Zmysły

Jak wprowadzić ten temat?

Przede wszystkim zwróć uwagę, że temat “Zmysły” może zaistnieć jako samodzielne, odrębne zagadnienie, ale też z łatwością połączysz go z innymi tematami! Wystarczy, że zajrzysz do zakładki “Kolory” i odtworzysz nagranie webinaru Kolory sensorycznie, by dokładnie poznać mój ulubiony pomysł na wprowadzenie zmysłów!

KROK 1.

Przygotuj kolorowe torby tematyczne. To mogą być różne (nieprześwitujące) torby, lub wszystkie o takim samym wyglądzie (np. tęczowe z Flying Tiger). Do każdej z toreb przyczep obrazek symbolizujący dany zmysł – znajdziesz je w pliku poniżej.

KROK 2.

Do poszczególnych toreb schowaj różne przedmioty, które będą nawiązywać do danego zmysłu, np.:

  • SIGHT (wzrok) – karty z kolorami
  • HEARING (słuch) – kolorowe instrumenty/ urodzinowe trąbki w różnych kolorach
  • TOUCH (dotyk) – kolorowe przedmioty o różnych fakturach
  • SMELL (zapach) – kwiatki w różnych kolorach, wycięte z pianki craftowej popsikane perfumami
  • TASTE (smak) – owoce w różnych kolorach (czerwone jabłko, banana, zielona gruszka itp.)

KROK 3.

Przyjdź na zajęcia z tak przygotowanymi torbami. Pokaż je wszystkie dzieciom. Najpierw porozmawiajcie o tym, co znajduje się NA TORBACH, czyli o częściach ciała. Jeżeli Twoi uczniowie jeszcze ich dobrze nie znają, zadbaj o to, by ich nazwy pojawiły się w toku zajęć. Możesz tutaj wykorzystać np. taką prostą zabawę w ramach rozgrzewki:

Prepare your hands [unosimy dłonie do góry], warm them up [pocieramy jedna o drugą],

Wiggle your FINGERS, clap, clap, clap!

Stretch up high, reach the sky!

Prepare your EYES [wskazujemy oczy], blink, blink, blink,

What should be next? Let me think!

I know! EARS! Wiggle them slow,

Show me your MOUTH and blow, blow, blow!

Now point to your NOSE and touch your toes!

KROK 4.

Kiedy już ustalicie, jakie części ciała znajdują się na torbach, możesz wprowadzić piosenkę “Five Senses” z kanału The Kiboomers:

lub połączyć każda z części ciała z odpowiednim czasownikiem. Zachęć przy tym dzieci do podążania za Tobą i prezentowania wszystkiego za pomocą gestów:

  • FINGERS – to touch
  • EYES – to see
  • EARS – to hear
  • MOUTH – to eat and TONGUE – to taste
  • NOSE – to smell

KROK 5.

Wspólnie przyjrzyjcie się zawartości toreb, przy okazji powtarzając kolory (lub inne słownictwo!).

WAŻNE: Podczas takiej lekcji warto pozwolić dzieciom “pobawić się” wszystkimi przygotowanymi pomocami. Nie tylko oglądajcie kolory, ale też wąchajcie je, dotykajcie, słuchajcie i smakujcie!

Do utrwalania słownictwa związanego ze zmysłami mogą z kolei przydać się przygotowane przeze mnie materiały:

Przydadzą Ci się dodatkowe pomysły?

Koniecznie obejrzyj mój webinar 4 genialne książki, które uczą nie tylko słownictwa i poznaj lepiej książeczkę “Pussycat, pussycat, what can you see?”. Stworzyłam do niej autorskie materiały, które także znajdziesz na Planecie Inspiracji!

error: Content is protected !!