ZABAWY WYCISZAJĄCE

PAMIĘTAJ:

Wyciszenie nie musi być równe ciszy. Szczerze mówiąc całkowita cisza na zajęciach z dziećmi to naprawdę rzadkość. Czasem, dużo łatwiej zadbać nie tyle o ciszę, co o stan koncentracji :).

Pomocne mogę tu być zabawy, które wymagają właśnie skoncentrowania się na jakimś zadaniu, np.:

ZABAWA Z KOLOROWYMI ZAKRĘTKAMI/ WORECZKAMI z GROCHEM itp.

Potrzebne pomoce: kolorowe zakrętki po musach dla dzieci/ woreczki gimnastyczne/ klocki itp.

Przebieg zabawy:

Rozdaj lub pozwól każdemu dziecku wylosować zakrętkę/klocek. Jedną sztukę zachowaj dla siebie. Pokaż swoją zakrętkę/ woreczek/ klocek uczniom, a następnie wydaj polecenie, np. Put it on your head. Połóż przedmiot na głowie, jednocześnie zachęcając do tego samego uczniów. Gdy widzisz, że wszystkim się udało, wydaj kolejną komendę, np. Try to stand up. Kontynuuj zabawę, dodając polecenia, np. Put it on your arm (połóż zakrętkę na zgiętej w łokciu, uniesionej do góry ręce) and turn around. Gdy dzieci ułożą już zakrętki/ woreczki/ klocki na odpowiednich częściach ciała, zachęcaj je do powtarzania tych nazw na głos. Mogą to robić, budując całe zdania: It’s on my head/ It’s on my arm. Zabawa kończy się, kiedy powtórzycie najważniejsze twoim zdaniem słowa lub gdy uznasz za stosowne.

Moje propozycje:

  • Put it on your nose and freeze.
  • Try to put it on your ear (przechyl głowę na bok)/back (pochyl się do przodu).
  • Put it in your hand and sit down.
  • Put it on your knee/foot/toes. (na siedząco)
  • Put it on your tummy. (na leżąco)

IT’S YOGA TIME!

PROPOZYCJA nr 1

Potrzebne pomoce: karty obrazkowe przedstawiające wybrane jogowe pozycje

Przebieg zabawy:

Uczniowie siedzą w kole na dywanie. Powiedz: It’s yoga time! i zachęć ich do wstania. Poproś, by przygotowali swoje ręce: Strech your arms! nogi: Pat your legs! i wyciszyli się: Zip your mouth! Następnie pokazuj im poszczególne karty obrazkowe, odczytuj nazwę pozycji i zachęcaj dzieci do jej odwzorowania.

PROPOZYCJA nr 2

Potrzebne pomoce: karty obrazkowe z dziećmi prezentującymi różne pozycje jogowe, przygotowane przeze mnie karty-wzory z dziećmi prezentującymi różne pozycje jogowe

Przygotowanie:

Z pomocą kart obrazkowych wprowadź wybrane jogowe pozycje – naucz dzieci je wykonywać oraz ich anglojęzycznych nazw.

Przebieg zabawy:

Wybierz troje dzieci i poproś, by ustawiły się za Tobą. Reszta dzieci powinna siedzieć w kole tak, by widziała Ciebie oraz trójkę ochotników. Dzieciom siedzącym w kole pokazuj karty-wzory i poproś, by nazywały (wymieniając nazwy wybranych pozycji) w odpowiedniej kolejności to, co się na nich pojawia.

Przykładowo: cat pose, butterfly pose, tree pose.

Wskaż dziecko, które rozpoczyna. Wszyscy uczniowie znajdujący się za Tobą ustawiają się w odpowiednich pozycjach tak, by odwzorować układ z karty.