Zabawa utrwalająca dowolne słownictwo; sprzyja rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu.
Potrzebne pomoce: podwójny zestaw takich samych kart obrazkowych przedstawiających wybrane słownictwo, zakrętki od butelek/ po musach dla dzieci w 2 kolorach – łącznie tyle, ilu uczniów.
Przygotowanie:
Rozłóż karty obrazkowe na podłodze – każdy zestaw w innym końcu sali.
Przebieg zabawy:
Ustaw dzieci w 2 rzędach – 1 rząd naprzeciwko 1 zestawu kart. Rozdaj dzieciom nakrętki. Dobierz kolory do drużyn. Wypowiedz proste polecenie, np.: Find a banana. Zaczynają dzieci stojące na początku każdego rzędu – podbiegają do odpowiedniej karty obrazkowej, układają na niej swoje zakrętki i wracają do drużyny. Wydawaj komendy, aż wszyscy uczniowie pozbędą się zakrętek.
TIP: Jeżeli drużyny nie są równoliczne, jednej osobie z liczniejszej grupy rozdaj 2 zakrętki. Do roli „podwójnego biegacza” możesz wybrać dyżurnego/ dyżurną.
Możliwe modyfikacje:
Zabawa służąca do utrwalenia dowolnego słownictwa, świetna nawet na pierwsze zajęcia z danego tematu.
Potrzebne pomoce: podwójny zestaw takich samych kart obrazkowych przedstawiających wybrane słownictwo, taśma malarska
TIP: Idealnie w tej zabawie sprawdzają się bezpieczne, antypoślizgowe maty KIDDO Play me and Learn.
Przygotowanie:
Na podłodze rozłóż karty obrazkowe tak, by 1 zestaw utworzył 1 ścieżkę. W obrębie każdego szlaku karty powinny być ułożone w innej kolejności. Dla bezpieczeństwa przyklej je do podłogi za pomocą taśmy malarskiej (nie powinny się ślizgać) lub wykorzystaj do tej zabawy wspomniane wyżej maty KIDDO.
Przebieg zabawy:
Ustaw dzieci w 2 rzędach – każdy rząd naprzeciwko 1 ścieżki. Następnie dyktuj słowa, po których kolejno mają skakać uczniowie, przechodząc przez swój szlak. Wybierz 3 wyrazy, np. sunny, rainy, stormy, jeżeli uczycie się o pogodzie. Dzieci z obydwu drużyn skaczą po kartach, jednocześnie powtarzając wybrane słowa w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one na danej ścieżce. Kiedy wszyscy uczestnicy przejdą swoje trasy, wybierz kolejne 3 wyrazy. Zabawę kontynuuj, aż powtórzycie wszystkie słowa lub w momencie, który uznasz za stosowny.
Zabawa idealna do utrwalenia dowolnego słownictwa, a także drylowania całych struktur, zdań, słów piosenek.
Potrzebne materiały: flashcards z przerabianym słownictwem, karty z napisami “YES” oraz “NO”.
Przebieg zabawy: Poproś dzieci, by ustawiły się pod ścianą na środku sali. Sam/ sama stań naprzeciwko nich z kartami obrazkowymi w ręku trzymanymi tak, by uczniowie nie widzieli, co się na nich znajduje. Odwracaj kolejne karty obrazkami do uczniów i nazywaj je. Jeżeli mówisz prawdę, zadaniem dzieci jest podbiec do napisu YES, jeżeli nieprawdę – do napisu NO.
TIP: Wykorzystaj moment, w którym uczniowie stoją przy danym napisie do przedrylowania słowa, lub całego zdania. Możesz powiedzieć np. Yes, it’s a banana. Ok, let’s say the word quietly/ slowly!/ Let’s say that together: It’s a banana! itp.
Zabawa rozwijająca umiejętność rozumienia ze słuchu i jednocześnie angażująca uczniów do mówienia.
Potrzebne pomoce: medaliony przedstawiające ćwiczone słownictwo, np. jesienne – po jednym dla każdego ucznia (słowa mogą się powtarzać), wybrana piosenka do tańczenia
Przebieg zabawy: Rozdaj dzieciom medaliony z wybranymi słowami, a następnie poproś, by swobodnie poruszały się po sali w rytm piosenki. Zatrzymuj utwór co jakiś czas i wymieniaj słowa, które mają połączyć się w pary/ grupy. Możesz zestawiać takie wyrazy, które wypowiadane na głos tworzą rytmiczne połączenia, np. Squirrels to acorns. Pumpkins to scarecrows. Podchodź do wybranych uczniów i pytaj: What (Who) are you today? Dzieci odpowiadają, uwzględniając słowa, które są przedstawione na medalionach.
Zabawa umożliwiająca utrwalanie dowolnego słownictwa z kart obrazkowych oraz dodatkowego, np. przedmiotów bądź kolorów znajdujących się w sali.
Przebieg zabawy:
Rozłóż na podłodze, obrazkami do dołu, wybrane karty, np. przedstawiające zwierzęta morskie. Wybierz spośród nich „kartę funkcyjną”, np. rekina – wylosowanie jej oznacza specjalne zadanie dla uczniów.
