UTRWALANIE MATERIAŁU Copy

FLASHCARD RUN

Zabawa utrwalająca dowolne słownictwo; sprzyja rozwijaniu umiejętności rozumienia ze słuchu.

Potrzebne pomoce: podwójny zestaw takich samych kart obrazkowych przedstawiających wybrane słownictwo, zakrętki od butelek/ po musach dla dzieci w 2 kolorach – łącznie tyle, ilu uczniów.

Przygotowanie:

Rozłóż karty obrazkowe na podłodze – każdy zestaw w innym końcu sali.

Przebieg zabawy:

Ustaw dzieci w 2 rzędach – 1 rząd naprzeciwko 1 zestawu kart. Rozdaj dzieciom nakrętki. Dobierz kolory do drużyn. Wypowiedz proste polecenie, np.: Find a banana. Zaczynają dzieci stojące na początku każdego rzędu – podbiegają do odpowiedniej karty obrazkowej, układają na niej swoje zakrętki i wracają do drużyny. Wydawaj komendy, aż wszyscy uczniowie pozbędą się zakrętek.

TIP: Jeżeli drużyny nie są równoliczne, jednej osobie z liczniejszej grupy rozdaj 2 zakrętki. Do roli „podwójnego biegacza” możesz wybrać dyżurnego/ dyżurną.

Możliwe modyfikacje:

  • Zmień polecenia na bardziej różnorodne i zachęć uczniów do utrwalania słownictwa na innym poziomie! Mów: Find something yellow. Find something big. itp. Za każdym razem, gdy dzieci podbiegną do wybranej karty obrazkowej, muszą dodatkowo nazwać przedmiot, na którym kładą swoją zakrętkę. Każda drużyna może dostać inny zestaw słów, a każdy gracz ma prawo samodzielnie wybrać kartę, na której położy swój „żeton”.

MY PATH, YOUR PATH

Zabawa służąca do utrwalenia dowolnego słownictwa, świetna nawet na pierwsze zajęcia z danego tematu.

Potrzebne pomoce: podwójny zestaw takich samych kart obrazkowych przedstawiających wybrane słownictwo, taśma malarska

TIP: Idealnie w tej zabawie sprawdzają się bezpieczne, antypoślizgowe maty KIDDO Play me and Learn.

Przygotowanie:

Na podłodze rozłóż karty obrazkowe tak, by 1 zestaw utworzył 1 ścieżkę. W obrębie każdego szlaku karty powinny być ułożone w innej kolejności. Dla bezpieczeństwa przyklej je do podłogi za pomocą taśmy malarskiej (nie powinny się ślizgać) lub wykorzystaj do tej zabawy wspomniane wyżej maty KIDDO.

Przebieg zabawy:

Ustaw dzieci w 2 rzędach – każdy rząd naprzeciwko 1 ścieżki. Następnie dyktuj słowa, po których kolejno mają skakać uczniowie, przechodząc przez swój szlak. Wybierz 3 wyrazy, np. sunny, rainy, stormy, jeżeli uczycie się o pogodzie. Dzieci z obydwu drużyn skaczą po kartach, jednocześnie powtarzając wybrane słowa w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one na danej ścieżce. Kiedy wszyscy uczestnicy przejdą swoje trasy, wybierz kolejne 3 wyrazy. Zabawę kontynuuj, aż powtórzycie wszystkie słowa lub w momencie, który uznasz za stosowny.

YES/ NO

Zabawa idealna do utrwalenia dowolnego słownictwa, a także drylowania całych struktur, zdań, słów piosenek.

Potrzebne materiałyflashcards z przerabianym słownictwem, karty z napisami “YES” oraz “NO”.

Przebieg zabawy: Poproś dzieci, by ustawiły się pod ścianą na środku sali. Sam/ sama stań naprzeciwko nich z kartami obrazkowymi w ręku trzymanymi tak, by uczniowie nie widzieli, co się na nich znajduje. Odwracaj kolejne karty obrazkami do uczniów i nazywaj je. Jeżeli mówisz prawdę, zadaniem dzieci jest podbiec do napisu YES, jeżeli nieprawdę – do napisu NO.

