ARCTIC vs. ANTARCTIC
WPROWADZENIE DO TEMATU Przebieg aktywności: Zaprezentuj dzieciom 2 karty – z ubranym w szalik i czapkę Niedźwiedziem Polarnym oraz Pingwinem w nausznikach i szaliku, ale zapytaj jedynie o to, kogo widzą na każdej z nich. Następnie połóż karty na podłodze – tak, by uczniowie dobrze je widzieli. (Info: Wiem, że moi uczniowie znają już słowa, które będę wykorzystywać w dalszej części zabawy. Ty możesz poprowadzić ją nieco inaczej.) Zadaj uczniom szereg pytań, nawiązujących do tego, co już potrafią, na a koniec zostaw najważniejsze pytanie (nr 6): Who’s wearing earmuffs? Who has flippers? Who has a nose? Who’s wearing a hat? Whose scarf is (more) colorful? Who’s an arctic animal? W moich grupach dzieci bez problemu zrozumiały ostatnie pytanie, ALE właśnie po tym pytaniu nastąpiło tłumaczenie: z dwójki naszych bohaterów tylko Niedźwiedź Polarny mieszka w Arktyce. Pingwiny żyją na przeciwległym biegunie – południowym, a zatem… It’s an antarctic animal! 🙂 |
To the northern land of snow,
You can go and say, Hello!
To an arctic fox and an arctic hare,
To a snowy owl [a killer whale/ a walrus, seal – wybierz to, co Ci najbardziej pasuje!] and a polar bear.
But to meet a penguin on the snow,
To the south you have to go!
Przebieg zabawy: Pokaż uczniom, lub pozwól samodzielnie odkrywać, poniższe karty. Wprowadź, lub powtórz z ich wykorzystaniem nazwy zwierząt, ale jednocześnie zwróć uwagę dzieci na ich emocje! Najpierw pytaj: How is…? i pozwól uczniom wykazać się znajomością już wcześniej poznanego słownictwa (nazwy emocji), a następnie, “przerzuć” się na pytanie: Who is…? i zachęcaj uczniów, by próbowali swoich sił w samodzielnym nazywaniu zwierzaków!
TIP: Karty obrazkowe ze zdjęciami, w tym karty przedstawiające zwierzęta w różnych nastrojach, są idealne do wykorzystania w połączeniu z moim aparatem! Nie wiesz (jeszcze), jak się bawić? Zajrzyj do zakładki: “Zabawy – bank aktywności” >> “WPROWADZANIE SŁOWNICTWA” :).
Do przygotowania: 2 karty obrazkowe – z pingwinem i z misiem polarnym
Przebieg zabawy: Podziel uczniów na 2 drużyny – tutaj: Penguin Team i Polar Bear Team. Ustaw dzieci po jednej stronie sali, sam/sama stań na jej drugim końcu z packami w rękach. Wydawaj polecenia o wybranym przez siebie stopniu trudności, takie jak np. “Clap your hands!”, “Stomp your feet!”, czy “Turn around!”, a następnie unoś jedną z kart do góry, pokazując w ten sposób, która drużyna ma je wykonać.
Zabawa będzie świetna na rozgrzewkę lub rozruch w trakcie zajęć, podczas lekcji o zimowej tematyce!
Potrzebne pomoce: karty obrazkowe ze zwierzętami polarnymi/ arktycznymi
Przebieg zabawy: Flashcards rozłóż na podłodze, obrazkami do dołu. Wybierz spośród nich „kartę funkcyjną”, w tym wypadku niedźwiedzia polarnego. Wytłumacz dzieciom (najlepiej za pomocą krótkiego zaprezentowania z wykorzystaniem gestów), że wylosowanie jej oznacza specjalne zadanie dla uczniów.
TIP: Zazwyczaj najwięcej zabawy daje… uciekanie na widok wybranej karty. By jednak uczniowie nie rozbiegali się po sali i nie powstał chaos, ustalcie dodatkową zasadę, np. wybierzcie kolor (może white?), którego dotknięcie sprawi, że dzieci będą bezpieczne.
Usadź uczniów w kole, dookoła kart. Proś ochotników o ich odkrywanie (każdy po jednej). Wspólnie nazywajcie [Jeżeli Twoi uczniowie już dobrze je znają, niech robią to samodzielnie!] to, co widnieje na flashcards, chyba że… ktoś trafi na kartę funkcyjną. Gdy po odkryciu karty, zobaczycie niedźwiedzia polarnego, dzieci wstają i podbiegają do wybranych przez siebie białych rzeczy dostępnych w sali. Po chwili zaproś ich z powrotem na dywan i kontynuujcie zabawę do czasu powtórzenia wszystkich słówek z kart lub tak długo, jak uznasz za stosowne.
To zabawa, która pomoże Twoim uczniom utrwalić słownictwo związane z zimowymi zwierzętami, a jednocześnie zapewni dreszczyk emocji!
Arktyczne emocje oraz karnawałowe zwierzaki zostały przeze mnie stworzone z wykorzystaniem grafik wygenerowanych przez Sztuczną Inteligencję :).
POBIERZ GOTOWE SCENARIUSZE ZAJĘĆ – wprowadzenie tematu “Winter Animals”: