Temat: (Lekcja 1) We’re going on a bear hunt!
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 5-latki)
CELE OGÓLNE
- utrwalanie poznanych piosenek, słownictwa i zwrotów w języku angielskim
- wprowadzenie nowego słownictwa
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- kształcenie poprawnej wymowy
- motywowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wdrażanie do pracy z opowiadaniem
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczniowie:
- śpiewają i odgrywają proponowane przez nauczyciela piosenki (np. „Hello!”, „Bye-bye, Goodbye!” oraz „If You’re Happy” Super Simple Songs)
- znają i identyfikują słowa pojawiające się w opowiadaniu „We’re Going on a Bear Hunt” (M. Rosen, wyd. Walker Books): a bear, grass, a river, mud, a forest, snowstorm, a cave, łączą je z przymiotnikami występującymi w tekście – potrafią je co najmniej pokazać za pomocą gestów
- poznają i rozumieją treść opowiadania „We’re Going on a Bear Hunt”
- biorą aktywny udział w przebiegu opowiadania, ilustrując jego treść odpowiednimi gestami, kończąc zdania wypowiadane przez nauczyciela i/lub podejmując próby powtarzania tekstu za nauczycielem
Formy pracy: praca z grupą
Wykorzystywane metody:
- metoda audiolingwalna – dryl językowy
- TPR – Total Physical Response
Pomoce dydaktyczne:
- materiałowa, nieprzezroczysta torba na materiały
- wybrane piosenki na przywitanie i pożegnanie, np. “Hello” oraz „Bye-Bye Goodbye” (SSS)
- piosenka „If You’re Happy” (SSS)
- karty obrazkowe przedstawiające emocje
- karty obrazkowe przedstawiające słownictwo z opowiadania „We’re Going on a Bear Hunt”: grass, river, mud, forest, snowstorm, cave (do znalezienia na www.fullofideas.pl/sklep)
- karta obrazkowa z niedźwiedziem i mniejszy obrazek niedźwiedzia do przyklejenia na odwrocie jednej z powyższych kart obrazkowych (CAVE)
- książka „We’re Going on a Bear Hunt” (M. Rosen, wyd. Walker Books)
Przebieg zajęć:
Część wstępna
- Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS) [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją
- 1, 2, 3, how is… she? [5 min.] – Nauczyciel przygotowuje karty przedstawiające ludzi w różnych nastrojach (takie karty znajdziesz np. na www.fullfoideas.pl/sklep), przed zajęciami chowa je do nieprzezroczystej torby lub pudełka, a podczas zajęć wyciąga po kolei, zadając dzieciom pytania z wykorzystaniem rymowanki „1, 2, 3, how is she/he?” – w zależności od tego, czyj wizerunek widnieje na karcie.
TIP: Powtarzanie różnego rodzaju rymowanek fajnie przyciąga uwagę i angażuje uczniów, którzy dość szybko zaczynają je powtarzać. Tutaj dodatkowo możesz zmieniać tempo lub intencjonalnie wypowiadać np. „she” zamiast „he”, jednocześnie zwracając uwagę uczniów na Twoją pomyłkę – to dzieci zazwyczaj bawi.
Uczniowie udzielają odpowiedzi (mogą to robić, podając pojedyncze słowa) nauczyciel nazywa poszczególne emocje, budując pełne zdania, np. „Yes! She’s happy.” Wszystkie emocje prezentuje za pomocą mimiki, a następnie zachęca do tego dzieci. Karty rozkłada na dywanie – tak, by były dobrze dla wszystkich widoczne.
- Podczas tej aktywności nie zapomnij o karcie przedstawiającej „scared”, zadbaj o to, by uczniowie dobrze znali i rozumieli znaczenie tego słowa.
- Jeżeli masz wystarczającą ilość czasu, po tej aktywności, możesz dodatkowo zaproponować uczniom zaśpiewanie piosenki lub zabawę ruchową, nawiązującą do tematu:
A) If You’re Happy… – Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odnajdowanie i układanie w wyznaczonym przez niego miejscu kart przedstawiających emocje, które nazywa: happy, angry, scared, sleepy (kolejność taka, w jakiej występują w piosence SSS). Gdy wszystkie leżą już na dywanie w odpowiedniej kolejności, pyta czy dzieci pamiętają piosenkę „If You’re Happy…”, następnie włącza utwór i zachęca dzieci do śpiewania i odgrywania piosenki razem z nim.
B) Emotional Freeze Dance – uczniowie swobodnie poruszają się po sali w rytm wybranej piosenki (lub muzyki). Co jakiś czas nauczyciel włącza pauzę i jednocześnie pokazuje i nazywa kartę obrazkową prezentującą wybrany stan emocjonalny. Zadaniem dzieci jest zatrzymać się i „zastygnąć” w pozie wyrażającej daną emocję.
Część zasadnicza zajęć
- Catch the bear! [3 min.] – Nauczyciel prezentuje dzieciom torbę, z której wcześniej wyciągał karty obrazkowe z emocjami, dając im znać, że coś jeszcze znajduje się w środku (jeszcze przed lekcją wkłada tam również pluszowego misia/niedźwiedzia). Pozwala uczniom dotknąć tej rzeczy przez materiał i zachęca do odgadnięcia co to takiego. Następnie wyciąga z torby niedźwiedzia (misia) i przedstawia go uczniom: Look! It’s a bear, a brown bear. I want you to catch it. Can you do it? Look! Po tych słowach nauczyciel wprowadza słowa „throw” and „catch”, wyrzucając do góry i łapiąc pluszową zabawkę. Powtarza kilka razy. Następnie zachęca wybranych uczniów, by spróbowali złapać niedźwiedzia, którego rzuca w ich stronę, jednocześnie podkreślając znaczenie słowa „catch”.
- Wprowadzenie słownictwa [5 min.] – Nauczyciel wyciąga z torby karty obrazkowe przedstawiające słowa pojawiające się w opowiadaniu*. W trakcie ich prezentacji, do każdego ze słów dopasowuje odpowiednie gesty nawiązujące do przymiotników, które się z nim łączą, np. „long wavy grass” – wyciągamy ręce do góry, a następnie opuszczamy, „rysując” w powietrzu fale. Zachęca uczniów do ich naśladowania i powtarzania poszczególnych słów.
*Uwaga! Zrób to tak, by uczniowie nie zauważyli przyklejonego na odwrocie karty z jaskinią niedźwiedzia.
- Let’s go on a bear hunt… [3 min.] – Następnie pokazuje uczniom przygotowaną kartę z niedźwiedziem i mówi „Now, we want to catch this bear. Let’s go on a bear hunt! Where can he be? Is he hiding in the long, wavy grass? Let’s find out!”, po czym odkrywa pierwszą kartę i pokazuje uczniom, że niedźwiedzia tam nie ma. Zachęca uczniów, by sami spróbowali odgadnąć, gdzie schował się miś. Przy okazji poszukiwań uczniowie mają za zadanie powtarzać słowa przedstawione na kartach.
- „We’re Going on a Bear Hunt” – prezentacja opowiadania [5 min.] – Po zakończeniu poszukiwań nauczyciel wyciąga książkę, pokazuje jej okładkę i odczytuje tytuł. Następnie mówi „Let’s go on a bear hunt together!” i prosi uczniów, by wstali. Po tym przechodzi do aktywnej prezentacji opowiadania – przechodzi na kolejne strony książki, jednocześnie opowiadając i gestami prezentując treść. Zachęca uczniów, by dołączyli.
- Pod koniec możesz skierować uwagę uczniów ponownie na słowo „scared”, mówiąc: „We’re not going on a bear hunt again. We ARE scared.”
Końcowa część zajęć
Wybrana piosenka na pożegnanie, np. „Bye-bye, Goodbye” [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją.
Temat: (Lekcja 2) We’re going on a bear hunt!