TIP: Wykorzystaj moment, w którym uczniowie stoją przy danym napisie do przedrylowania słowa, lub całego zdania. Możesz powiedzieć np. Yes, it’s a banana. Ok, let’s say the word quietly/ slowly!/ Let’s say that together: It’s a banana! itp.

SQUIRRELS TO ACORNS, PUMPKINS TO SCARECROWS

Zabawa rozwijająca umiejętność rozumienia ze słuchu i jednocześnie angażująca uczniów do mówienia.

Potrzebne pomoce: medaliony przedstawiające ćwiczone słownictwo, np. jesienne – po jednym dla każdego ucznia (słowa mogą się powtarzać), wybrana piosenka do tańczenia

Przebieg zabawy: Rozdaj dzieciom medaliony z wybranymi słowami, a następnie poproś, by swobodnie poruszały się po sali w rytm piosenki. Zatrzymuj utwór co jakiś czas i wymieniaj słowa, które mają połączyć się w pary/ grupy. Możesz zestawiać takie wyrazy, które wypowiadane na głos tworzą rytmiczne połączenia, np. Squirrels to acorns. Pumpkins to scarecrows. Podchodź do wybranych uczniów i pytaj: What (Who) are you today? Dzieci odpowiadają, uwzględniając słowa, które są przedstawione na medalionach.

BEWARE OF…

Zabawa umożliwiająca utrwalanie dowolnego słownictwa z kart obrazkowych oraz dodatkowego, np. przedmiotów bądź kolorów znajdujących się w sali.

Przebieg zabawy:

Rozłóż na podłodze, obrazkami do dołu, wybrane karty, np. przedstawiające zwierzęta morskie. Wybierz spośród nich „kartę funkcyjną”, np. rekina – wylosowanie jej oznacza specjalne zadanie dla uczniów.

TIP: Zazwyczaj najwięcej zabawy daje… uciekanie. By jednak uczniowie nie rozbiegali się po sali, podobnie jak w proponowanej wcześniej aktywności – „Hungry shark”, możecie wybrać jakiś kolor, którego dotknięcie sprawi, że dzieci będą bezpieczne.

Usadź uczniów w kole, dookoła kart. Proś ochotników o ich odkrywanie. Każdą z nich wspólnie nazywajcie, chyba że ktoś trafi na rekina – wówczas zadaniem dzieci będzie uciekać. Zabawę kontynuujcie do czasu powtórzenia wszystkich słówek z kart lub tak długo, jak uznasz za stosowne.

GUESSING GAME NA 3 SPOSOBY

Zabawa umożliwiająca utrwalanie dowolnego słownictwa z kart obrazkowych na trzech różnych poziomach.

Potrzebne do zabawy: karty obrazkowe

WERSJA nr 1. Teacher

W tej zabawie sprawdzisz na ile twoi uczniowie rozumieją wprowadzone przez Ciebie słownictwo.

Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty skieruj obrazkami w stronę uczniów, tak żebyś sam_a nie widział_a co się na nich znajduje. Zadawaj dzieciom proste pytania, wykorzystując strukturę “Is it…?” i próbuj odgadnąć co znajduje się na karcie, którą w danym momencie widzą dzieci. Zadaniem uczniów jest udzielanie jedynie odpowiedzi “NO” lub “YES”, w zależności od tego, czy zgadujesz źle, czy dobrze. Przeróbcie wszystkie karty z talii.

WERSJA nr 2. Students

W tej zabawie zachęcasz uczniów do samodzielnego nazywania + przywoływania w pamięci słów z danego zakresu tematycznego, które poznali.

Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty trzymaj tak, by tym razem to uczniowie nie widzieli co się na nich znajduje. Przedstaw dzieciom zadanie: mają odgadnąć co widnieje na pierwszej z kart. Powiedz: 1, 2, 3, what can it be? Guess! W zależności od wieku uczniów, jeżeli uczniowie operują pojedynczymi słowami, a Ty wiesz, że poradzą sobie już z pełnymi zdaniami, zachęcaj ich do zadawania pytania z wykorzystaniem “Is it…?”. Powtórzcie z pozostałymi kartami z talii.