TIP: Zazwyczaj najwięcej zabawy daje… uciekanie. By jednak uczniowie nie rozbiegali się po sali, podobnie jak w proponowanej wcześniej aktywności – „Hungry shark”, możecie wybrać jakiś kolor, którego dotknięcie sprawi, że dzieci będą bezpieczne.
Usadź uczniów w kole, dookoła kart. Proś ochotników o ich odkrywanie. Każdą z nich wspólnie nazywajcie, chyba że ktoś trafi na rekina – wówczas zadaniem dzieci będzie uciekać. Zabawę kontynuujcie do czasu powtórzenia wszystkich słówek z kart lub tak długo, jak uznasz za stosowne.
Zabawa umożliwiająca utrwalanie dowolnego słownictwa z kart obrazkowych na trzech różnych poziomach.
Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe
WERSJA nr 1. Teacher
W tej zabawie sprawdzisz na ile twoi uczniowie rozumieją wprowadzone przez Ciebie słownictwo.
Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty skieruj obrazkami w stronę uczniów, tak żebyś sam_a nie widział_a co się na nich znajduje. Zadawaj dzieciom proste pytania, wykorzystując strukturę “Is it…?” i próbuj odgadnąć co znajduje się na karcie, którą w danym momencie widzą dzieci. Zadaniem uczniów jest udzielanie jedynie odpowiedzi “NO” lub “YES”, w zależności od tego, czy zgadujesz źle, czy dobrze. Przeróbcie wszystkie karty z talii.
WERSJA nr 2. Students
W tej zabawie zachęcasz uczniów do samodzielnego nazywania + przywoływania w pamięci słów z danego zakresu tematycznego, które poznali.
Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty trzymaj tak, by tym razem to uczniowie nie widzieli co się na nich znajduje. Przedstaw dzieciom zadanie: mają odgadnąć co widnieje na pierwszej z kart. Powiedz: 1, 2, 3, what can it be? Guess! W zależności od wieku uczniów, jeżeli uczniowie operują pojedynczymi słowami, a Ty wiesz, że poradzą sobie już z pełnymi zdaniami, zachęcaj ich do zadawania pytania z wykorzystaniem “Is it…?”. Powtórzcie z pozostałymi kartami z talii.
TIP: Taka zabawa może okazać się też świetna przy powtórkach, np. 2 czy nawet 3 tematów. Wówczas wyzwanie staje się większe – dzieci muszą przeanalizować, jakie słowa z danych kategorii poznały, a do tego spróbować odgadnąć, o które ze słów chodzi :).
WERSJA nr 3. Teacher vs. Students
W tej zabawie sprawdzasz, na ile uczniowie radzą sobie już z samodzielnym nazywaniem wprowadzonych słów. Będzie świetna do wprowadzenia w momencie, w którym dzieci już poznały te słowa, ale jeszcze nie “przewałkowalście” ich na wszystkie możliwe sposoby.
TIP: Jeżeli długo już omawiacie jakieś zagadnienie, zaproponuj 2. wersję zabawy!
Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty połóż na podłodze – mogą leżeć jedna na drugiej, lub obok siebie. Pokazuj je uczniom po kolei i zachęcaj do nazywania tego, co widzą. Jeżeli uczniowie podadzą prawidłową angielską nazwę, punkt dla nich! Jeżeli nie mogą przypomnieć sobie danego słowa i Ty musisz nazwać to, co znajduje się na karcie – punkt dla Ciebie.
To zabawa, która idealnie sprawdzi się podczas powtórek materiału, zarówno na zakończenie pojedynczej lekcji, jak i całego ich cyklu! W październiku wykorzystasz ją też jako łącznik między dwoma tematami – jesienią i… Halloween!
Spokojnie, nawet, jeżeli nie prowadzisz zajęć o tej tematyce, możesz pobawić się w uczniami w odkrywanie tajemnicy Potworka Głodomorka! W zabawie nie ma nic strasznego, jest za to odrobina magii!
Od razu powiem, że szybko! Taka pomoc nie wymaga wycinania ani laminowania! Potrzebne są Ci tylko drukarka i foliowe koszulki na dokumenty :).
Drukujemy kilka kolorowych potworów (koniecznie na papierze o większej gramaturze, np. 160) na kartce A4, a dodatkowo dołączone materiały z wybranym słownictwem, np. jesiennym (pobierzesz je poniżej). Potworów powinno być tyle, ile słów, które zamierzasz powtórzyć z uczniami. Będzie potrzebne tyle samo koszulek na dokumenty. Do nich wkładamy najpierw obrysy z potworami z wypełnionymi brzuchami.
Przygotuj sobie wcześniej pomoce. Podczas zajęć powiedz dzieciom, że czeka je spotkanie z Potworem Głodomorem, który uwielbia jeść. Pytanie tylko co zjadł!
W zakładce “MATERIAŁY DODATKOWE na okazje i święta” >> “Halloween” znajdziesz też potworki z Halloweenowym słownictwem w brzuchu (Sprawdź plik pt. “HALLOWEEN BONUS”).