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
Grupa docelowa: dzieci w wieku przedszkolnym (proponowana grupa wiekowa: 5-latki)
CELE OGÓLNE
- utrwalanie poznanych piosenek, słownictwa i zwrotów w języku angielskim
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej
- kształcenie poprawnej wymowy
- motywowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wdrażanie do pracy z opowiadaniem
CELE SZCZEGÓŁOWE
Uczniowie:
- śpiewają i odgrywają proponowane przez nauczyciela piosenki (np. „Hello!”, „Bye-bye, Goodbye!” oraz „If You’re Happy” Super Simple Songs)
- pytani o samopoczucie, udzielają odpowiedzi pełnym zdaniem
- znają i potrafią co najmniej zaprezentować słowa pojawiające się w opowiadaniu „We’re
Going on a Bear Hunt” (M. Rosen, wyd. Walker Books): a bear, grass, a river, mud, a forest, snowstorm, a cave, łączą je z przymiotnikami występującymi w tekście, podejmują próby ich nazywania
- rozumieją treść opowiadania „We’re Going on a Bear Hunt”
- biorą aktywny udział w przebiegu opowiadania
Formy pracy: praca z grupą
Wykorzystywane metody:
- metoda audiolingwalna – dryl językowy
- TPR – Total Physical Response
Pomoce dydaktyczne:
- wybrane piosenki na przywitanie i pożegnanie, np. “Hello” oraz „Bye-Bye Goodbye” (SSS)
- (opcjonalnie) karty obrazkowe przedstawiające emocje
- karty obrazkowe przedstawiające słownictwo z opowiadania „We’re Going on a Bear Hunt”
- plansze pocięte na mniejsze fragmenty (PUZZLE – do znalezienia w sklepie na www.fullofideas.pl.sklep w zestawie materiałów pt. „Bear Hunt”)
- mniejsza karta obrazkowa z niedźwiedziem
- książka „We’re Going on a Bear Hunt” (M. Rosen, wyd. Walker Books)
Przebieg zajęć:
Część wstępna
- Wybrana piosenka na przywitanie, np. Hello! (SSS) [2 min.] – śpiew z odpowiednią gestykulacją
- Hey, hey, how are you today? [4-6 min.] – Nauczyciel wyjmuje misia i prezentuje go uczniom, prosi by podawali sobie go w kole z rąk do rąk, podczas gdy w tle będzie grała muzyka. Gdy nauczyciel zatrzyma muzykę, osoba trzymająca w danym momencie misia odpowiada na pytanie o samopoczucie.
TIP: Dodatkowo, można dodać do zabawy pytanie w formie rymowanki: „Hey, hey, how are you today?”, które zadawać będzie cała grupa. Powtarzanie różnego rodzaju rymowanek fajnie przyciąga uwagę i angażuje uczniów, którzy dość szybko zaczynają je powtarzać.
Uczeń udzielają odpowiedzi. Jeżeli robi to, podając pojedyncze słowo, nauczyciel zachęca do udzielenia odpowiedzi całym zdaniem: „I am…/I’m…”.
- Jeżeli masz wystarczającą ilość czasu i/lub chcesz powtórzyć z uczniami słownictwo związane z emocjami, po tej aktywności możesz dodatkowo zaproponować zaśpiewanie piosenki lub zabawę ruchową nawiązującą do tematu (możesz wybrać inną aktywność, niż podczas lekcji 1):
- If You’re Happy… – Nauczyciel układa na dywanie karty z emocjami, prosi wybranych uczniów o odnajdowanie i układanie w wyznaczonym przez niego miejscu kart przedstawiających emocje, które nazywa: happy, angry, scared, sleepy (kolejność taka, w jakiej występują w piosence SSS). Gdy wszystkie leżą już na dywanie w odpowiedniej kolejności, pyta czy dzieci pamiętają piosenkę „If You’re Happy…”, następnie włącza utwór i zachęca dzieci do śpiewania i odgrywania piosenki razem z nim.
- Emotional Freeze Dance – uczniowie swobodnie poruszają się po sali w rytm wybranej piosenki (lub muzyki). Co jakiś czas nauczyciel włącza pauzę i jednocześnie pokazuje i nazywa kartę obrazkową prezentującą wybrany stan emocjonalny. Zadaniem dzieci jest zatrzymać się i „zastygnąć” w pozie wyrażającej daną emocję.
Część zasadnicza zajęć
- Powtórka słownictwa [3 min.] – Nauczyciel wyjmuje karty ze słownictwem pojawiającym się w książce (można wyjmować je pojedynczo), ale nie prezentuje ich uczniom, za to pokazuje dobrane do nich podczas poprzednich zajęć gesty. Uczniowie próbują odgadywać, co pokazuje nauczyciel.