TIP: Taka zabawa może okazać się też świetna przy powtórkach, np. 2 czy nawet 3 tematów. Wówczas wyzwanie staje się większe – dzieci muszą przeanalizować, jakie słowa z danych kategorii poznały, a do tego spróbować odgadnąć, o które ze słów chodzi :).

WERSJA nr 3. Teacher vs. Students

W tej zabawie sprawdzasz, na ile uczniowie radzą sobie już z samodzielnym nazywaniem wprowadzonych słów. Będzie świetna do wprowadzenia w momencie, w którym dzieci już poznały te słowa, ale jeszcze nie “przewałkowalście” ich na wszystkie możliwe sposoby.

TIP: Jeżeli długo już omawiacie jakieś zagadnienie, zaproponuj 2. wersję zabawy!

Przebieg zabawy: Przygotuj talię kart przedstawiających omawiane słownictwo. Karty połóż na podłodze – mogą leżeć jedna na drugiej, lub obok siebie. Pokazuj je uczniom po kolei i zachęcaj do nazywania tego, co widzą. Jeżeli uczniowie podadzą prawidłową angielską nazwę, punkt dla nich! Jeżeli nie mogą przypomnieć sobie danego słowa i Ty musisz nazwać to, co znajduje się na karcie – punkt dla Ciebie.

TOTEM

PRZEŚWIETL POTWORA!

To zabawa, która idealnie sprawdzi się podczas powtórek materiału, zarówno na zakończenie pojedynczej lekcji, jak i całego ich cyklu! W październiku wykorzystasz ją też jako łącznik między dwoma tematami – jesienią i… Halloween!

Spokojnie, nawet, jeżeli nie prowadzisz zajęć o tej tematyce, możesz pobawić się w uczniami w odkrywanie tajemnicy Potworka Głodomorka! W zabawie nie ma nic strasznego, jest za to odrobina magii!

Jak przygotować się do zajęć?

Od razu powiem, że szybko! Taka pomoc nie wymaga wycinania ani laminowania! Potrzebne są Ci tylko drukarka i foliowe koszulki na dokumenty :).

Drukujemy kilka kolorowych potworów (koniecznie na papierze o większej gramaturze, np. 160) na kartce A4, a dodatkowo dołączone materiały z wybranym słownictwem, np. jesiennym (pobierzesz je poniżej). Potworów powinno być tyle, ile słów, które zamierzasz powtórzyć z uczniami. Będzie potrzebne tyle samo koszulek na dokumenty. Do nich wkładamy najpierw obrysy z potworami z wypełnionymi brzuchami.

Jak się bawić?

Przygotuj sobie wcześniej pomoce. Podczas zajęć powiedz dzieciom, że czeka je spotkanie z Potworem Głodomorem, który uwielbia jeść. Pytanie tylko co zjadł!

  1. Przygotuj potworki, korzystając z przygotowanych przeze mnie materiałów. Prześwietlajcie je wspólnie np. za pomocą latarki, lub przystawiając je do szyby (tu zadziała światło dzienne), by dowiedzieć się co „skryło się” w ich brzuchach. W ramach powtórki, pozwól dzieciom zgadywać słowa z danego zakresu tematycznego (np. jesienne), a następnie sprawdzajcie, czy ich przypuszczenia się sprawdziły.
  2. Potwór może być też świetnym pomocnikiem przy podsumowaniu lekcji! Ukryj w jego brzuchu jedno lub dwa słowa związane z tematem, który właśnie przerabiacie. Na koniec zajęć poproś dzieci, by spróbowały odgadnąć, które ze słów, które pojawiły się w ich trakcie, znalazły się w brzuchu Potwora Głodomora.

Pobierz przygotowane przeze mnie pomoce:

W zakładce “DODATKOWE MATERIAŁY” >> “Halloween” znajdziesz też potworki z Halloweenowym słownictwem w brzuchu (Sprawdź plik pt. “HALLOWEEN BONUS”).