Zwierzęta (SEA ANIMALS)

Pomysły na wprowadzenie tematu i pełne lekcje dotyczące Sea Animals omawiałam podczas letniego webinaru, króry znajdziesz w zakładce “Lato”. Czekają tam też materiały do pobrania.

W co się bawić na zajęciach o zwierzętach morskich?

ZABAWA INSPIROWANA PIOSENKĄ “DOWN IN THE DEEP BLUE SEA”

Potrzebne: karty obrazkowe ze zwierzętami morkimi, niebieski worek na śmieci

Przebieg zabawy: Rozłóż na podłodze niebieski worek i schowaj pod nim flashcards odwrócone obrazkami do dołu. Jeżeli Twoi uczniowie jeszcze nie znają powyższej piosenki, wytłumacz im, że worek to morze i zaprezentuj proste gesty, nawiązując do tekstu piosenki:

Down in the deep blue sea, [Skieruj palec wskazujący w dół, a następnie dłonią zrób falę.]

Come and take a dive with me! [Zrób palcem gest obrazujący słowo “Come” i włóż rękę pod worek.]

Wyciągnij pierwszą kartę obrazkową i wprowadź słowo, które przedstawia. Dopasuj do niego jakiś gest, który uczniowie będą naśladować, jednocześnie wymawiając nazwę danego zwierzęcia. Powtórz z pozostałymi kartami obrazkowymi.

SHARK, SHARK, HOW ARE YOU TODAY? (zabawa na rozruch)

Potrzebne: Do zabawy potrzebna będzie opaska z rekinem. Gdy będziecie bawić się kilka pierwszych razy, dobrze żebyś to Ty została_został rekinem, więc dopasuj ją do swojego obwodu głowy.

Przebieg zabawy: Dzieci, razem z Tobą, ustawiają się w kole i trzymają za ręce. Jako osoba prowadząca załóż na głowę opaskę. Zachęć dzieci, by kierowały do Ciebie pytanie: “Shark, shark, how are you today?”.

Udzielaj odpowiedzi formułując proste zdania: “I’m happy / sad / sleepy / angry” – na te hasła nic się nie dzieje, zabawa toczy się dalej. Jednak kiedy z Twoich ust dzieci usłyszą słowa “I’m hungry!”, muszą uciekać.

TIP: Żeby dzieci nie rozbiegały się bez sensu po sali, ustalcie że każdy musi dotknąć czegoś w wybranym kolorze, by być bezpiecznym. Kolory można zmieniać co rundę.

BEWARE OF THE HUNGRY SHARK (zabawa na utrwalanie słownictwa)

Potrzebne: Karty obrazkowe ze zwierzętami morskimi (warunek: dzieci muszą znać już to słownictwo, wybierz karty ze słowami, które udało Ci się wprowadzić), a pośród nich karta z rekinem.

Przebieg zabawy: na dywanie/podłodze rozłóż wszystkie karty obrazkami do dołu. Dzieci, siedząc w kole, po kolei odkrywają karty. Zachęcaj je do nazywania słów, które widzą (możesz zachęcać je do tego, by robiły to wspólnie, głośno powtarzając za osobą, która odkryła kartę/nauczycielem), chyba że po drugiej stronie ujrzą głodnego rekina – wówczas ich zadaniem jest uciekać.

Zabawa może być bardzo ekscytująca, pod warunkiem, że dobrze wytłumaczysz jej zasady. Jak tłumaczyć zasady zabaw bez wykorzystania języka polskiego?

ZABAWA INSPIROWANA PISOENKĄ “THE OCTOPUS SONG”

Potrzebne: małe ośmiorniczki na patyczkach laryngologicznych lub ośmiorniczki wykonane z kubeczków – po jednej dla każdego ucznia

Przebieg zabawy: Rozdaj każdemu z uczniów po ośmiorniczce. Następnie zaproś dzieci do wspólnej zabawy, rozbudowując tekst wspomnianej wyżej piosenki:

Octopus octopus in the sea (każdy uczestnik zabawy trzyma w ręku swoją ośmiorniczkę)

Octopus, octopus, swim with me!

Swim up (unosimy ośmiorniczkę do góry), swim down (i opuszczamy)!

Swim forward (przesuwamy się z naszym rekwizytem do przodu),

turn around (i obracamy dookoła własnej osi)!

Swim fast (poruszamy ośmiorniczką szybko), swim slow (i powoli),

swim high (wysoko), swim low (i nisko)!

Spin around (obracamy się), touch the ground (schylamy tak, by ośmiorniczka dotknęła podłogi)!

Now reach the sky (wspinamy się na palcach i wyciągamy rękę z rekwizytem wysoko do góry) and say “Goodbye!” (machamy ręką).

TIP: Powyższa rymowanka może być też świetną propozycją na zakończenie zajęć. Może w okresie letnim zdecydujesz się na nią zamiast piosenki na pożegnanie?

Pobierz dodatkowe materiały do tego tematu: