🪄 Poznaj jeden z moich bardzo kolorowych pomysłów, który potrafi zaczarować przedszkolaki w każdym wieku!
Poniżej znajdziesz dwa scenariusze zajęć “Moody Colours”, które przeprowadziłam w moich grupach👇.
Założenia: powtórka kolorów, wprowadzenie/ powtórka emocji i połączenie ze sobą tych dwóch tematów.
Sugerowana grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
CELE OPERACYJNE
Dzieci:
DO PRZYGOTOWANIA:
W zależności od tego, dla jakiej grupy (lub na jakim etapie poznawania słownictwa dotyczącego emocji jesteście), na lekcję przynieś: A) same woreczki i kolorowe paski bibuły schowane w torbie, B) woreczki, do których wcześniej włożysz już kolorową bibułę (schowane w torbie):
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Rozpoczęcie zajęć [3 min.] – Poproś dzieci, by usiadły na podłodze, wspólnie tworząc koło. Zacznij od rymowanki: 1, 2, 3 all eyes on me! 3, 2, 1 let’s have some fun! Everybody say hello Ready, steady, go! po czym włącz Waszą piosenkę na przywitanie.
2. Rozgrzewka [4 min.] – piosenka “Hokey Pokey”
3. What colour is it? – utrwalenie kolorów [2-5 min.]
Zapytaj dzieci, czy pamiętają z poprzednich zajęć, jak tańczyły tęczowy taniec do piosenki “Hokey Pokey” następnie:
A) wyciągnij torbę z kolorowymi paskami bibuły w środku, zapraszaj wybrane dzieci do losowania kolorów. Pytaj: What colour is it? TIP: Zachęcaj dzieci, szczególnie te starsze, do udzielania odpowiedzi pełnym zdaniem.
Następnie poproś, by dzieci ułożyły na dywanie tęczę – dzieci układają tyle pasków danego koloru, ile zostało wylosowanych w kolejności: red, yellow, green, blue, purple, pink. [W razie potrzeby, przypomnij im odpowiednią kolejność.]
B) przygotuj torbę z woreczkami z kolorową bibułą w środku, ale nie pokazuj ich wszystkich od razu. Wyjmuj poszczególne woreczki i pytaj dzieci o to, jakie kolory zostały w nich zamknięte: What colour is it? Zachęcaj dzieci do udzielania odpowiedzi po angielsku.
4. Moody colours – połączenie kolorów z emocjami [10-15 min.]
A) Wyciągnij woreczki z narysowanymi na nich buźkami i przygotuj butelkę z wodą. Wlej wodę do pierwszego (happy) woreczka i zapytaj dzieci: How is it?, zwracając ich uwagę na narysowaną na woreczku minę. Powiedz: Yes, it’s happy!
TIP: Jeżeli to pierwszy kontakt dzieci z tym słownictwem, powtórzcie kilka razy: happy, happy, happy. Połączcie to z odpowiednimi gestami. Jeżeli utrwalacie nazwy emocji, zachęcaj dzieci do udzielania odpowiedzi po angielsku, najlepiej pełnym zdaniem.
Następnie zapytaj: What colour is it? Jeżeli dzieci odpdowiedzą, że żółty, powiedz: No, it has no colour. But you’re right, it should be yellow! What can we do about this? Pozwól dzieciom zaproponować rozwiązanie. Zapewne szybko wpadną na to, że można “pokolorować” wodę za pomocą bibuły. Powtórzcie z pozostałymi emocjami. Dzieci mogą samodzielnie wlewać wodę do woreczków i wkładać do środka paski bibuły. TIP: Możesz zapraszać dzieci parami – jedno wlewa wodę, drugie dokłada bibułę. Jeżeli pasków w danym kolorze jest więcej, możesz zaangażować więcej dzieci. Utrwalcie całe zdania: Yellow is happy. Blue is sad. Red is angry. Green in sleepy.
B) Podnieś pierwszy woreczek (happy), ale w taki sposób, by dzieci widziały tylko kolor, a nie narysowaną na woreczku minę. Ponownie zapytaj o kolor, a następnie powiedz: Hey, I have a great idea! i podnieś butelkę z wodą. Wlej ją do woreczka – bibuła “pójdzie na dno”, dzięki czemu ukaże się uśmiechnięta buźka. Powiedz: Wow! Look! It’s happy. What colour is it? [Dzieci odpowiadają.] Yes! Yellow is happy. Powtórz z każdym z kolorów – łączcie zdania z ilustrowaniem ich gestami i mimiką.
TIP: Woreczki wypełnione kolorową wodą wzbudzą na pewno zainteresowanie dzieci. Pozwól im ich przez chwilę podotykać. Możesz zrobić rundkę dookoła koła i sam_a trzymać woreczek, by mieć pewność, że się nie otworzy, lub ułożyć woreczki np. na jakiejś większej tacy.