TIP: Jeżeli uczniowie potrafią odgadnąć o jakie słowo chodzi, ale odpowiedzi podają po polsku, jest to doskonały moment na to, by przedrylować z nimi słownictwo z książki.
- Let’s go on a bear hunt! – utrwalanie słownictwa z opowiadania [4-6 min.] – Nauczyciel pod jedną z kart, losową, nauczyciel przykleja obrazek z niedźwiedziem – najlepiej mniejszego formatu, niż karta, tak by uczniowie nie widzieli pod którą. Następnie rozkłada je na dywanie i mówi: „Let’s go on a bear hunt! Where is the bear? Let’s find out! Maybe he’s hiding in the grass?”, po czym podnosi kartę z trawą i sprawdza, czy ukrył się pod nią niedźwiedź. Następnie zachęca uczniów do podania nazwy następnej karty, pod którą ich zdaniem ukrył się niedźwiedź. Celem zabawy jest zachęcenie uczniów do powtarzania słów pojawiających się w opowiadaniu. Zabawę kontynuujemy do momentu odnalezienia niedźwiedzia, ale z możliwością przedłużenia o kolejne rundy, jeżeli słowa nie zostały odpowiednio utrwalone, a uczniowie chcą bawić się dalej.
TIP: Duża szansa, że po odkryciu karty z trawą, uczniowie jako następną zaproponują jaskinie, biorąc pod uwagę to, gdzie w książce znajdujemy niedźwiedzia. Dobrze zatem ukryć go pod inną kartą i zaskoczyć ich tym, że wcale tym razem nie ukrył się w jaskini.
- Zabawa ruchowa z treścią opowiadania [8 min.] – Przed zajęciami nauczyciel przygotowuje plansze ze słownictwem pojawiającym się w książce pocięte na mniejsze fragmenty, które podczas zajęć rozdaje uczniom (każdy otrzymuje fragment któregoś z obrazków – trawy, lasu, rzeki itd.) Dzieci siedzę w kole, nauczyciel podnosi karty obrazkowe ze słownictwem, pyta uczniów co widzą, a następnie o to kto ma fragment danego obrazka – w ten sposób upewni się, że każdy wie, co wylosował.
Następnie tłumaczy uczniom zasady zabawy: za każdym razem, gdy usłyszą „swoje słowo” w opowiadaniu, mają wstać, okrążyć pozostałych uczniów (obiec koło) i wrócić na swoje miejsce.
Nauczyciel rozpoczyna czytanie opowiadania, nie pokazuje uczniom książki, za to zwraca uwagę na to, by słuchali w największym możliwym skupieniu. Gdy dochodzi do słowa „grass” sygnalizuje osobie/osobom trzymającym fragmenty obrazka z trawą, że mają teraz obiec koło, po czym wrócić na swoje miejsca, zanim nauczyciel skończy czytać daną stroną (w wypadku trawy tekst „Swishy, swashy…”). Nauczyciel kontynuuje czytanie, a kolejne dzieci dołączają do zabawy wraz z pojawianiem się w tekście kolejnych słów-kluczy.
- Jest to bardzo angażująca (choć na początku też emocjonująca) aktywność polegająca na zabawie z czytanym tekstem. Możesz zaproponować tę zabawę uczniom na drugiej lekcji z książką, trochę na próbę
– by zrozumieli zasady i wówczas czytać tekst dokładnie tak, jak pojawia się w opowiadaniu, a podczas kolejnych lekcji prowadzonych w oparciu o opowiadanie „We’re going on a bear hunt”, wrócić do niej, zmieniając kolejność pojawiających się słów (najpierw river, potem grass etc.) – uczniowie będą musieli skupić się na tym, co mówisz, by w odpowiednim momencie zareagować.
- „We’re Going on a Bear Hunt” [5 min.] – prezentacja opowiadania w ramach wyciszenia po zabawie ruchowej.
Pod koniec możesz skierować uwagę uczniów ponownie na słowo „scared”, mówiąc: „We’re not going on a bear hunt again. We ARE scared.”
Końcowa część zajęć
1. Wybrana piosenka na pożegnanie, np. „Bye-bye, Goodbye” [2 min.] – śpiew z odpowiednią
gestykulacją.