sees… [W tym momencie wskaż wybrany zestaw]

„Aaa, there’s a shark in the classroom!, he cries.

Po tych słowach, powiedz: Is it? Let’s find out! i razem z uczniami sprawdźcie co zostało ukryte pod pierwszą kartą. Powtórz z pozostałymi zestawami, zachęcając uczniów do poruszania się po całej sali oraz nazywania wszystkich odnalezionych w słów. Cały czas powtarzajcie także tekst opowiadania.

TIP: Do tej zabawy można wykorzystać przygotowane przez uczniów na poprzedniej lekcji teleskopy.

  • Wspólne sprzątanie [3 min.] – Po zakończonej zabawie, poproś wybranych uczniów o przyniesienie wskazanych kart. Nazywaj słowa i pytaj, czy dzieci zapamiętały, w których miejscach w sali się znajdują. Całą grupę możesz poprosić o pożegnanie się z każdą z flashcards.

Końcowa część zajęć

1. Pożegnanie [max 3 min.] – pożegnajcie się w tradycyjny sposób, np. za pomocą piosenki.

error: Content is protected !!