5. (Opcjonalnie, jeżeli zostanie Ci niezagospodarowany czas) Prezentacja kart z robotami [sprawdź TUTAJ] w różnych kolorach, dopasowywanie ich do przygotowanych wcześniej woreczków [do 5 min.]
6. Zakończenie zajęć [3 min.]
Utrwalenie kolorów i emocji, wprowadzenie podziału na kolory podstawowe (primary colours) i wtórne (secondary colours).
Wskazówka na początek: Poniższą lekcję przeprowadź w momencie, gdy Twoje dzieci poznały już koncept połączenia kolorów z konkretnymi emocjami :).
Grupa wiekowa: dzieci w wieku przedszkolnym
Czas trwania zajęć: ok. 30 minut
CELE OPERACYJNE
Dzieci:
DO PRZYGOTOWANIA:
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie [3 min.] – wybrana Hello song! + Wasza tradycyjna hello routine
2. Warm up [3 min.] np. piosenka “How are you?” + szybka rundka pytań i odpowiedzi – zapytaj wybrane dzieci jak się mają.
TIP: W ramach rozgrzewki możesz też wykorzystać inną piosenkę – ruchową, jeżeli na powitanie śpiewacie piosenkę, w której pojawia się pytanie How are you? Wówczas rundkę pytań i odpowiedzi zorganizuj od razu po przywitaniu.
3. How is the robot? [4 min.]
Przygotuj karty z kolorowymi robotami, ale nie pokazuj ich dzieciom. Na samym początku zaprezentuj kanciaste ruchy (jak robot) i zapytaj swoje przedszkolaki, kim jesteś. Powiedz: Look at me! Who am I? a gdy zgadną: Yes, a robot!
Następnie powiedz dzieciom, że trzymasz w ręku karty, na których są różne roboty [Nie pokazuj ich dzieciom!], a ich zadaniem będzie odgadnąć, jak się mają: Look, I have (got) some cards. Can you see? There’s a robot! How is he? The robot is yellow. How is he? – dzieci zgadują wszystkie nastroje robotów na podstawie kolorów.
4. Piosenka „If you’re happy” [3 min.]
5. Moody Colours + colour mixing [do 15 min.]
Po piosence na rozruch zaprezentuj dzieciom przygotowane wcześniej waciki, na których widnieją różne miny. Zapytaj dzieci o to, w jakich nastrojach są powstałe „buźki”. Następnie pokaż im tę uśmiechniętą i zapytaj w jakim jest kolorze. Jeżeli dzieci odpowiedzą, że w żółtym, zwróć ich uwagę na to, że powinna być żółta, ale nie jest: Yes, it should be yellow. But it’s not… Jeżeli odpowiedzą, że w białym, zapytaj w jakim kolorze być powinna: Yes, you’re right. It’s white. And it should be…? Następnie powiedz: What can we do about this? i pokaż gest obrazujący zastanawianie się. Nagle powiedz: I know! I wyciągnij słoiczki z kolorową wodą oraz pipetkę.
Pokaż dzieciom, że za pomocą pipetki i kolorowej wody możecie nadać wacikom kolory. Zacznijcie od buziek, które powinny być w kolorze żółtym, niebieskim i czerwonym.
Przeprowadź tę aktywność z całą grupą. Proś wybrane dzieci, by podchodziły bliżej i skraplały poszczególne buźki wodą w odpowiednim kolorze. Zatrzymajcie się przy przestraszonej, lub śpiącej buźce. Powiedz: Ooh, there’s no purple/ green, and this one should be purple/ green. What can we do about this? Do you know?
TIP: W starszych grupach pozwól dzieciom znaleźć rozwiązanie! Zapewne słyszały już o mieszaniu barw. Jeżeli nie pamiętają które kolory tworzą które barwy, pozwól im popróbować różnych opcji! Młodszym dzieciom zaprezentuj, jak mieszają się barwy.
Na koniec wskaż słoiczki z wodą w odpowiednich kolorach i powiedz: Look, red, yellow and blue – these are PRIMARY COLOURS, purple, green – these are SECONDARY COLOURS. Powtórz kilka razy i poproś dzieci, by dołączyły.
WSKAZÓWKA: Czerwona bibuła może nie zabarwić wody na intensywny czerwony. Z początku robi się pomarańczowy, więc dodajcie jej do wody więcej. Niebieskiego też warto dodać sporo, by kolor był intensywny. Natomiast tworząc fioletowy, musisz zadbać o odpowiednie proporcje. Najlepiej przetestuj je jeszcze w domu. Ale nawet, jeżeli kolor, który uzyskacie nie będzie fioletowy, a po prostu ciemny, to też OK! Możesz nawiązać do książki “The Colour Monster”, gdzie strach jest właśnie taki ciemny :).
DODATKOWY POMYSŁ: (do wprowadzenia opcjonalnie, jeżeli prowadzisz dłuższe, niż 30-minutowe zajęcia, lub chcesz zaangażować większą grupę) Przygotuj więcej buziek i pipetek, podziel dzieci na mniejsze grupki i zachęć każdego do “pokolorowania” swojego wacika.
6. Piosenka na pożegnanie [2 min.]
Cieszę się, że chcesz otrzymać informacje, gdy ponownie otworzę drzwi do Planety Inspiracji! 🪐
1. Jeśli nigdy wcześniej nie otrzymywałaś ode mnie Newslettera:
Koniecznie sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź zapis na newsletter - jeśli tego nie zrobisz, nie będę mogła wysyłać Ci żadnej wiadomości.
2. Jeśli już czytasz mój Newsletter:
To wszystko - nie musisz niczego potwierdzać, ani nigdzie klikać.
System automatycznie zapisał Cię do odpowiedniej grupy.
Do zobaczenia w skrzynce mailowej,
Marysia
Przesuń w lewo, by zobaczyć wszystkie opinie! 🙂
Bardzo cenię to, że wszystkie pomysły to formy typowo zabawowe. Jest to dla mnie baza z której mogę czerpać i wybierać to co mi pasuje dla moich grup kiedy planuje miesiąc, ale też jak mam gorszy dzień i nie jestem w stanie przeprowadzić swoich planów znajdę na Planecie szybko pomysł na mniej wymagające zajęcia które też będą super.
Cenię spokój i porządek, uwielbiam Twoje pomysły i materiały same w sobie - zawsze są piękne. Lubię mieć uporządkowane, ładne, kolorowe i CIEKAWE zajęcia, a Ty masz miliony pomysłów. (...) Początkowo czytałam bloga, później zaczęłam buszować w Twoim sklepie, a w ostatnim roku dołączyłam na II semestr Planety - i to był strzał w dziesiątkę!
Jeśli w którymś z miesięcy zdecydujesz się na zrezygnowanie z subskrypcji, pamiętaj, że kolejna możliwość dołączenia do Planety Inspiracji będzie dopiero w najbliższym okienku sprzedażowym.
Jeśli nie uda się pobrać płatności z Twojego konta, po 3 nieskutecznych próbach pobrania opłaty, Twoja subskrypcja zostanie automatycznie anulowana. Oznacza to, że stracisz dostęp do Planety Inspiracji i będziesz mógł_mogła ponownie dołączyć dopiero w kolejnym okienku sprzedażowym.
UWAGA! Wykupienie pojedynczego dostępu upoważnia do korzystania z platformy jedną osobę.
Jeżeli chcesz wykupić dostęp do Platformy dla kilku osób, daj nam o tym koniecznie znać. Napisz na planet@fullofideas.pl. Ustalimy warunki w zależności od tego, ile Osób z ramienia placówki dołączy do Planety :).
TAK. Fakturę do opłacenia przez placówkę możemy wystawić przy zakupie rocznego abonamentu, w ramach którego dostęp do Platformy otrzymasz do 30.06.2025.
Oznacza to, że Twoja placówka może opłacić Ci korzystanie z zasobów Platformy przez cały rok szkolny.
By otrzymać taką fakturę ZŁÓŻ ZAMÓWIENIE MAILOWE. Napisz do nas na planet@fullofideas.pl.
Dostęp do Planety Inspiracji możesz wykupić jedynie w subksrypcji, co oznacza, że płatność za niego nie jest jednorazowa, a cykliczna.
W tym wypadku nie ma możliwości rozłożenia takiej płatności na raty, ALE możesz wybrać najlepszy dla Ciebie okres rozliczeniowy.
Jeżeli nie możesz pozwolić sobie na zakup Planety na pełen rok, lub 6 miesięcy opłacane z góry, poczekaj do 19 sierpnia - wówczas pojawi się także subskrypcja miesięczna (30-dniowa).
Tak, w subskrypcji miesięcznej będzie można dołączyć od 19.08.2024.
WAŻNE: Koszt dostępu w subskrypcji miesięcznej = 200 PLN/ miesiąc korzystania z Planety.
Cieszę się, że chcesz otrzymać informacje, gdy ponownie otworzę drzwi do Planety Inspiracji! 🪐
1. Jeśli nigdy wcześniej nie otrzymywałaś ode mnie Newslettera:
Koniecznie sprawdź swoją skrzynkę mailową i potwierdź zapis na newsletter - jeśli tego nie zrobisz, nie będę mogła wysyłać Ci żadnej wiadomości.
2. Jeśli już czytasz mój Newsletter:
To wszystko - nie musisz niczego potwierdzać, ani nigdzie klikać.
System automatycznie zapisał Cię do odpowiedniej grupy.
Do zobaczenia w skrzynce mailowej,
Marysia